Nowy tunel S19 pod Babicą — 2255 m i 22 700 segmentów

Nowy tunel S19 pod Babicą — 2255 m i 22 700 segmentów

0 Komentarze

4 Minuty

Na odcinku drogi ekspresowej S19 między węzłem Rzeszów Południe a Babicą powstaje tunel o długości 2 255 metrów. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción wpisuje się w większy projekt budowy ponad 10-kilometrowego dwujezdniowego odcinka S19, który ma usprawnić ruch drogowy, poprawić dostępność regionu i wzmocnić lokalną logistykę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zakończeniu produkcji kluczowych elementów obudowy tunelu – 22 700 prefabrykowanych segmentów.

Szczegóły technologiczne i produkcja segmentów

W specjalnie przygotowanej hali prefabrykacyjnej w Lutoryżu od marca 2023 r. wytworzono łącznie 22 700 segmentów, z których powstanie ponad 2 230 pierścieni obudowy. Każdy pierścień złożony jest z 10 elementów; masa jednego pierścienia to około 132 tony, natomiast pojedynczy segment waży do 14 ton. Do produkcji zużyto około 118 tys. m3 betonu, przy czym pierścienie wykonano betonu klasy C50/60, a w rejonach przejść poprzecznych zastosowano beton klasy C60/75. Produkcja odbywała się w systemie jednozmianowym (wydłużonym do 10 godzin dziennie) z wykorzystaniem komory naparzania, co skróciło czas dojrzewania betonu do 6–8 godzin.

Linia produkcyjna i logistyka

Hala prefabrykacji w Lutoryżu o wymiarach 126,24 m x 43,90 m została wyposażona w cztery suwnice (największa o udźwigu 60 ton), węzeł betoniarski oraz plac składowy o pojemności do 550 pierścieni. Dzienna produkcja wynosiła 50 segmentów (5 pierścieni), co wymagało dostaw średnio 33 betonowozów na dobę. Uruchomienie zakładu wymagało pozwoleń Urzędu Dozoru Technicznego dla suwnic oraz instalacji parowych i zasilania komory naparzania.

Metoda budowy tunelu i wyposażenie

Tunel na S19 powstaje z wykorzystaniem maszyny TBM o średnicy tarczy 15,2 m, dostarczonej przez Acciona. TBM jednocześnie drąży i montuje prefabrykowaną obudowę tunelu, co przyspiesza roboty i zwiększa precyzję wykonania. Obiekt będzie składał się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa przewidziana jest na dwa pasy ruchu i pas awaryjny.

Zakres prac towarzyszących i elementy bezpieczeństwa

Projekt obejmuje także budowę węzła „trąbka” Babica, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową, trzech przejść dla zwierząt oraz jednego przejazdu pod trasą S19. W regionie powstanie pierwsze Centrum Zarządzania Tunelem w województwie podkarpackim, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) z lądowiskiem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz dodatkowe lądowisko przy Centrum Zarządzania Tunelem. To rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo ruchu, umożliwi szybszy dojazd służb ratunkowych i wpłynie na organizację transportu drogowego oraz operacje logistyczne.

Polityka, regulacje i model realizacji

Odcinek S19 od Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w trybie „Projektuj i buduj” pod nadzorem GDDKiA. Wykonawca uzyskał niezbędne zgody i odbiory techniczne (m.in. UDT dla suwnic oraz instalacji technologicznych). Model realizacji ma na celu skrócenie czasu inwestycji i odpowiedzialność wykonawcy za dokumentację techniczną oraz prace budowlane.

Wpływ na środowisko, bezpieczeństwo i transport publiczny

Prace budowlane wiążą się z znacznym użyciem betonu i energii, co ma wpływ na emisję CO2. W ramach inwestycji zaplanowano jednak rozwiązania łagodzące: przejścia dla fauny, kompensacje przyrodnicze oraz monitoring środowiskowy. Z punktu widzenia bezpieczeństwa tunel zostanie wyposażony w systemy wentylacji, oddymiania, monitoringu CCTV i centrali zarządzania ruchem. Chociaż projekt dotyczy głównie infrastruktury drogowej, poprawa przepustowości S19 odciąży lokalne drogi i zwiększy możliwości obsługi transportu publicznego, przewozów autobusowych i ruchu logistycznego łączącego region z lotniskami i koleją.

Znaczenie ekonomiczne i społeczne

Inwestycja w tunel S19 to impuls dla lokalnej gospodarki: tworzenie miejsc pracy przy produkcji prefabrykatów, prace montażowe oraz późniejsza obsługa infrastruktury. Lepsze połączenia drogowe skrócą czas dojazdu do Rzeszowa i lotnisk, ułatwią przewozy ładunków i przyciągną inwestycje logistyczne. Projekt ma także wymiar społeczny — poprawi komfort podróży, zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego i poprawi dostęp do służb ratunkowych.

Realizacja budowy tunelu S19 pod Babicą pokazuje, jak nowoczesne technologie TBM, prefabrykacja i zarządzanie projektem mogą przyczynić się do rozwoju infrastruktury drogowej, poprawy jakości transportu i wzmocnienia roli Podkarpacia w krajowej sieci komunikacyjnej.

Źródło: auto-swiat

Komentarze

Zostaw komentarz