18 Minuty
Przez trzy dekady Toyota RAV4 była rozsądnym wyborem rodzinnym. Komfortowa, oszczędna, niezawodna i praktyczna. Rzadko jednak oferowała prawdziwe emocje kierowcy. Szósta generacja zmienia tę narrację. RAV4 GR Sport to hybryda typu plug-in (PHEV) z liderującą w klasie mocą systemową, obniżonym i usztywnionym podwoziem zestrojonym przez GR, większymi hamulcami, precyzyjniejszym układem kierowniczym oraz wnętrzem, które wciąż sprawdza się na co dzień. Spędziliśmy czas z wczesnym egzemplarzem GR Sport, aby poznać nie tylko dane techniczne, lecz także codzienne wrażenia z użytkowania i pozycję auta wobec konkurencji.
Quick highlights
Układ napędowy: 2,5-litrowy silnik benzynowy Dynamic Force czterocylindrowy w tandemie z trzema silnikami elektrycznymi
Moc systemowa: do 324 KM, standardowy elektroniczny napęd na wszystkie koła (eAWD)
Skrzynia: eCVT z symulowanymi przełożeniami obsługiwanymi przez łopatki przy kierownicy
Akumulator: 22,7 kWh, deklarowany zasięg w trybie EV 48–52 mile w zależności od wersji
Ładowanie AC: ładowarka pokładowa 7 kW na GR Sport. Szybkie ładowanie DC dostępne w niektórych innych wersjach na wybranych rynkach, nie dotyczy GR Sport
Osiągi: 0–60 mph zmierzone na 5,47 s podczas wczesnego testu z pasażerem; w idealnych warunkach można spodziewać się wyniku bliskiego 5,0 s
0–60 mph w trybie EV: około 8,9 s
Odniesienia EPA: 41 mpg w mieście i 34 mpg w trasie dla pokrewnych konfiguracji; wartości WLTP w Europie mogą się różnić
Prześwit i postawa: GR Sport siedzi 15 mm niżej, nadal zapewniając około 190 mm prześwitu
Hamulce: powiększone tarcze w wariantach PHEV — 12,9 cala z przodu i 12,0 cala z tyłu
Przestrzeń bagażowa: 33,6 cu ft przy rozłożonych siedzeniach, 63,6 cu ft po ich złożeniu; dojazdowe koło zapasowe pod podłogą
Holowanie: GR Sport nie jest homologowany do holowania; niektóre inne wersje PHEV na wybranych rynkach mogą mieć taką możliwość
Uwaga dotycząca cen i dostępności: ostateczne ceny nie zostały potwierdzone w chwili pisania. Najpierw spodziewane są modele zwykłych hybryd, a wersje PHEV, w tym GR Sport, planowane są na początek 2026 roku w zależności od rynku.
.avif)
Exterior and proportions
GR Sport nie kryje swojego celu. Z przodu znajduje się większa kratka w układzie plastra miodu z emblematem GR, funkcjonalne otwory chłodzące i bardziej wyrazisty przedni splitter. W tej wersji standardem są projektorowe reflektory LED z diodami do jazdy dziennej (DRL) oraz kierunkowskazy LED. Stylistyka nawiązuje do ostatnich modeli GR, ale nadal jest wyraźnie rozpoznawalna jako RAV4.
Postawa auta jest kluczowa. Toyota obniżyła nadwozie o 15 mm, skorygowała offset kół i zastosowała 20-calowe felgi z oponami 235/50. To prawdziwe letnie opony sportowe, które poprawiają precyzję na suchym, rozgrzanym asfalcie, ale w wymagających klimatach będą nalegać na dedykowany komplet zimówek lub opon całorocznych. Całkowita długość wynosi 182,9 cala przy rozstawie osi 105,9 cala, lecz przez wydłużone zderzaki GR Sport jest najdłuższym wariantem w nowej gamie.
Z tyłu najbardziej rzuca się w oczy schodkowy spoiler dachowy — jedna z odważniejszych cech, jakie widzieliśmy w RAV4, który ma, według deklaracji producenta, generować namacalne dociski. Pełne tylne lampy LED utrzymują czysty, przyciemniony wygląd. Końcówki wydechu schowano poza zasięgiem wzroku, co upraszcza stylistykę, choć zmniejsza teatralność. Dwie świadome decyzje dopełniają zewnętrznego charakteru: brak relingów dachowych i brak szyberdachu w tej wersji. Chodzi o dyscyplinę masy i niższe położenie środka ciężkości, a nie o zwiększanie liczby funkcji.
Chassis, steering, and brakes
Zmiany sprzętowe wykraczają poza wygląd. Specjalne amortyzatory GR, obniżony prześwit i ostrzejsza kalibracja układu kierowniczego redukują ruchy nadwozia i uszczelniają reakcje wokół środka. RAV4 wciąż pozostaje dość wysoki, bo to SUV, więc przechyły nie znikają całkowicie, ale kontrast w stosunku do miększych wersji jest natychmiastowy.
Hamulce zostały powiększone we wszystkich wariantach PHEV do 12,9 cala z przodu i 12,0 cala z tyłu, a na GR Sport zaczerwieniono zaciski. Jednoprojektowy, pływający układ jest wystarczający do codziennej jazdy i zjazdów górskich przy wsparciu rekuperacji. Jeśli jednak planujesz wielokrotne, energiczne hamowania pod rząd, układ z wielotłoczkowymi zaciskami dałby mocniejsze „gryzienie”, ale to wykracza poza realne założenia GR Sport.
Opony mają znaczenie. Letnia mieszanka Dunlop SP Sport Maxx na 20-calowych felgach daje przyczepność i szybkie wejście w zakręt. W intensywnym deszczu lub zimnym klimacie właściciele powinni rozważyć wysokiej jakości opony całoroczne lub dedykowane zimówki. Przy odpowiednim ogumieniu elektryczna tylna oś i logika trakcji czynią GR Sport spokojnym i pewnym partnerem w każdych warunkach.
.avif)
Powertrain and performance
Pod maską znajduje się najsilniejsza w gamie Toyoty hybryda typu plug-in dla modeli mainstreamowych. 2,5-litrowy, wolnossący silnik czterocylindrowy współpracuje z trzema silnikami elektrycznymi. Dwa wspomagają układ przedni, a dedykowany silnik tylny zapewnia prawdziwy napęd na wszystkie koła na żądanie bez wału napędowego. Całkowita moc systemowa sięga do 324 KM.
eCVT pozostaje skrzynią hybrydową z planetarnym rozdziałem mocy. Łopatki przy kierownicy symulują kroki, jeśli chcesz utrzymać znany rytm na krętej drodze, ale nie zamieniają jednostki w konwencjonalną, wielobiegową automatyczną skrzynię. Używaj ich raczej do utrzymywania obrotów i kontroli intensywności rekuperacji niż do oczekiwania ostrych zmian biegów.
Pakiet akumulatorów 22,7 kWh to kolejny ważny aspekt. To pokaźna pojemność w tej klasie, pozwalająca na deklarowany zasięg EV 48–52 mile w zależności od wersji i opon. Co ważniejsze, bateria dostarcza wystarczająco dużo mocy, by GR Sport potrafił pozostać w trybie EV nawet przy mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia w określonych warunkach. Przekłada się to na cichą i szybką jazdę miejską, krótkie przeloty autostradą i poranne dojazdy.
Osiągi to obszar, w którym GR Sport uzasadnia znaczek. Zmierzyliśmy 5,47 s do 60 mph z pasażerem podczas wczesnej pętli na umiarkowanej wysokości n.p.m. Samodzielnie, na poziomie morza i w chłodniejszym powietrzu, można oczekiwać wyniku bliższego granicy pięciu sekund. W trybie czysto elektrycznym 0–60 mph zajmuje około 8,9 s. Przyspieszenie podczas wyprzedzania w trybie hybrydowym jest mocne, bo moment natychmiast dostarcza jednostka elektryczna, a silnik spalinowy dołącza stałą moc.
Dźwięk silnika pozostaje stonowany. Nie ma tu efektownego „puk-puk” czy popów wydechu. Jeśli oczekujesz teatralnych wrażeń dźwiękowych, to nie jest ten samochód. Otrzymujesz za to ciąg i spokój, co odpowiada misji GR Sport jako pojazdu szybkiego w realnym użytkowaniu.
Efficiency and range
Odniesienia w stylu EPA: 41 mpg w mieście i 34 mpg na autostradzie to raczej wskaźniki orientacyjne niż gwarancje. Cykl WLTP w Europie może dawać inne liczby. Większą prawdą dla PHEV jest sposób użytkowania. Jeżeli ładujesz auto codziennie, pakiet 22,7 kWh pokryje wiele rutynowych przejazdów wyłącznie na prądzie. Jeśli natomiast wykonujesz długie trasy autostradowe bez ładowania, auto zachowuje się jako bardzo efektywna hybryda.
Całkowity zasięg przy pełnym akumulatorze i zbiorniku paliwa spokojnie wystarczy na dalekie podróże. Brak szybkiego ładowania DC w GR Sport to świadomy wybór i ma znaczenie przede wszystkim dla osób polegających na spontanicznym doładowaniu podczas wielu postojów. Dla większości użytkowników, którzy ładują w domu lub w pracy, kluczowe jest 7 kW ładowanie AC, które realnie kształtuje codzienne korzystanie z PHEV.
.avif)
Interior, ergonomics, and tech
W kabinie GR Sport rezygnuje z jasnych akcentów na rzecz funkcji. Wnętrze jest czarne z czerwonym przeszyciem kontrastowym. Fotele łączą materiał SoftTex z wstawką przypominającą zamsz Brin Naub, oferując większe trzymanie boczne niż w XSE. Regulacja fotela kierowcy jest elektryczna w większości rynków; fotel pasażera częściej pozostaje regulowany ręcznie w zależności od specyfikacji. Obecne jest ogrzewanie trzystopniowe, a wentylacja i pamięć ustawień zależą od pakietu i regionu.
Materiały zastosowano tam, gdzie to ma znaczenie. Strefy dotyku są miękkie i wyściełane, podczas gdy górne partie deski rozdzielczej mogą pozostać z twardszego plastiku. Zaletą jest unikanie błyszczącego „piano black” na powierzchniach często dotykanych. Toyota montuje również aluminiowe pedały GR, które dodają nieco charakteru stonowanej przestrzeni. Brak szyberdachu pozostawia sporo miejsca nad głowami pasażerów.
.avif)
Infotainment and driver display
12,9-calowy system Audio Multimedia 2.0 Toyoty jest responsywny i czytelny. Bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto łączą się szybko. Wbudowana nawigacja chmurowa jest kompetentna, choć wielu kierowców nadal skorzysta z map w telefonie jako podstawy. Pakiet kamer 360 stopni to jedna z największych funkcjonalnych aktualizacji — wyższa rozdzielczość, skanowanie obwodu z możliwością obracania oraz przezroczysty widok podwozia realnie pomagają przy parkowaniu przy krawężniku.
Wyświetlacz kierowcy oferuje kilka układów: podwójne zegary, jeden duży zegar, minimalistyczny cyfrowy prędkościomierz, widok systemów wspomagających, przepływ energii, a nawet integrację mapy. Tryby jazdy obejmują Normal, Eco, Sport i Custom. Obok selektorów EV i HV są także tryby Trail i Snow, dzięki czemu można dopasować zachowanie auta do warunków. Sterowanie klimatyzacją zachowuje fizyczne pokrętła i przyciski, co jest dobrym rozwiązaniem przy używaniu rękawic zimowych lub dla pamięci mięśniowej kierowcy.
.avif)
Second row and cargo
Pasażerowie tylnej kanapy mają regulowane oparcia, osobne nawiewy powietrza i dwie gniazda USB-C. Miejsca na nogi jest wystarczająco, aby dwóch dorosłych podróżowało komfortowo; trzeci pasażer zmieści się na krótszych dystansach. Pojemność bagażnika jest hojna jak na PHEV, ponieważ bateria umieszczona jest pod podłogą w środkowej sekcji. Podłogi są nieco wyższe niż w wersji nieplug-in, ale nadal otrzymujesz prawie płaską przestrzeń ładunkową po złożeniu siedzeń oraz, co istotne, dojazdowe koło zapasowe pod podłogą.
.avif)
Safety and driver assistance
Toyota Safety Sense jest standardem i oferuje oczekiwany pakiet: adaptacyjny tempomat, system utrzymania pasa ruchu z centrowaniem, automatyczne hamowanie awaryjne z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, monitorowanie martwego pola oraz ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu z funkcją hamowania. Cyfrowe lusterko wsteczne nie jest gwarantowane dla tej wersji. Jednak kamery 360 stopni i czujniki parkowania znacznie ułatwiają manewry w miejskich warunkach. Oceny Euro NCAP zostaną opublikowane po testach samochodów w wersji europejskiej; historycznie RAV4 radził sobie dobrze pod względem bezpieczeństwa konstrukcyjnego i aktywnych systemów.
Charging and ownership
Ładowarka AC 7 kW zamontowana na pokładzie GR Sport uzupełnia akumulator od niskiego poziomu do pełna w około trzy i pół godziny przy standardowym wallboxie domowym. To kluczowy element użytkowania. Jeśli możesz podłączać samochód w domu lub w pracy, użyjesz go w trybie EV dla większości lokalnych kilometrów i przełączysz się na tryb hybrydowy na dłuższe trasy bez obaw. Jeśli nie masz możliwości regularnego ładowania, nadal skorzystasz z mocnych osiągów i efektywności hybrydowej, ale przegapisz zasadniczą przewagę PHEV.
Praktyczne uwagi dla właścicieli
Zainstaluj dedykowany obwód 32 A i jakościowy wallbox 7,4 lub 11 kW.
Prekondycjonuj kabinę podczas podłączenia w ekstremalnych upałach lub mrozach, aby zachować zasięg EV.
Unikaj długiego przechowywania samochodu przy stanie naładowania bliskim 100% lub bliskim 0%.
Rotuj opony 20-calowe regularnie i kontroluj geometrię zawieszenia, by ograniczyć zużycie i hałas w kabinie.
W ostrych zimowych warunkach zaopatrz się w dedykowany komplet zimowy zamiast polegać wyłącznie na oponach całorocznych.
.avif)
Trims and what sets GR Sport apart
W zależności od rynku rodzina RAV4 PHEV obejmuje wersje SE, XSE, Woodland i GR Sport. Kluczowe różnice:
SE PHEV: nastawiona na wartość, podobna moc, prostsze zestrojenie podwozia, AC 7 kW i w niektórych rynkach DC do 50 kW
XSE PHEV: więcej wyposażenia i opcji komfortu, niektóre pakiety zawierają szybkie ładowanie DC
Woodland PHEV: podniesione zawieszenie i charakter terenowy tam, gdzie jest oferowany
GR Sport PHEV: amortyzatory GR, 15 mm niższe zawieszenie, ostrzejsze sterowanie, większe hamulce, letnie opony sportowe, brak szyberdachu, brak relingów dachowych, tylko AC 7 kW
Jeśli priorytetem jest komfort i panoramiczne odczucie wnętrza, XSE będzie lepszym wyborem. Jeśli chcesz RAV4, który wreszcie prowadzi się z zamiarem na ulubionej, krętej drodze, pozostając jednocześnie praktycznym samochodem rodzinnym, GR Sport jest tym modelem.

On-road impressions
Jazda miejska to miejsce, gdzie duża bateria i moment elektryczny robią pierwsze wrażenie. Start jest płynny i cichy, luki w ruchu zamykane są z pewnością, a auto płynnie porusza się w miejskich prędkościach w trybie EV bez problemów. Na autostradzie system hybrydowy łączy moce bez szarpnięć. eCVT utrzymuje silnik w optymalnym zakresie obrotów. Przy mocnym dodaniu gazu silnik staje się słyszalny, ale poziom hałasu jest niższy niż wcześniej, a krótkie przyspieszenia czują się naturalnie, nie przeciążając jednostki.
Na krętej drodze cięższe sterowanie i sztywniejsze tłumienie dają o sobie znać. Przód wiernie podąża za poleceniami kierowcy, a stabilność w środku zakrętu uległa poprawie. Nadal odczujesz ruchy pionowe na nierównościach, zwłaszcza na 20-calowych felgach, ale zestrojenie nie staje się niekomfortowo twarde. Pedał hamulca jest przewidywalny w codziennym użytkowaniu, a silna rekuperacja pomaga kontrolować prędkość na długich zjazdach bez przegrzewania hamulców ciernych.
Najbardziej wyróżnia się wszechstronność. GR Sport nie jest SUV-em torowym i nie udaje, że nim jest. To crossover rodzinny, który potrafi być szybki, zrównoważony i efektywny. Dla większości użytkowników to bardziej użyteczny rodzaj osiągów, na co dzień.
Rivals and market context
Bezpośrednia konkurencja PHEV różni się w zależności od regionu, ale na krótkiej liście zakupowej często pojawiają się:
Honda CR-V e:PHEV
Hyundai Tucson Plug-in Hybrid
Kia Sportage Plug-in Hybrid
Volkswagen Tiguan eHybrid nowej generacji
Mazda CX-5 i CX-50 Turbo jako alternatywy o sportowym zacięciu, bez PHEV
Volvo XC40 i EX40, jeśli jesteś gotów przejść na pełne elektryczne
Why choose the GR Sport over these
Najwyższa moc systemowa wśród mainstreamowych crossoverów PHEV w swojej klasie na dzień pisania
Prawdziwa elektryczna oś tylna zapewniająca odczucie AWD i pewność zimą
Duża bateria do realnego codziennego korzystania w trybie EV
Zmiany podwozia GR, które naprawdę czuć podczas jazdy
Praktyczność RAV4, siła wartości przy odsprzedaży i reputacja marki
Where rivals may appeal
Niektóre modele oferują panoramiczne dachy, elektrycznie sterowane fotele pasażera lub bardziej luksusowe materiały wnętrza
W pewnych wersjach dostępne jest szybkie ładowanie DC
Dedykowane odmiany sportowe od marek premium oferują mocniejsze hamulce i bardziej teatralne brzmienie układu napędowego
.avif)
Ownership costs and practicalities
Ubezpieczenie: osiągi i nowość modelu zwykle podnoszą składki, choć zaawansowane systemy bezpieczeństwa i profil kierowcy mogą je obniżyć
Konserwacja: hybrydowa technologia Toyoty jest dobrze sprawdzona. Komponenty PHEV często objęte są wydłużonymi gwarancjami zależnie od rynku
Opony: 20-calowe ogumienie nie jest tanie. Dedykowany komplet zimowy to rozsądna inwestycja w chłodnym klimacie
Energia: ładowanie AC w domu przez noc jest zwykle tańsze na milę niż benzyna w większości regionów
Wartość odsprzedaży: wartości RAV4 historycznie są silne. Branding GR może dodatkowo wspierać popyt przy ograniczonej podaży
Pros and cons
Pros
Najsilniejszy w segmencie, mainstreamowy układ napędowy PHEV Toyoty o realnej dynamice
Podwozie zestrojone przez GR przynosi istotną poprawę w odczuciu kierowania i kontroli nad nadwoziem
Duża bateria wspiera realne dojazdy w trybie EV
Doskonały pakiet kamer 360 stopni i unowocześniona rozrywka pokładowa
Praktyczne wnętrze z kołem zapasowym i dużą przestrzenią bagażową
Cons
Brak szyberdachu i relingów dachowych w wersji GR Sport
Brak homologacji do holowania
Łopatki tylko symulują kroki, zamiast zapewniać rzeczywiste zmiany biegów
Letnie opony sportowe wymagają dodatkowego kompletu na zimę
W górnych partiach deski rozdzielczej wciąż występują twardsze tworzywa
.avif)
Key specifications
Silnik i silniki elektryczne: 2,5-litrowy rzędowy czterocylindrowy z bezpośrednim wtryskiem plus trzy silniki elektryczne
Moc systemowa: do 324 KM
Napęd: eAWD z dedykowanym tylnym silnikiem elektrycznym
Skrzynia: eCVT z symulowanymi krokami
Akumulator: 22,7 kWh
Zasięg EV: 48–52 mile deklarowane, zależnie od wersji i warunków
0–60 mph: około 5,0–5,5 s w zależności od warunków
0–60 mph w trybie EV: około 8,9 s
Hamulce: tarcze 12,9 cala z przodu, 12,0 cala z tyłu w wariantach PHEV
Koła i opony: 20 cali, 235/50
Prześwit: około 190 mm po obniżeniu o 15 mm w wersji GR
Pojemność bagażnika: 33,6 cu ft przy złożonych siedzeniach, 63,6 cu ft po złożeniu
Holowanie: brak homologacji dla GR Sport
Dane mogą się różnić w zależności od specyfikacji rynkowej i ostatecznej certyfikacji.
.avif)
Verdict
Toyota RAV4 GR Sport 2026 robi to, o co wielu entuzjastów prosiło RAV4 przez lata. Zachowuje rodzinny charakter modelu i dodaje realne tempo, ostrzejsze reakcje i dłuższy zasięg w trybie elektrycznym. Nie jest to premiumowy SUV sportowy i nie bierze udziału w teatrze wydechu. To szybszy, bardziej skupiony RAV4, który przez pozostałe 95% czasu pozostaje cichy, oszczędny i użyteczny.
Jeśli chcesz hybrydowego SUV-a typu plug-in, który jest czujny na krętej drodze, a jednocześnie zachowuje cechy Toyoty w codziennym przewozie dzieci do szkoły, GR Sport powinien znaleźć się na szczycie listy. Jeśli absolutnie musisz mieć panoramiczny dach, szybkie ładowanie DC lub zdolność holowania, rozważ inną wersję albo konkurenta. Dla wszystkich pozostałych to RAV4 udowadnia, że rozsądek może być jednocześnie naprawdę przyjemny.
Zostaw komentarz