5 Minuty
Trwają rozległe kontrole na polskich i europejskich drogach w ramach kampanii Focus on the Road. Akcja, skoordynowana przez ROADPOL – sieć policji drogowych z 31 krajów – ma na celu ograniczenie jednego z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu: korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas jazdy. W międzyczasie obserwatorami są także inne formacje, w tym policja z Dubaju.
Gdzie i kto bierze udział?
W działania w zaangażowane są policje m.in. z Bułgarii, Chorwacji, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Łotwy, Luksemburga, Macedonii Północnej, Malty, Niemiec, Norwegii, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowenii, Szwecji, Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Kontrole odbywają się na autostradach, drogach ekspresowych i lokalnych trasach, z wykorzystaniem oznakowanych i nieoznakowanych radiowozów, a w niektórych krajach również dronów.
Statystyki i skala problemu
Dane ekspertów są alarmujące. Według Instytutu Transportu Samochodowego używanie telefonu może być przyczyną nawet co czwartego wypadku drogowego w Polsce. European Road Safety Observatory wskazuje podobne proporcje dla Europy jako całości – rozproszenie uwagi może odpowiadać za ok. 25% zdarzeń drogowych. Korzystanie ze smartfona podczas jazdy zwiększa ryzyko kolizji trzy- lub czterokrotnie.
Nawet krótka chwila nieuwagi ma konsekwencje. Przy prędkości 100 km/h odwrócenie wzroku na sekundę oznacza przejechanie blisko 28-30 metrów bez kontroli nad pojazdem – dystans wystarczający do potrącenia pieszego lub nie zauważenia nagłego hamowania pojazdu przed nami.

Prawo, kary i praktyki egzekucyjne
W Polsce korzystanie z telefonu wymagającego trzymania go w ręku podczas jazdy jest zabronione. Za naruszenie przepisów grozi mandat 500 zł i 12 punktów karnych. Punkty kasowane są po dwóch latach od uregulowania kary. Ponieważ maksymalny limit punktów wynosi 24, pojedynczy mandat za telefon pochłania łącznie połowę dostępnej puli, z groŻą utraty prawa jazdy przy przekroczeniu limitu.
Na arenie europejskiej sięgają różne rozwiązania: w Niemczech stosowany jest system Monocam – mobilne urządzenia fotograficzne rejestrujące kierowców korzystających z telefonu przez przednią szybę. Kary pieniężne różnią się znacznie w poszczególnych krajach: od kilkudziesięciu euro do kilku setek euro w zależności od jurysdykcji.
Dowody po wypadkach
Coraz więcej policji zabezpiecza telefony po kolizjach, by sprawdzić logi, historię aplikacji i wiadomości. Jeśli urządzenie było aktywne w chwili zdarzenia, stanowi to mocny dowód obciążający kierowcę.
Bezpieczeństwo, transport i infrastruktura
Rozproszenie uwagi kierowców ma konsekwencje nie tylko w kontekście indywidualnych wypadków. Wpływa na płynność ruchu drogowego, co z kolei oddziałuje na transport publiczny, logistykę i gospodarkę. Kolizje i zatory powodują opóżnienia autobusów, tramwajów i pociągów podmiejskich, zaburzając rozkłady i ciągłość dostaw towarów do portów i centrow logistycznych. Infrastruktura drogowa, planowanie skrzyżowań oraz inwestycje w bezpieczne odcinki tranzytowe stają się kluczowe, by redukować skutki ludzkiego czynnika. Dla lotnisk i kolei najczęstszym skutkiem nieostrożności kierowców są opóżnienia transferów oraz zaburzenia w logistyce przesiadkowej.
Transport publiczny i rozwój mobilności
Kampanie podnoszące świadomość są istotne także dla promocji bezpiecznych alternatyw mobilności: rozwój sieci transportu publicznego, inwestycje w tramwaje, autobusy elektryczne czy metro zmniejszają liczbę prywatnych przejazdów i potencjalnych sytuacji zagrożenia z powodu rozproszenia uwagi. Polityka transportowa powinna integrować kampanie edukacyjne z inwestycjami w infrastrukturę, by poprawić ogólne bezpieczeństwo i jakość ruchu drogowego.

Znaczenie ekonomiczne i społeczne
Wypadki powodowane korzystaniem z telefonu generują koszty bezpośrednie i pośrednie: leczenie ofiar, naprawy infrastruktury, straty czasu pracy oraz zakłócenia w logistyce. Społeczne koszty braku koncentracji obejmują utratę zdrowia i życia, a również spadek zaufania do systemów transportowych. Dlatego prewencja, egzekwowanie prawa i rozwój transportu publicznego są elementami całościowej strategii ograniczania tego zjawiska.
Co dalej? Harmonogramy kontroli i dalsze inicjatywy
Akcja Focus on the Road to jedna z kilku planowanych inicjatyw ROADPOL. Organizacja zapowiedziała kolejną masową falę kontroli planowaną na 15–21 grudnia, skupioną na kierowcach prowadzących pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Polska, jako część europejskiej sieci drogowej, będzie uczestniczyć w tych działaniach, jednocześnie kontynuując lokalne kampanie edukacyjne i inwestycje w infrastrukturalne poprawki dla bezpieczeństwa ruchu.
Podsumowując, akcje takie jak Focus on the Road łączą prewencję, egzekucję przepisów i edukację. W dłuższej perspektywie skuteczne ograniczenie liczby wypadków związanych z rozproszeniem uwagi wymaga spójnej polityki transportowej, inwestycji w infrastrukturę oraz rozwoju alternatywnych form mobilności.
Źródło: spidersweb
Zostaw komentarz