4,5 mld zł dla fabryki EV w Jaworznie — kluczowy krok

4,5 mld zł dla fabryki EV w Jaworznie — kluczowy krok

0 Komentarze

4 Minuty

ElectroMobility Poland (EMP) stoi przed jednym z najważniejszych momentów w swojej historii. Prezes spółki, Tomasz Kędzierski, zapowiedział, że kluczowa decyzja o przyznaniu 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie ma zapaść w październiku. Środki te mogą zdecydować o uruchomieniu projektu osobowego samochodu elektrycznego produkowanego w Polsce.

Harmonogram i wielkość produkcji

Według zapowiedzi EMP, po pozytywnej decyzji finansowej budowa w Jaworznie mogłaby ruszyć w ciągu około dwóch miesięcy. Spółka deklaruje przygotowany teren, pozwolenie na budowę, wybranego wykonawcę (polska firma Mirbud) oraz współpracę samorządu przy realizacji niezbędnej infrastruktury drogowej i energetycznej. Fabryka została zaprojektowana na produkcję do 150 tys. pojazdów rocznie, z możliwością rozbudowy do 300 tys. sztuk. Pierwsze auta mogłyby zjechać z linii montażowej po około dwóch latach od startu prac budowlanych — realny termin pojawienia się pojazdów na drogach to raczej 2029 rok.

Partnerstwa i łańcuch dostaw

EMP prowadzi zaawansowane rozmowy z międzynarodowymi producentami specjalizującymi się w technologiach elektrycznych; z dwoma chińskimi firmami podpisano memorandum of understanding. Kędzierski podkreśla, że kluczowe dla partnerów jest polityczno-gospodarcze wsparcie projektu, co ma zapewnić trwałość inwestycji niezależnie od zmian politycznych w kraju. W pierwszym etapie przedsięwzięcie będzie opierać się na istniejącej gamie modelowej partnera — konsekwencja opóźnień w finansowaniu.

Maksymalizacja lokalnego wkładu

Jednym z priorytetów EMP jest osiągnięcie do 80% udziału komponentów od polskich dostawców. Na rozwój krajowego łańcucha dostaw przewidziano 1,4 mld zł z KPO. Docelowo zakład miałby zatrudniać do 7 tys. osób, a cały ekosystem powiązanych miejsc pracy — nawet 30 tys., co ma istotne znaczenie dla regionalnej logistyki, ruchu drogowego i rynku pracy.

Infrastruktura, logistyka i transport publiczny

Realizacja dużej fabryki wiąże się nie tylko z budową zakładu, ale również z rozbudową infrastruktury drogowej, wzmocnieniem sieci energetycznej i dostosowaniem zaplecza logistycznego. Samorząd Jaworzna już prowadzi prace przygotowawcze przy drogach i przyłączach energetycznych. Długofalowo rozwój produkcji EV może wpływać na ruch drogowy w regionie, generować zwiększony ruch ciężarówek w ramach dostaw komponentów i wymusić lepsze połączenia kolejowe oraz dostęp do portów i lotnisk w celu obsługi importu/eksportu.

Wpływ na transport publiczny jest pośredni, ale istotny: rozwój krajowej produkcji pojazdów elektrycznych sprzyja dekarbonizacji floty autobusowej i tramwajowej, a także może stymulować inwestycje w infrastrukturę ładowania przy węzłach komunikacyjnych, dworcach i parkingach przy lotniskach.

Polityka, regulacje i bezpieczeństwo

Decyzja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) będzie miała charakter polityczno-gospodarczy — to państwowy moment wyboru formuły realizacji projektu. W kolejnych etapach planowane jest podpisanie umowy joint venture z branżowym partnerem (możliwy termin 2026). Z perspektywy regulacyjnej konieczne będą rygorystyczne procedury homologacyjne, zgodność z normami bezpieczeństwa oraz rozwiązania dotyczące recyklingu i gospodarki bateriami, które mają duże znaczenie dla wpływu projektu na środowisko.

Środowisko i bezpieczeństwo ruchu

Produkcja samochodów elektrycznych powinna przyczynić się do redukcji emisji CO2 w sektorze transportu, zwłaszcza jeśli pojazdy trafią do taboru miejskiego i prywatnego zastępując pojazdy spalinowe. Jednocześnie inwestycja rodzi wyzwania: zapotrzebowanie na energię, logistykę dostaw materiałów, a także konieczność stworzenia systemu bezpiecznej utylizacji i recyklingu baterii. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu, masowa produkcja EV wymusi także rozwój infrastruktury ładowania i dostosowanie organizacji ruchu wokół zakładu.

Znaczenie ekonomiczne i społeczne

Realizacja projektu w Jaworznie może stać się jednym z największych przedsięwzięć w polskiej motoryzacji ostatnich lat, z istotnym wpływem na rozwój regionu, rynek pracy i sektor logistyczny. Stworzenie tysięcy miejsc pracy, rozwój dostawców i poprawa infrastruktury to elementy, które łączą się z planami modernizacji kolei, portów i lotnisk w kontekście obsługi łańcucha dostaw. Ostateczny los inwestycji zależy od decyzji finansowych najbliższych tygodni — wtedy dowiemy się, czy Jaworzno stanie się centrum polskiej elektromobilności.

Źródło: auto-swiat

Komentarze

Zostaw komentarz