5 Minuty
Chiński koncern Chery zapowiedział wprowadzenie nowej marki premium Exlantix na rynek polski na początku 2026 r. W ofercie mają się pojawić dwa modele: elegancki sedan ES oraz przestronny SUV ET. To ruch, który może zmienić dynamikę segmentu premium w Polsce i sąsiednich krajach — nie tylko w Warszawie czy Krakowie, ale także na rynkach bałtyckich (Lietuva). Dla kierowców i flot w Polsce oraz vairuotojams Lietuvoje oferta Exlantix może być ciekawą alternatywą względem ofert europejskich marek.
Pozycjonowanie rynkowe i znaczenie dla Polski
Exlantix będzie celował w klientów rozważających zakup samochodu marek premium, takich jak Audi, BMW, Mercedes czy Lexus. W Polsce decyzje zakupowe coraz częściej zależą od relacji zasięg/wypo sażenie/cena oraz dostępności serwisu i ładowarek. Trendy cenowe w Polsce pokazują, że klienci oczekują bogatego wyposażenia „w standardzie” i konkurencyjnych cen — elementów, które Exlantix może wykorzystać, oferując atrakcyjny pakiet już w podstawowych wersjach. Wpływ wejścia marki na Lietuvos automobilių rinka również warto śledzić — dystrybucja w regionie może obejmować stolice takie jak Vilniuje i duże ośrodki jak Kaune.

Design i wnętrze: zewnętrzny szyk, minimalistyczne wnętrze
Exlantix ES to sedan o mocno stylizowanej sylwetce, która może przypominać niektórym rozwiązania znane z segmentu sportowych sedanów. Projektanci postawili na aerodynamikę — współczynnik oporu powietrza dla ES wynosi zaledwie 0,205, co sprzyja niskim stratom energii przy autostradowych prędkościach. W kabinie dominuje minimalistyczne podejście: dwa duże ekrany (w tym centralny o przekątnej ok. 15,6 cala) skupiają obsługę większości funkcji. Materiały mają pochodzić ze zrównoważonych źródeł, a producent deklaruje szerokie możliwości personalizacji. W topowej specyfikacji ES znajduje się system audio z nawet 23 głośnikami, co podnosi poziom luksusu.

Ergonomia i jakość
Przestrzeń wewnątrz jest konkurencyjna wobec europejskich rywali — zarówno pod względem miejsca, jak i jakości spasowania elementów. Jedyną drobną uwagą może być ograniczona liczba fizycznych przycisków, co dla niektórych kierowców w Polsce (przyzwyczajonych do szybkiego dostępu) może być mankamentem. Systemy działają jednak płynnie, a regulacje, łącznie z ustawieniami lusterek, dostępne są przez ekran dotykowy.

Specyfikacje i osiągi — co kryją warianty ES i ET?
Platforma Exlantix została zaprojektowana w architekturze 800 V, co umożliwia bardzo szybkie ładowanie. Producent chwali się, że w kilku minut można uzyskać wystarczającą ilość energii, by przejechać kolejne kilkadziesiąt kilometrów. Model ES dostępny na innych rynkach oferowany jest w trzech opcjach napędu:
- RWD: około 308 KM i 425 Nm, bateria LFP 77 kWh, deklarowany zasięg do 705 km (CLTC). Przyspieszenie 0–100 km/h w ~5,6 s; ładowanie 30–80% w ok. 9 minut (wg producenta).
- AWD: około 473 KM z baterią 100 kWh, zasięg do ok. 710 km, sprint do 100 km/h w ~3,7 s; ładowanie 30–80% w około 15 minut.
- EREV (hybryda z generatorem): bateria 41 kWh + silnik spalinowy-generator 154 KM; łączny zasięg przekraczający 1 600 km w cyklu mieszanym, 0–100 km/h w ok. 4,9 s.
SUV ET dzieli technologię i akumulatory z ES, ale oferuje inne zestawienia mocy: na rynkach zagranicznych warianty mają moc od 313 do 562 KM, z napędem na jedną lub obie osie i zasięgiem od około 540 do 760 km. Dostępna jest też hybryda EREV z dwoma silnikami elektrycznymi (przód 201 KM, tył 261 KM) i generatorem spalinowym 154 KM — wtedy zasięg może sięgać nawet ~1 500 km, a czas ładowania od 20 do 80% wynosi ok. 17,5 min.

Bezpieczeństwo i testy
Exlantix ES uzyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, co dla polskich klientów i flot jest istotnym argumentem przy zakupie — szczególnie gdy brane są pod uwagę wymagania firm i ubezpieczycieli.
Czy Exlantix ma szansę w Polsce?
Wejście Exlantix do Polski zapowiedziane na 2026 r. oznacza, że marka stanie w bezpośrednim starciu z modelami takimi jak Audi A6 e-tron, BMW i5 czy elektryczny Lexus ES. W segmencie SUV konkurencję stanowią Audi Q6 e-tron czy BMW iX. Szanse Exlantix zależą od strategii cenowej, oferty serwisowej, warunków gwarancji i dostępności części. Jeżeli producent zaoferuje bogatsze wyposażenie standardowe oraz konkurencyjne ceny, może przekonać klientów indywidualnych i firmy — zwłaszcza te, które w poszukiwaniu oszczędności patrzą na pełny koszt eksploatacji.

Wpływ na rynki regionalne
Obecność Exlantix w Polsce prawdopodobnie przełoży się też na ofertę w krajach sąsiednich, w tym w Lietuva. Dla Lietuvos automobilių rinka ważne będzie, czy importerzy zapewnią sieć serwisową i dostęp do ładowarek szybkich. Kierowcy z Litwy (vairuotojams Lietuvoje) w Vilniuje (Vilniuje) i Kaune (Kaune) mogą obserwować premiery modeli i promocje równolegle z Polską.

Podsumowanie
Exlantix zapowiada się jako mocny kandydat w warstwie technologii i wyposażenia — zwłaszcza jeśli producent zachowa atrakcyjną politykę cenową. W Polsce decyzję o sukcesie marki zadecydują: cena, serwis, dostępność wariantów (zwłaszcza hybrydowych) i zaufanie klientów do chińskiej marki premium. Materiał powstał w oparciu o prezentację producenta — wyjazd na prezentację był finansowany przez producenta, ale redakcja zachowała niezależność w ocenie i opracowaniu treści.
Źródło: auto-swiat
Zostaw komentarz