Lexus w Polsce: rekord rejestracji wyprzedza Niemcy, Francję

Lexus w Polsce: rekord rejestracji wyprzedza Niemcy, Francję

+ Komentarze

4 Minuty

Marka Lexus stała się w Polsce zjawiskiem rynkowym. W 2024 r. w naszym kraju zarejestrowano 14 679 nowych samochodów tej marki, co uplasowało Lexusa na 12. pozycji w zestawieniu marek nowych aut osobowych oraz na 5. miejscu w segmencie premium, za Audi, Mercedesem, BMW i Volvo (dane: Samar). Według analityka Felipe Munoza z Car Industry Analysis Polska znalazła się w 2024 r. na 8. miejscu na świecie pod względem liczby rejestracji Lexusa — wyprzedzając m.in. Niemcy i Francję łącznie.

Jak wygląda globalna mapa sprzedaży Lexusa?

Trzy największe rynki Lexusa to Stany Zjednoczone (345 665 szt.), Chiny (181 001 szt.) oraz Japonia (86 069 szt.). Kolejne kraje w pierwszej dziesiątce to m.in. Kanada, Tajwan, Wielka Brytania i Arabia Saudyjska. Polska z wynikiem 14 679 nowych rejestracji znalazła się przed Koreą Południową i Australią. Dla porównania w Niemczech odnotowano 5 721 rejestracji, a we Francji 7 202 — razem mniej niż w Polsce.

Aktualizacja 2025: stabilny wzrost

W pierwszych ośmiu miesiącach 2025 r. rynek Lexusa w Polsce również prezentuje się dobrze: od stycznia do sierpnia zarejestrowano 9 991 nowych aut tej marki, co oznacza wzrost o 4,95 proc. Rok do roku udział w rynku nowych samochodów osobowych minimalnie spadł z 2,67 do 2,64 proc., ale marka utrzymała pozycję w top 5 segmentu premium. Najpopularniejszym modelem pozostaje SUV klasy średniej Lexus NX — w okresie styczeń-sierpień 2025 NX był najczęściej rejestrowanym modelem Lexusa i drugim najchętniej wybieranym autem premium w Polsce (pierwsze miejsce zajęło Volvo XC60).

Znaczenie dla transportu, infrastruktury i logistyki

Rosnąca popularność aut premium ma konsekwencje dla sektora transportu i mobilności. Większa liczba nowych samochodów wpływa na ruch drogowy i zapotrzebowanie na infrastrukturę drogową: konieczne są inwestycje w modernizację dróg, parkingów oraz w rozwój punktów ładowania w przypadku modeli hybrydowych i elektrycznych. Import i dystrybucja pojazdów obciążają łańcuchy logistyczne — porty, lotniska i sieci kolejowe pełnią istotną rolę w sprawnym dostarczaniu samochodów do dealerów.

Infrastruktura i projekty transportowe

W kontekście rosnącego rynku premium ważne są projekty infrastrukturalne: rozbudowa sieci autostrad i dróg ekspresowych, inwestycje w terminale przeładunkowe i poprawa dostępu do lotnisk usprawniają logistykę dostaw. Równocześnie rozwój sieci kolejowych może odciążyć transport drogowy, jeśli w łańcuchu dostaw pojazdów wykorzystane zostaną terminale intermodalne.

Transport publiczny, polityka i bezpieczeństwo

Wzrost sprzedaży samochodów nie musi jednak oznaczać osłabienia transportu publicznego. Planowanie polityki transportowej powinno równoważyć rozwój mobilności indywidualnej z inwestycjami w autobusy, tramwaje i koleje aglomeracyjne, aby ograniczać korki i emisje. Rządowe regulacje podatkowe, normy emisji CO2 i zachęty do zakupu aut niskoemisyjnych wpływają na strukturę popytu — także w segmencie premium. Bezpieczeństwo drogowe pozostaje priorytetem: rosnący park pojazdów oznacza potrzebę edukacji kierowców, lepszej infrastruktury oraz systemów zarządzania ruchem.

Wpływ ekonomiczny i społeczny

Silna pozycja Lexusa w Polsce ma znaczenie gospodarcze: generuje przychody dla dealerów, serwisów i branży części zamiennych oraz wpływa na zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym i logistycznym. Społecznie widoczny jest trend preferencji dla hybryd i modeli premium, co ma odzwierciedlenie w zmieniających się oczekiwaniach wobec infrastruktury miejskiej i prywatnej mobilności.

Podsumowując, wysokie rejestracje Lexusa w Polsce to nie tylko statystyka sprzedaży — to sygnał dla planistów transportu, inwestorów w infrastrukturę oraz decydentów, że rynek pojazdów premium ma realny wpływ na ruch drogowy, logistykę i politykę transportową.

Źródło: auto-swiat

Zostaw komentarz

Komentarze