Cadillac zapisuje się w historii 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2025 | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Cadillac zapisuje się w historii 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2025

Cadillac zapisuje się w historii 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2025

2025-06-14
0 Komentarze Anna Majewska

5 Minuty

Cadillac przełamuje bariery na Le Mans 2025

Po raz pierwszy w dziejach słynnego wyścigu wytrzymałościowego 24 Hours of Le Mans, Cadillac zdobył prestiżowe pole position. To zasługa piorunującego okrążenia Alexa Lynna w Jota Cadillac V-Series.R z czasem 3:23.166, które zapewniło amerykańskiej marce dominację na pierwszej linii startowej. Ten sukces zapowiada nową erę w klasie hipersamochodów (Hypercar) i odświeża reputację Cadillaca na światowej arenie sportów motorowych.

Historyczny wynik Cadillaca

Kapitalne okrążenie kwalifikacyjne Alexa Lynna nie tylko zagwarantowało pierwsze w historii pole position dla Cadillaca w Le Mans, ale również pozwoliło obu pojazdom Jota Cadillac V-Series.R zająć czołowe miejsca. Earl Bamber dowiózł drugą lokatę dla Cadillaca nr 38, tracąc zaledwie 0,167 sekundy do Lynna. Ten imponujący rezultat podkreślił rozwój oraz konkurencyjność prototypu Cadillac LMDh.

Tuż za dominującymi Cadillakami uplasował się Porsche nr 5 Team Penske z Mathieu Jaminetem, wyprzedzając BMW M Hybrid V8 prowadzone przez Driesa Vanthoora. Kolejne miejsce zajęło Porsche nr 4 prowadzone przez Nicka Tandy'ego. Zdecydowanie gorzej wypadli aktualni mistrzowie – Ferrari. Antonio Fuoco, ubiegłoroczny zwycięzca, w Ferrari 499P (nr 50 AF Corse) uplasował się dopiero na siódmym miejscu.

Klasa Hypercar: Cadillac celuje w zwycięstwo

Powrót Cadillaca do ścisłej czołówki jest spektakularny. Po mocnych kwalifikacjach w środę, zespół potwierdził klasę w decydującej sesji Hyperpole. Mimo wolniejszego środkowego sektora, średnie tempo Lynna zagwarantowało przewagę nad rywalami. Tak wyrazista forma sprawia, że Cadillac staje się jednym z głównych faworytów do historycznego triumfu, na który czeka od lat.

Trzeci Cadillac, wystawiony przez Action Express Racing i prowadzony przez rezerwowego kierowcę F1 Aston Martina, Felipe Drugovicha, zakwalifikował się na ósmym miejscu – co pokazuje głębię zasobów amerykańskiej marki. Tymczasem Porsche nr 5 musiało poradzić sobie z incydentem po utracie tylnego koła przez Jamineta, który jednak bezpiecznie powrócił do boksu.

Ferrari poniosło kolejne straty: zespół AF Corse nr 50 z Fuoco zakończył Hyperpole na siódmym miejscu, a drugi samochód Alessandro Pier Guidiego nie przebrnął pierwszej sesji. Żółte Ferrari Perrodo AF Corse nr 83 oraz Yifei Ye wystartują z trzynastej pozycji, tuż za Alpine nr 35. Pomimo dobrego początku Micka Schumachera, Alpine nr 36 wystartuje z dziewiątego miejsca po spadku formy w kolejnym etapie.

Niepowodzenia nie ominęły także Toyoty: Sebastien Buemi po zablokowaniu kół wpadł do żwiru na Mulsanne, co wymusiło zmianę opon i jedno szybkie okrążenie przed uplasowaniem się na dziesiątej pozycji. Aston Martin Valkyrie w barwach Heart of Racing (#009) dołączył do Hyperpole po wykluczeniu Porsche nr 6 Penske za przekroczenie masy auta, jednak Marco Sørensen wycisnął z auta maksimum i uplasował się na piętnastym miejscu w klasie hiperaut.

Technologia i osiągi: Cadillac V-Series.R

Cadillac V-Series.R w klasie Hypercar wyróżnia się napędem hybrydowym z 5,5-litrowym silnikiem DOHC V8 sparowanym z jednostką MGU na przedniej osi. To połączenie wydajności, osiągów i nowoczesnej aerodynamiki, dzięki współpracy z Dallarą. Agresywna stylistyka i innowacyjne rozwiązania sprawiają, że auto jest konkurencyjne zarówno w IMSA, jak i WEC.

Pozycja na rynku i porównanie

Cadillac V-Series.R ściga się w elitarnym gronie hypercarów, obok takich konstrukcji jak Toyota GR010 Hybrid, Ferrari 499P, Porsche 963, BMW M Hybrid V8 czy Peugeot 9X8. Dominacja Cadillaca w kwalifikacjach Le Mans wyraźnie wzmacnia jego pozycję na tle największych producentów, czyniąc z tej marki realne zagrożenie dla takich potęg, jak Toyota czy Ferrari. Kluczowe wartości Cadillaca to moc i niezawodność – nieodzowne w 24-godzinnym wyścigu.

Klasa LMP2: TDS Racing na pole position

W niezwykle wyrównanej klasie LMP2 najlepszy czas uzyskał Szwajcar Mathias Beche (TDS Racing, Oreca 07 nr 29). Jego finałowe okrążenie wyprzedziło dotychczasowego lidera – Inter Europol Competition, gdzie Tom Dillmann uplasował ich Oreca nr 43 na drugim miejscu. Na trzeciej pozycji znalazł się AO Racing (nr 199), a były kierowca F1 Pietro Fittipaldi zapewnił piąte miejsce zespołowi United Autosports (nr 22). Sesję LMP2 Hyperpole zamknęło Pure Racing (nr 37) z Tomem Blomqvistem.

LMP2: najważniejsze cechy pojazdów

Samochody klasy LMP2, jak Oreca 07, korzystają z jednolitych 4,2-litrowych silników V8 bez doładowania. Słyną z równowagi między osiągami a wytrzymałością oraz często stanowią trampolinę do kariery w wyścigach najwyższej rangi.

Klasa GT3: efektowny debiut Astona Martina

W premierowej kategorii GT3 na sezon 2025, Aston Martin Heart of Racing nr 27 z Mattem Drudim za kierownicą wywalczył pole position, uzyskując czas o ponad 0,2 sekundy lepszy od rywali. Drugie miejsce przypadło Ferrari 296 GT3 nr 21 (Vista AF Corse, Alessandro Rovera), podium uzupełniło BMW M4 LM GT3 nr 46 (WRT, Valentino Rossi). Na drugiej linii znaleźli się również Mercedes AMG nr 61 Iron Lynx (Maxime Martin) oraz Porsche Manthey (Richard Lietz) i Corvette TF Sport nr 81 (Rui Andrade).

GT3: dane techniczne oraz rywalizacja

Wyścigowe samochody GT3 bazują na wersjach produkcyjnych, lecz są intensywnie modyfikowane pod kątem wytrzymałości, aerodynamiki i osiągów. Wyposażenie w systemy kontroli trakcji i ABS doskonale sprawdza się w wyścigach długodystansowych. Nowe przepisy sprowadziły na tor takie marki, jak Ferrari, Aston Martin, BMW, Mercedes, Porsche, Corvette, Ford Mustang oraz McLaren, podnosząc poziom rywalizacji.

Dramaty i niespodzianki w kwalifikacjach GT3

Kwalifikacje GT3 przyniosły wiele emocji. McLaren United Autosports nr 95 z Seanem Gelaelem pokonał pierwszą sesję po przygodzie w szykanie Mulsanne, jednak Marino Sato nie zdołał ukończyć finałowego okrążenia – efektem była ósma pozycja w klasie. Do drugiej sesji Hyperpole nie awansowały m.in. Ferrari nr 193, Ford Mustang nr 88 (Proton Competition) i McLaren United Autosports nr 59, co obrazuje niezwykle wyrównany poziom zmagań w 2025.

Zbliżające się rozstrzygnięcia: walka o zwycięstwo

Oczekiwanie przed startem wyścigu rośnie, zwłaszcza wobec wyjątkowej postawy Cadillaca, który zajął dwa czołowe miejsca. Presja ciąży teraz na dotychczasowych liderach, czyli Toyocie, Ferrari i Porsche. Z nowymi przepisami, świetnymi kierowcami oraz różnorodną stawką – od hiperaut, przez LMP2, po samochody GT3 – Le Mans 2025 zapowiada się jako klasyczna batalia w świecie wyścigów długodystansowych.

Podsumowanie

24-godzinny wyścig Le Mans 2025 przyniesie sporo emocji: Cadillac powalczy o swoje pierwsze zwycięstwo, wielcy gracze spróbują odzyskać chwałę, a debiut GT3 doda całości dodatkowych rumieńców. Niezależnie czy jesteś fanem zaawansowanych hiperaut, rozwojowej klasy LMP2 czy zaciętych pojedynków samochodów GT3 – tegoroczne Le Mans będzie prawdziwą ucztą dla każdego miłośnika wyścigów wytrzymałościowych.

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz