Planowane nocne zamknięcie tunelu na Zakopiance — objazdy

Komentarze
Planowane nocne zamknięcie tunelu na Zakopiance — objazdy

5 Minuty

Co się wydarzy i kiedy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada czasowe, nocne zamknięcie tunelu im. Marii i Lecha Kaczyńskich na drodze ekspresowej S7 (popularna Zakopianka). Prace serwisowe rozpoczną się w nocy z 22 na 23 września 2025 roku. Aby ograniczyć utrudnienia dla ruchu drogowego i transportu publicznego, prace zaplanowano na godziny nocne.

Szczegóły organizacji ruchu

W ramach harmonogramu GDDKiA zaplanowano dwie noce prac. W nocy z poniedziałku na wtorek, w godzinach 22:00–06:00, zamknięta będzie nitka tunelu prowadząca w stronę Zakopanego. Dodatkowo, w czasie od 01:30 do 02:00 ruch zostanie całkowicie wstrzymany w obu kierunkach, co umożliwi przeprowadzenie prób pożarowych i sprawdzeń systemów bezpieczeństwa. W kolejną noc, z wtorku na środę, analogiczne zamknięcie dotyczyć będzie nitki w kierunku Krakowa (również 22:00–06:00), z pełnym zamknięciem obu nitk w godzinach 01:30–02:00.

Wyznaczone objazdy

Na odcinku S7 między węzłem Lubień a węzłem Skomielna Biała ruch zostanie przekierowany na drogi lokalne. Kierowcy udający się w stronę Zakopanego będą kierowani przez drogę wojewódzką DW968 do Mszany Dolnej, a następnie przez DK28 do węzła Skomielna Biała. Przy zamknięciu nitki w kierunku Krakowa objazd poprowadzi z węzła Skomielna Biała DK28 i dalej DW968 do węzła Lubień. Służby apelują o zachowanie ostrożności na odcinkach objazdów, gdzie natężenie ruchu i udział transportu towarowego mogą zwiększyć się tymczasowo.

Prace serwisowe i zakres kontroli

Małopolski oddział GDDKiA informuje, że podczas serwisu wykonywane będą szczegółowe przeglądy kluczowych instalacji: oświetlenia, zasilania, sterowania ruchem, systemów wentylacji, monitoringu, czujników, systemów nagłośnienia i łączności, hydrantów oraz dylatacji. Przeprowadzone zostaną także testy scenariuszy awaryjnych, w tym prób pożarowych, które mają potwierdzić sprawność procedur i sprzętu ratowniczego. Takie cykliczne przeglądy są częścią procedur bezpieczeństwa infrastruktury drogowej oraz wymogów wynikających z krajowych przepisów i standardów europejskich dotyczących tuneli drogowych.

Budowa i parametry techniczne tunelu

Tunel pod Luboniem Małym ma długość 2 058 metrów i powstał jako kluczowy element modernizacji odcinka S7 Lubień – Rabka-Zdrój. Inwestycja, której koszt wyniósł około miliarda złotych, obejmuje dwa równoległe ciągi tunelowe. Każda z komór ma dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny o szerokości trzech metrów, który w przyszłości może zostać wykorzystany jako dodatkowy pas ruchu. Przejechanie tunelu z obowiązującą prędkością 100 km/h trwa około 75 sekund. Obiekt wyposażono w 170 kamer monitoringu, rozbudowane systemy komunikacji i wentylacji, 11 nisz ewakuacyjnych rozmieszczonych co 172,5 m oraz nisze alarmowe i hydrantowe co 86 m.

Bezpieczeństwo i zarządzanie

Centrum Zarządzania Tunelem działa przy węźle Skomielna Biała. Dyspozytorzy monitorują obiekt 24/7 i koordynują działania w sytuacjach nadzwyczajnych. Rozwiązania techniczne, takie jak przeszklone elementy nisz alarmowo-sygnalizacyjnych, oddzielają przestrzeń ewakuacyjną od jezdni i ułatwiają komunikację w warunkach hałasu. Systemy te są niezbędne do zachowania bezpieczeństwa podróżnych oraz sprawnej reakcji służb ratunkowych.

Ruch, logistyka i wpływ na transport

Tunel znacząco poprawił przepustowość Zakopianki, odciążając starą DK7 i skracając czas przejazdu między Lubniem a Rabką-Zdrój niemal o połowę. Od uruchomienia, czyli prawie 2,5 roku temu, tunelem przejechało ponad 20 mln pojazdów. Rekord natężenia ruchu odnotowano 1 maja tego roku, kiedy to ponad 42 tysiące kierowców skorzystało z przeprawy. Charakterystyczne dla tej trasy jest weekendowe natężenie ruchu wynikające z turystyki. W związku z tym planowane przeglądy techniczne zostały zaplanowane nocą, by ograniczyć wpływ na mobilność turystyczną i logistykę.

Wpływ na transport publiczny i logistykę

Zamknięcie tunelu może mieć krótkoterminowy wpływ na przewozy autobusowe oraz na firmy logistyczne wykorzystujące S7 do przewozów towarów. Operatorzy transportu publicznego i przewoźnicy towarowi powinni uwzględnić wydłużenia tras oraz możliwe opóźnienia w rozkładach. Służby drogowe rekomendują planowanie kursów poza godzinami pracy objazdów lub korzystanie z alternatywnych tras, by ograniczyć koszty i ryzyko opóźnień w łańcuchach dostaw.

Aspekty środowiskowe i społeczne

Prace serwisowe w tunelu, wykonywane głównie nocą, minimalizują uciążliwości dla mieszkańców i turystów, ale mogą powodować chwilowy wzrost emisji i hałasu na trasach objazdowych z powodu większego natężenia ruchu. W planowaniu prac uwzględniono także kwestie ochrony środowiska oraz ciągłości dostępu dla służb ratowniczych. Długofalowo tunel przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz do rozwoju regionalnej infrastruktury transportowej, co ma znaczenie dla rozwoju turystyki, logistyki i lokalnej gospodarki.

Polityka i regulacje

Operacje i konserwacje tunelu realizowane są zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi infrastruktury drogowej oraz europejskimi wytycznymi dla tuneli. GDDKiA, jako zarządca drogi, odpowiada za planowanie przeglądów i komunikację z użytkownikami. Regularne testy i przeglądy są także elementem polityki bezpieczeństwa transportu, która ma na celu ograniczenie ryzyka awarii i skrócenie czasu reakcji w sytuacjach kryzysowych.

Co zalecają służby

GDDKiA oraz policja apelują do kierowców o śledzenie komunikatów drogowych, stosowanie się do oznakowania tymczasowego oraz o zaplanowanie podróży z uwzględnieniem objazdów. Dla pasażerów transportu publicznego rekomenduje się kontakt z przewoźnikami w sprawie ewentualnych korekt rozkładów. Długoterminowo modernizacja i utrzymanie tej trasy wpisuje się w szerszy program inwestycji infrastrukturalnych, które mają zwiększać dostępność regionów turystycznych, usprawniać przewozy kolejowe i drogowe oraz poprawiać efektywność łańcuchów logistycznych.

Podsumowując, zaplanowane nocne zamknięcia tunelu im. Marii i Lecha Kaczyńskich są częścią rutynowych działań konserwacyjnych i testów bezpieczeństwa. Choć spowodują krótkotrwałe utrudnienia, mają na celu zapewnienie długoterminowej niezawodności i bezpieczeństwa tej kluczowej dla regionu infrastruktury drogowej.

Źródło: auto-swiat

Zostaw komentarz

Komentarze