Utrudnienia w kasowaniu punktów karnych dla kierowców

Utrudnienia w kasowaniu punktów karnych dla kierowców

Komentarze

5 Minuty

Projekt nowelizacji przepisów, który trafił do Sejmu, zapowiada zaostrzenie zasad umożliwiających kierowcom redukcję punktów karnych poprzez udział w płatnym kursie reedukacyjnym. Dziś kurs organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego pozwala zmniejszyć stan konta o sześć punktów po jednodniowym, 10‑godzinnym szkoleniu. Po zmianach część wykroczeń może zostać wyłączona z katalogu zdarzeń podlegających redukcji.

Jak obecnie działa kurs redukujący punkty?

Obowiązujący system umożliwia kierowcom „odpracowanie” punktów za popełnione wykroczenia. Podstawowe zasady kursu to:

  • Prawo jazdy musi być posiadane ponad rok, a w dniu szkolenia kierowca nie może mieć więcej niż 24 punkty karne.
  • Szkolenie trwa 10 godzin lekcyjnych, odbywa się w ciągu jednego dnia i obejmuje część teoretyczną oraz praktyczne ćwiczenia, m.in. awaryjne hamowanie z prędkości 30 km/h i 50 km/h.
  • Obecność na szkoleniu uważa się za zaliczenie, a jednokrotne uczestnictwo redukuje konto o sześć najstarszych punktów.
  • Kurs można odbyć maksymalnie raz na sześć miesięcy; koszt rynkowy wynosi około 1 000 zł, zależnie od ośrodka.

Kto nie ma już szans na kurs?

Osoby, które przekroczyły dopuszczalny limit punktów i zostały skierowane na egzamin kontrolny przez starostę, nie skorzystają z kursu, by uniknąć konsekwencji administracyjnych (np. zatrzymania prawa jazdy).

Jak sprawdzić stan konta punktowego?

Stan punktów można zweryfikować osobiście na komisariacie policji — informacja ustna jest bezpłatna, a wydanie zaświadczenia kosztuje 17 zł. Alternatywnie kierowcy mogą sprawdzić punkty przez Internet, korzystając ze strony gov.pl lub aplikacji mObywatel. Należy pamiętać, że wykaz punktów może docierać z opóźnieniem, co nie zmienia daty ich obowiązywania.

Okres przechowywania punktów i wpływ niezapłaconych mandatów

Zgodnie z informacjami dostępnymi na gov.pl, punkty karne kasowane są po roku od opłacenia mandatu (gdy mandat wystawiła policja, straż miejska lub Inspekcja Transportu Drogowego) albo po roku od uprawomocnienia się wyroku sądowego, jeśli kierowca odmówił przyjęcia mandatu. Nieuregulowanie mandatu wydłuża okres ważności punktów.

Projekt ustawy — które wykroczenia zostaną wyłączone?

Nowa regulacja przewiduje sporządzenie katalogu najpoważniejszych wykroczeń, za które punkty nie będą podlegać redukcji. Dokument ma pojawić się w formie rozporządzenia po wejściu ustawy w życie. Choć lista nie jest jeszcze znana, można oczekiwać, że obejmie poważne przekroczenia prędkości, wykroczenia zagrażające pieszym oraz inne naruszenia skutkujące największą liczbą punktów. Celem zmian jest ograniczenie możliwości „kasowania” skutków najcięższych naruszeń i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Polityka transportowa, bezpieczeństwo i wpływ na infrastrukturę

Ograniczenie możliwości redukcji punktów ma wymiar nie tylko represyjny, lecz także prewencyjno‑planistyczny. Skuteczniejsze egzekwowanie przepisów wpływa na decyzje inwestycyjne w zakresie infrastruktury drogowej — zarządcy dróg mogą kierować środki na usprawnienia tam, gdzie ryzyko kolizji jest największe. W kontekście infrastruktury, logistyki i sieci drogowej, wyższe wymogi bezpieczeństwa sprzyjają stabilności przewozów drogowych i zmniejszeniu kosztów związanych z wypadkami.

Transport publiczny, kolej i lotniska — pośrednie skutki

Choć projekt dotyczy głównie kierowców pojazdów samochodowych, może mieć też pośrednie reperkusje dla transportu publicznego, kolei i lotnisk. Wzrost surowości kar i większy nacisk na bezpieczeństwo zachęcają do inwestycji w transport publiczny i kolejowy jako alternatywę dla ruchu samochodowego w miastach. Mniej wypadków i płynniejszy ruch drogowy poprawiają efektywność przewozów logistycznych i dostępność centrów dystrybucyjnych, a także obniżają koszty operacyjne dla operatorów transportu intermodalnego.

Aspekty środowiskowe i społeczne

Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach przekłada się na korzyści środowiskowe — ograniczenie zdarzeń drogowych zmniejsza zatory i emisje związane z ruchem przerywanym. Ponadto surowsze reguły mogą zachęcać część kierowców do korzystania z transportu publicznego lub aktywnych form mobilności, co przynosi korzyści zdrowotne i społeczne.

Ekonomia kursów i branża szkoleń

Jeżeli lista wykroczeń wyłączonych z redukcji okaże się obszerna, spadnie popyt na kursy reedukacyjne, co uderzy w ośrodki szkoleniowe. Z drugiej strony, sektor inspekcji i kontroli drogowej oraz firmy świadczące usługi szkoleniowe będą musiały dostosować ofertę do nowych wymogów, np. zwiększając nacisk na szkolenia prewencyjne i bezpieczeństwo w logistyce.

Podsumowując, planowane zmiany w kasowaniu punktów karnych to element szerszej strategii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, który będzie miał konsekwencje dla polityki transportowej, infrastruktury, logistyki oraz zachowań kierowców. Kluczowe pozostaje opublikowanie katalogu wyłączeń w rozporządzeniu — wtedy będzie można ocenić skalę i praktyczny wpływ regulacji.

Źródło: auto-swiat

Zostaw komentarz

Komentarze