3 Minuty
Volkswagen potwierdził plan rozbudowy zakładów VW Poznań nr 2 w Białężycach k. Wrześni (tzw. Zakład Crafter). Inwestycja obejmie budowę dwóch nowych hal produkcyjnych oraz magazynu baterii, a jej celem jest przygotowanie linii do seryjnej produkcji elektrycznej generacji Volkswagena Craftera, planowanej na 2027 r. Wmurowanie kamienia węgielnego zaplanowano na listopad, prace budowlane mają rozpocząć się na początku przyszłego roku.
Znaczenie dla polskiego rynku i zatrudnienia
Fabryka we Wrześni zajmuje około 220 ha i obecnie zatrudnia blisko 3 tys. osób. Cała grupa Volkswagen Poznań daje około 9 tys. miejsc pracy, co czyni ją największym pracodawcą w Wielkopolsce. Rozbudowa może przełożyć się na wzrost zatrudnienia oraz większą dostępność nowoczesnych pojazdów użytkowych produkowanych w Polsce — co ma wpływ na ceny i ofertę zarówno na rynku krajowym, jak i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Specyfikacja i pozycjonowanie rynkowe
Projekt i nadwozie
Nowy, elektryczny Crafter ma bazować na obecnej platformie dostosowanej do układu akumulatorowego i modułowej architektury nadwozia. Przewiduje się zwiększoną dbałość o aerodynamikę oraz rozwiązania usprawniające logistykę w wersjach dostawczych i specjalistycznych.

Napęd i osiągi
Dokładne parametry nie są jeszcze oficjalne, lecz eksperci spodziewają się kilku wariantów baterii, z zasięgiem użytkowym dostosowanym do realiów miejskich i międzymiastowych (szacunkowo 200–350 km, w zależności od konfiguracji). Ważne dla polskich przedsiębiorców będą ładowność i koszty eksploatacji — elektryczny Crafter ma konkurować efektywnością z pojazdami spalinowymi i ofertami konkurencji z Niemiec czy Francji.
Wpływ na rynek Polski i Litwy
Większa produkcja w Polsce może poprawić dostępność i wpłynąć na stabilizację cen aut użytkowych w Polsce oraz na rynkach sąsiednich. To ważna wiadomość także dla kierowców i firm z Litwy — zwłaszcza dla klientów z Vilniuje czy Kaune — gdzie rozwój oferty EV w regionie może wspierać rozwój Lietuvos automobilių rinka. Informacje te mają znaczenie dla vairuotojams Lietuvoje planujących zakup auta użytkowego lub floty.
.avif)
Porównanie z rynkiem europejskim
Produkcja EV w Polsce to element strategii Volkswagena dostosowującej się do rosnącego popytu na auta elektryczne w Europie. Dla polskich nabywców oznacza to potencjalnie niższe koszty logistyczne i krótsze terminy realizacji zamówień w porównaniu z importem z zachodniej Europy.
Co to oznacza dla kupujących w Polsce?
Dla firm i klientów indywidualnych planujących zakup Craftera lub innych użytkowych modeli Volkswagena ważne będą ceny, dostępność wersji z napędem elektrycznym oraz koszty ładowania i serwisu. Rozbudowa zakładów we Wrześni może przyczynić się do szybszego wejścia elektrycznego Craftera na rynek polski i szerszej oferty dla kierowców oraz flot.
Źródło: autoblog.spidersweb
Zostaw komentarz