3 Minuty
Pociągi w Czechach przyspieszają — co się zmienia?
Czeskie koleje wprowadzają do ruchu pierwsze połączenie, na którym skład pasażerski osiągnie 200 km/h. České dráhy zapowiedziały uruchomienie szybkiego kursu na trasie łączącej Pragę z Czeskimi Budziejowicami, obsługiwanego przez pociąg Pendolino serii 680. To istotny krok w rozwoju szybkiej kolei w Czechach, choć w praktyce wysoka prędkość będzie wykorzystywana tylko na krótkich fragmentach trasy.

Gdzie pociągi rozwijać będą 200 km/h?
Inwestycje w infrastrukturę pozwalają na osiąganie 200 km/h jedynie na wyselekcjonowanych odcinkach: Soběslav – Doubí u Tábora (ok. 7 km) oraz Sudoměřice u Tábora – Votice (ok. 16 km). Z punktu widzenia pasażera oznacza to, że przyspieszenia będą krótkotrwałe i nie przełożą się na znaczące skrócenie czasu podróży między Pragą a Czeskimi Budziejowicami.
Pendolino 680 — specyfikacja, design i osiągi
Specyfikacja techniczna
Pendolino serii 680 to wieloczłonowy skład przystosowany do ruchu z dużymi prędkościami. Posiada system wychylania nadwozia, co umożliwia zachowanie wyższych prędkości na łukach bez pogorszenia komfortu. W praktyce na homologowanych odcinkach w Czechach będzie wykorzystywany do 200 km/h, mimo że konstrukcja i homologacje poszczególnych wersji pozwalają na wyższe dopuszczalne prędkości w innych krajach.

Design i komfort
Wnętrza Pendolino oferują wygodne fotele, klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia takie jak Wi‑Fi i gniazdka. Projekt skupia się na komforcie pasażerów i stabilności przy wyższych prędkościach — ważne dla komfortu podróży porównywalnego z samochodem klasy autostradowej.
Wydajność i bezpieczeństwo
Pociągi wyposażone są w zaawansowane systemy hamowania i zabezpieczeń, a także technologie poprawiające dynamikę jazdy. Mimo to krótkie odcinki 200 km/h oznaczają, że średnia prędkość pociągu na całej trasie nie wzrośnie znacząco.
Pozycjonowanie rynkowe i konkurencja
Ruch České dráhy to sygnał dla konkurencji: RegioJet także planuje zakup pociągów zdolnych do 200 km/h (zamówienia u PESA). W planach znajduje się również rozwój sieci linii KDP (szybkich linii kolejowych), z projektami połączeń m.in. łączących Ostrawę z Polską. Po naszej stronie realizacją ma zająć się CPK — docelowo pociągi na niektórych odcinkach mogłyby rozwijać nawet do 250 km/h.

Porównanie z podróżą samochodem i wpływ na czas przejazdu
Dla miłośników motoryzacji ważne jest porównanie: krótkie fragmenty jazdy z prędkością 200 km/h nie dorównają skróceniom czasu, które przyniosłaby pełna linia KDP. W praktyce przewaga nad samochodem na tej trasie będzie minimalna, ponieważ większość odcinka będzie pokonywana poniżej 200 km/h, a czasu potrzebnego na dojazd do stacji czy przesiadki nie da się łatwo zrekompensować krótkimi odcinkami szybkiej jazdy.
Co dalej?
Obecne uruchomienie jest symboliczne — jedna para połączeń dziennie startuje w zapowiedzianym terminie. To jednak sygnał, że Czechy inwestują w szybszą kolej, modernizują infrastrukturę i planują dalsze zakupy taboru wysokich prędkości. Dla kierowców i entuzjastów motoryzacji oznacza to rosnącą konkurencję ze strony kolei w segmencie podróży międzymiastowych, zwłaszcza gdy pojawią się dłuższe odcinki z prędkościami 200–250 km/h.
SEO i słowa kluczowe użyte naturalnie w tekście: pociągi 200 km/h, Pendolino, České dráhy, szybka kolej, prędkość maksymalna, KDP, RegioJet, PESA, CPK, porównanie z samochodem.
Źródło: geekweek.interia
Zostaw komentarz