BMW iX3 50 xDrive: ponad 1 000 km zasięgu w teście realnym

Test efektywności BMW iX3 50 xDrive: w kontrolowanym przejeździe europejski egzemplarz pokonał 1 007,7 km na jednym ładowaniu. Artykuł omawia warunki testu, porównanie WLTP/EPA, baterię 108,7 kWh i możliwości szybkiego ładowania do 400 kW.

Komentarze
BMW iX3 50 xDrive: ponad 1 000 km zasięgu w teście realnym

4 Minuty

iX3 50 xDrive BMW przekracza barierę 1 000 kilometrów

Nowy BMW iX3 50 xDrive — pierwszy przedstawiciel rodziny Neue Klasse przeznaczony na rynek USA jako model 2027 — potwierdził to, co wielu inżynierów EV i entuzjastów podejrzewało: przy ekstremalnej optymalizacji zasięg w warunkach rzeczywistych może znacznie przekraczać wartości podane w specyfikacjach. W kontrolowanym teście efektywności z fabryki BMW w Debreczynie na Węgrzech do centrali w Monachium, egzemplarz w europejskiej specyfikacji przejechał 1 007,7 kilometra (626,1 mili) na jednym ładowaniu, dojeżdżając z zaledwie 2 procentami baterii.

Jak osiągnięto przebieg ponad 1 000 km

To nie było typowe codzienne użytkowanie. Zespół zoptymalizował każdy parametr, żeby maksymalnie wydłużyć zasięg: wybrano egzemplarz wyposażony w 20-calowe aerodynamiczne felgi M (mniejsze niż opcjonalne 21- lub 22-calowe), omijano szybkobieżne odcinki autostrad, by zmniejszyć opór aerodynamiczny, a trasę poprowadzono przez Austrię, aby ograniczyć przystanki i światła. W kabinie rezygnowano z ogrzewania i systemu infotainment — co dla wielu nabywców byłoby nie do przyjęcia — a nawet podświetlenie konturu osłony chłodnicy (tzw. kidney grille) wyłączono, żeby ograniczyć pobór mocy.

Kluczowe wnioski z przejazdu:

  • Dokładne planowanie trasy w celu minimalizacji wiatru i postojów
  • Aerodynamiczne felgi i zmniejszone opory toczenia
  • Ekstremalne oszczędzanie energii (brak HVAC, ograniczona elektronika)

Zasięgi: WLTP vs EPA vs rzeczywistość

BMW podaje zasięg WLTP na poziomie 805 km (500 mil) dla iX3 50 xDrive, co stawia go w czołówce segmentu elektrycznych SUV-ów pod względem zasięgu. Dla rynku północnoamerykańskiego szacunki BMW mówią o około 400 mil (około 643 km) według testów EPA. Wynik z przejazdu typu hypermiling pokazuje, że przy ultraefektywnym stylu jazdy iX3 może przewyższyć obie regulacyjne wartości — jednak odbywa się to kosztem komfortu i wygody.

Akumulator, ładowanie i osiągi

iX3 50 xDrive oferowany jest z baterią typu cell-to-pack o pojemności 108,7 kWh, wykorzystującą nowsze, gęstsze energetycznie ogniwa cylindryczne zamiast starszej chemii pryzmatycznej. Ten pakiet zasila dwa silniki, które łącznie generują do 463 koni mechanicznych oraz 645 Nm momentu obrotowego, a BMW deklaruje sprint 0–60 mph w okolicach 4,7 sekundy.

Ładowanie to mocny punkt: iX3 akceptuje do 400 kW DC, co pozwala BMW podać przybliżony czas ładowania od 10 do 80 procent wynoszący około 21 minut w idealnych warunkach. Firma twierdzi też, że przy optymalnych ładowarkach wysokiej mocy można dodać około 372 km (231 mil) zasięgu w mniej więcej 10 minut. Samochody przeznaczone na rynek USA będą wyposażone we wlot NACS zgodny ze standardem Tesli; BMW of North America dołączy adapter CCS dla szerszej kompatybilności.

Co to oznacza dla kierowców i rynku

Czy 1 000-kilometrowa podróż na jednym ładowaniu jest realistyczna dla przeciętnych użytkowników? W praktyce — nie. Ten przejazd był świadomą demonstracją maksymalnej efektywności iX3 — użyteczną z punktu widzenia marketingu i weryfikacji inżynieryjnej, ale nieodzwierciedlającą normalnego użytkowania, gdzie zazwyczaj korzysta się z ogrzewania, systemu infotainment, rozwija się większe prędkości i stosuje się większe felgi.

Mimo to osiągnięcie pokazuje, jak daleko posunęły się elektryczne SUV-y pod względem zasięgu i efektywności. Dzięki prowadzącym w klasie wartościom WLTP, możliwościom szybkiego ładowania oraz mocnemu układowi napędowemu, iX3 50 xDrive wydaje się być poważnym kandydatem w segmencie premium SUV-ów elektrycznych, gdy trafi na rynek latem 2026 jako model 2027.

Wyróżnione cytat: "Technicznie możliwe, ale niepraktyczne dla codziennego komfortu — przejazd 1 000 km pokazuje potencjał, nie typowe użycie."

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze