4 Minuty
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zgłosiła wniosek o wydanie decyzji ZRID dla kolejnego fragmentu ekspresowej trasy S17 — 19-kilometrowego odcinka między Krasnymstawem a Izbicą. Uzyskanie ZRID jest warunkiem koniecznym, by rozpocząć prace budowlane; dopiero po jej wydaniu wykonawca będzie mógł przystąpić do realizacji robót drogowych.
Przebieg trasy i zakres robót
Nowy odcinek poprowadzi przez gminy Krasnystaw, Izbica i Stary Zamość. Rozpocznie się w rejonie Zakręcia przed Krasnymstawem, początkowo biegąc śladem obecnej DK17, a następnie omijając zachodnie obrzeża Latyczowa, Dworzysk, Tarnogóry i Izbicy. Trasa przekroczy rzekę Wieprz i linię kolejową nr 69, kończąc się na połączeniu z istniejącą DK17 w okolicach Krasnego.
Co powstanie na 19 km odcinku?
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 19 km oraz 16 obiektów inżynieryjnych — estakady i mosty, m.in. nad Żółkiewką i Wieprzem. Dodatkowo planowane są trzy węzły drogowe: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. Przy trasie zaprojektowano też parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Ostrzyca i obwód utrzymania drogi. Inwestycja obejmie także przebudowę i budowę około 30 km dróg niższych kategorii obsługujących ruch lokalny.
S17 w szerszym kontekście transportowym
S17, jako ciąg 115 km od węzła Piaski Wschód do Hrebennego, ma znaczenie strategiczne — usprawni połączenie Warszawy z granicą polsko-ukraińską. Cała inwestycja obejmuje dziewięć odcinków i kosztować ma około 4,5 mld zł. Obecnie prace są prowadzone m.in. na odcinkach Zamość Wschód — Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe — Hrebenne (razem 30 km). W ciągu najbliższych miesięcy planowane są przetargi na brakujące fragmenty Łopiennik–Krasnystaw i Zamość Sitaniec–Zamość Wschód.

Wpływ modernizacji dróg na kierowców i rynek motoryzacyjny
Nowe, szybkie połączenia drogowe wpływają na preferencje kupujących auta w Polsce. Dłuższe, komfortowe trasy sprzyjają wyborowi aut z większym zasięgiem i lepszym komfortem podróży — rośnie zainteresowanie hybrydami typu plug-in i samochodami elektrycznymi o większym zasięgu. Jednocześnie popularność SUV-ów utrzymuje się w Polsce i Europie, co widać także w ofertach dealerów w Warszawie, Krakowie czy regionie lubelskim.
Wpływ na flotę i wybór napędu
Kierowcy korzystający z S17 będą zwracać uwagę na zużycie paliwa na trasie, wygodę i dostęp do infrastruktury ładowania. Realizacja MOP-ów i obwodów utrzymania to również okazja do planowania stacji ładowania dla EV, co może zwiększyć atrakcyjność aut elektrycznych dla długodystansowych podróży między Polską a Ukrainą.
Porównanie rynku polskiego i litewskiego
Budowa S17 może także wpłynąć na ruch międzynarodowy — z Polski częściej podróżować będą kierowcy z Litwy (Lietuva), którzy korzystając z tras szybkiego ruchu będą planować dłuższe przebiegi. W odniesieniu do Lietuvos automobilių rinka: w Vilniuje i Kaune obserwujemy podobne tendencje jak w Polsce — wzrost udziału SUV-ów i elektromobilności. Dla handlarzy samochodów używanych i nowych w Polsce ważne będą konkurencyjne ceny, dostępność modeli i koszty serwisu, które wpływają na decyzje zakupowe kierowców w Polsce i za granicą.
Specyfikacje techniczne i wpływ na preferencje
Dla użytkowników S17 kluczowe będą takie cechy pojazdów jak: komfort zawieszenia, niskie zużycie paliwa przy trasie, pojemność bagażnika i zaawansowane systemy asystujące kierowcę (ADAS). Modele popularne w Polsce, jak Skoda Octavia, Toyota Corolla czy Dacia Duster, często oferują wersje o podwyższonym komforcie i oszczędnych silnikach, co czyni je konkurencyjnymi w porównaniu z ofertą na rynku europejskim.
Podsumowanie
Złożenie wniosku o ZRID dla odcinka Krasnystaw–Izbica to ważny krok ku ukończeniu ciągu S17. Realizacja tej inwestycji nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży, ale także wpłynie na wybory kupujących auta w Polsce i regionie, przyspieszając rozwój infrastruktury dla aut spalinowych i elektrycznych.
Źródło: auto-swiat
Zostaw komentarz