10 Minuty
Nadchodzący Land Rover Defender Sport z przodem inspirowanym Velarem
Nowy Land Rover Defender Sport, który ma najprawdopodobniej zastąpić model Discovery Sport, rozpoczął testy drogowe w Niemczech — między innymi w okolicach słynnego Nürburgringu i jego odcinka znanego jako Green Hell. Zamaskowane prototypy ujawniają kompaktowego, w pełni elektrycznego SUV-a, który czerpie stylistyczne inspiracje z Range Rovera Velar, jednocześnie podkreślając własny, bardziej wyrazisty charakter.
Przebrana w kamuflaż prototypowa „mula” porusza się na uniwersalnych felgach z oponami Continental i wyróżnia się wyraźnie wysuniętym przednim zderzakiem, przypominającym odchodzącego Velara. Smukłe reflektory, nisko umieszczone lampy tylne i mocno pochylona przednia szyba nadają sylwetce napięty, nowoczesny wygląd. Relatywnie płaska linia dachu oraz naklejka z napisem „high voltage” na szybie potwierdzają, że mamy do czynienia z BEV (battery electric vehicle), a nie wersją wyposażoną w silnik spalinowy.

Design i układ nadwozia
Zamiast rozciągać się na trzy rzędy siedzeń, Defender Sport — czasami określany jako Defender 80 — wydaje się być skonfigurowany jako typowy pięcioosobowy samochód. Jego wyprostowane, pudełkowate proporcje zachowują DNA Defendera, lecz w znacznie bardziej przyjaznym mieście formacie. Proporcje nadwozia i charakterystyczne detale zapowiadają kompromis między terenową tożsamością a komfortem codziennego użytkowania.
Testowe egzemplarze ujawniły kilka wyróżników stylistycznych, które będą istotne dla klientów szukających kompaktowego elektrycznego SUV-a o charakterze terenowym. Przykładowo, sylwetka ma zachowaną optykę wysokiego prześwitu z krótszym zwisem tylnym, co ułatwia operowanie w miejskim środowisku, a jednocześnie pozostawia pewne możliwości poza asfaltem.
- Przedni zderzak w stylu Velara z wyraźnymi krawędziami
- Wąskie, wysokotechnologiczne zespoły reflektorów i smukłe lampy tylne
- Płaska linia dachu z dynamicznym pochyleń do przedniej szyby
Ogólny wygląd jest czysty i nowoczesny, zaprojektowany z myślą o nabywcach, którzy oczekują charakteru Defendera w skondensowanym, elektrycznym wydaniu. W praktyce połączenie klasycznych akcentów Defendera z elementami projektowymi zapożyczonymi od Velara ma wzmocnić atrakcyjność modelu dla segmentu premium kompaktowych SUV-ów elektrycznych.
Wnętrze i ergonomia (rozwinięcie)
Choć zdjęcia szpiegowskie koncentrują się na zewnętrznych konturach pojazdu, źródła branżowe i wcześniejsze zapowiedzi JLR sugerują, że wnętrze Defendera Sport powinno łączyć prostotę użytkowania z nowoczesną cyfrową ergonomią. Można spodziewać się dużego, centralnego ekranu informacyjno-rozrywkowego, cyfrowego zestawu wskaźników oraz rozwiązań zwiększających praktyczność, takich jak wielofunkcyjne schowki i opcje zdalnego ładowania.
Materiały wykończeniowe najpewniej będą odpowiadać segmentowi premium: miękkie tworzywa, kontrastowe przeszycia i opcjonalne, bardziej wytrzymałe wykończenia dla wersji terenowych. Projektanci mogą też postawić na modularność wnętrza, aby umożliwić łatwiejsze dopasowanie konfiguracji bagażowej dla aktywnego stylu życia — od weekendów w górach po codzienne dojazdy.
Platforma, produkcja i harmonogram
Defender Sport zostanie zbudowany na nowej, modułowej architekturze elektrycznej Jaguar Land Rover — Electric Modular Architecture (EMA) — o napięciu 800 V. Ta elastyczna platforma będzie współdzielona z kolejną generacją Range Rovera Evoque, co pozwala JLR na większą optymalizację kosztów i rozwoju produktów. Platforma EMA obsługuje szybkie ładowanie prądem stałym do 350 kW, a wstępne oszacowania producenta wskazują, że ładowanie od 10 do 80% mogłoby potrwać około 30 minut w optymalnych warunkach, choć ostateczne pojemności baterii nie zostały jeszcze ujawnione.

Produkcja planowana jest w zakładzie Halewood w Wielkiej Brytanii, który przechodzi wielomilionową modernizację, aby obsłużyć procesy związane z nadwoziami BEV (body-in-white), lakierowaniem oraz integracją baterii na końcowej linii montażowej. JLR zadeklarował znaczące inwestycje w przebudowę linii produkcyjnych Halewood i wydłużenie procesów montażowych, aby umożliwić instalację wysokonapięciowych baterii i nowoczesnych systemów napędowych.
Modernizacja linii produkcyjnej obejmuje nie tylko adaptację do nowych technologii montażu, ale też podniesienie standardów kontroli jakości, testów końcowych i bezpieczeństwa elektrycznego. Dla klientów oznacza to większą pewność co do spójności jakościowej egzemplarzy produkcyjnych.
Technologia baterii i ładowanie
Platforma 800 V to istotna zmiana w porównaniu z tradycyjnymi architekturami 400 V. Wyższe napięcie pozwala na szybsze ładowanie przy mniejszych stratach energii i umożliwia zastosowanie cieńszych przewodów przy tej samej mocy przesyłowej. W praktyce dla użytkownika oznacza to krótsze przestoje podczas podróży na długich trasach. Wsparcie do 350 kW DC stawia Defender Sport w gronie konkurencyjnych elektryków segmentu premium pod względem możliwości szybkiego uzupełniania energii.
Dokładna chemia ogniw, pojemność pakietu i realny zasięg nadal nie są oficjalnie potwierdzone przez JLR. Jednak w oparciu o wspólne rozwiązania techniczne stosowane przez konkurencję oraz wymagania rynku można oczekiwać, że dostępne warianty obejmą opcje od zasięgów miejskich do wariantów o wydłużonym zasięgu przeznaczonych do dłuższych podróży. Jako że masa pojazdu może przekroczyć dwie tony, optymalizacja pakietu baterii pod kątem gęstości energii i zarządzania termicznego będzie kluczowa dla realnego zasięgu i trwałości baterii.
Napęd i przewidywana dynamika
Wstępne wskazówki z testów szpiegowskich sugerują zastosowanie układu z dwoma silnikami elektrycznymi (dual-motor) w podstawowych wersjach Defendera Sport, co zapewni napęd na wszystkie koła i dobrą trakcję na różnych nawierzchniach. Konfiguracja dual-motor jest kompromisem między osiągami a kosztem produkcji i umożliwia efektywne sterowanie momentem obrotowym między osiami.
Choć układy z trzema lub czterema silnikami dają dodatkowe możliwości wektorowania momentu obrotowego i poprawy dynamiki, JLR prawdopodobnie będzie priorytetowo traktować praktyczne i ekonomiczne rozwiązania produkcyjne na starcie. Niemniej jednak, w późniejszym cyklu życia produktu można spodziewać się wersji o wyższych osiągach z dodatkowymi jednostkami napędowymi lub bardziej zaawansowanym systemem chłodzenia i kontroli mocy.
Waga pojazdu będzie istotnym czynnikiem: EV ma prawdopodobnie przekraczać dwie tony. W przypadku cięższych samochodów elektrycznych natychmiastowy moment obrotowy bywa ważniejszy niż maksymalna moc szczytowa — to on odpowiada za odczucie dynamiki na starcie i przy przyspieszaniu do środkowych prędkości. Insidery spodziewają się, że łączny ekwiwalent mocy i momentu obrotowego może plasować się w rejonie 800–900+ „konnych” odpowiedników, co powinno przekładać się na żwawą dynamikę i solidne zdolności holownicze.
Dla porównania, wersja Defender OCTA z silnikiem V8 pochodzącym od BMW generuje około 750 Nm (553 lb-ft) momentu obrotowego i 626 KM w najsilniejszej specyfikacji. Przejście na napęd elektryczny zmienia charakterystyki dostarczania mocy i momentu, oferując natychmiastowy moment dostępny praktycznie od zera obrotów, co może poprawić odczucia z jazdy w mieście i podczas wyprzedzania.
Opony, zawieszenie i możliwości terenowe
Testowy egzemplarz poruszał się na ogumieniu Continental, co sugeruje, że JLR wybierze sprawdzone partnerstwa z producentami opon dla osiągnięcia kompromisu między przyczepnością, hałasem i trwałością. Zawieszenie prawdopodobnie będzie oferować wersje z adaptacyjnymi tłumikami i możliwością podwyższenia prześwitu, aby podkreślić terenowy charakter Defendera, nawet w kompaktowym wydaniu.
Funkcjonalności off-road, takie jak systemy wektorowania momentu obrotowego, elektroniczne blokady i programy terenowe, są elementami, które Land Rover zwykle zachowuje nawet w mniejszych modelach. Dzięki elektrycznemu układowi napędowemu i natychmiastowej dostępności mocy, Defender Sport może zaoferować bardziej precyzyjne sterowanie trakcją w trudnych warunkach bez potrzeby stosowania mechanicznych elementów napędu.
Pozycjonowanie rynkowe i znaczenie dla nabywców
Umieszczony poniżej pełnowymiarowego Defendera, lecz powyżej bazowych crossoverów, Defender Sport ma trafiać do klientów poszukujących kompaktowego, luksusowego EV z prawdziwym DNA off-roadowym i wysokim komfortem jazdy na asfalcie. Grupa docelowa obejmuje miejskie rodziny, osoby aktywne oraz entuzjastów outdooru, którzy oczekują mniejszych wymiarów zewnętrznych bez utraty zdolności terenowych.
W praktyce model ten może wypełnić lukę pomiędzy lifestyle’owymi crossoverami a większymi, cięższymi Defenderami — oferując przy tym łatwiejsze parkowanie, mniejsze zużycie energii w ruchu miejskim oraz niższe koszty eksploatacji typowe dla napędu elektrycznego. Dla osób, które chcą charakteru marki Land Rover w kompaktowej formie i z napędem bezemisyjnym, Defender Sport może stać się atrakcyjną propozycją.

Przewidywany harmonogram wskazuje na pojawienie się samochodów w salonach w 2027 roku na rynku brytyjskim i w innych regionach, co dla rynku amerykańskiego najczęściej przekłada się na wprowadzenie jako model roku 2028. Na starcie można spodziewać się jednej wersji nadwoziowej z wieloma poziomami mocy i wariantami wyposażenia, które stopniowo rozszerzą ofertę.
Ceny, warianty i konkurencja
Chociaż oficjalne ceny nie zostały jeszcze ogłoszone, Defender Sport jako produkt w segmencie kompaktowych luksusowych SUV-ów elektrycznych będzie konkurować z modelami pokroju Volvo EX30 (wyższe wersje), Audi Q4 e-tron oraz potencjalnymi nowymi propozycjami ze strony Mercedesa i BMW. Ceny mogą być ustalone w taki sposób, aby zachować pozycjonowanie marki Land Rover w obszarze premium, przy jednoczesnym zaoferowaniu konkurencyjnych pakietów sprzętowych i technologicznych.
Modele podstawowe prawdopodobnie będą skupiać się na zasięgu i użyteczności miejskiej, podczas gdy droższe konfiguracje zaoferują więcej mocy, lepsze wyposażenie i opcje off-road. Opcjonalne pakiety terenowe, pakiety luksusowe oraz specjalne wydania limitowane mogą zwiększyć możliwość personalizacji i przyciągnąć różne grupy nabywców.
Co to oznacza dla rynku i marki
Wprowadzenie Defendera Sport jako w pełni elektrycznego modelu ma na celu poszerzenie oferty Land Rover w zakresie samochodów EV i zademonstrowanie, że marka potrafi przenieść dziedzictwo modelu Defender do segmentu kompaktowych samochodów elektrycznych. Dla JLR to także krok w kierunku realizacji strategii elektryfikacji i spełnienia coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji w kluczowych rynkach.
W perspektywie rynkowej model ten może pomóc Land Roverowi zdobyć klientów, którzy dotąd woleli mniejsze, bardziej praktyczne samochody, ale teraz oczekują od nich również premium i realnych możliwości terenowych. Defender Sport daje marce możliwość konkurowania w segmencie miejskich luksusowych EV, nie rezygnując z rozpoznawalnego charakteru Defendera.
Szybkie podsumowanie
- W pełni elektryczny Defender Sport najprawdopodobniej zastąpi Discovery Sport
- Zbudowany na 800V Electric Modular Architecture JLR z możliwością ładowania 350 kW DC
- Układ pięcioosobowy, kompaktowe wymiary, stylistyka inspirowana Velarem
- Dual-motor przewidywany na start; warianty o wyższych osiągach możliwe w przyszłości
Defender Sport wydaje się rozszerzać ofertę elektryczną Land Rovera o pojazd łączący ikoniczne cechy projektowe z nowoczesnym pakietem EV. W miarę postępów testów pojawi się więcej szczegółów dotyczących pojemności baterii, zasięgu i oficjalnych danych dotyczących osiągów, ale wczesne wskazania sugerują obiecujący kompaktowy samochód elektryczny dla tych, którzy pragną charakteru Defendera w bardziej zwinnej formie.
Ostateczne dane techniczne, oficjalne specyfikacje i pełna gama wersji zostaną ujawnione przez Jaguara Land Rovera w miarę zbliżania się premiery — do tego czasu obserwujemy dalsze testy drogowe i przygotowania produkcyjne, które potwierdzą, jak dobrze Defender Sport odnajdzie się w roli miejskiego, a jednocześnie terenowego elektrycznego SUV-a.
Źródło: autoevolution
Zostaw komentarz