Genesis GV60 2025: odświeżenie, bateria 84 kWh i zasięg

Szczegółowy przegląd odświeżonego Genesis GV60 2025: nowa bateria 84 kWh, zwiększony zasięg WLTP, szybsze ładowanie, ulepszone wnętrze i tryby jazdy. Analiza wersji Pure i Performance oraz wpływ na strategię marki.

Komentarze
Genesis GV60 2025: odświeżenie, bateria 84 kWh i zasięg

14 Minuty

Genesis odświeża GV60: co się zmieniło i dlaczego to ważne

Genesis nadał swojemu kompaktowemu elektrycznemu crossoverowi wyraźne odświeżenie w połowie cyklu życia. Facelift GV60 wyostrza i silniej eksponuje język projektowy marki „Athletic Elegance”, a pod karoserią nowa, czwarta generacja ogniw zwiększa użyteczną pojemność i deklarowany zasięg. Genesis przeprojektował też wnętrze, dodał więcej trybów wspomagania kierowcy oraz kilka zabawnych rozwiązań z zakresu osiągów — w tym tryb driftu oraz funkcję Boost w wariantach Performance. Aby sprawdzić, na ile te zmiany mają praktyczne znaczenie, spędziłem czas zarówno z topowym modelem Performance na torze, jak i z wersją podstawową Pure na drogach publicznych i torze przeszkód. Dodatkowo obserwowałem, jak systemy wspomagania i napędu wpływają na codzienne użytkowanie i na bardziej wymagające warunki jazdy.

Pierwsze wrażenia: ostrzejsza stylistyka i bardziej zdecydowana postura

Z dalszej perspektywy zaktualizowany GV60 wydaje się mniej kapryśny niż oryginał. Poprzedni przód — który niektórzy porównywali do belugi — został stonowany na rzecz bardziej wyrazistej, sportowej twarzy. Przeprojektowany zderzak, zwężona część grilla i bardziej wyraźny splitter współgrają z nowymi reflektorami z mikro-soczewkami, nadając crossoverowi bardziej skoncentrowaną prezencję. Lakierowane na kolor nadwozia nadkola i progi poprawiają porządek w profilu, a klienci mogą wybierać dwukolorowe felgi w rozmiarach 19-, 20- lub 21-calowych. Te detale mają znaczenie nie tylko wizualne — wpływają na odbiór samochodu jako bardziej wyrafinowanego i sportowego, co ma znaczenie w segmencie premium.

To nie tylko kosmetyka: odświeżone linie zbliżają GV60 do najnowszych modeli Genesis, takich jak zelektryfikowany GV70 i G80, i sygnalizują przesunięcie marki w stronę bardziej sportowych wariantów — pomyśl o inspiracji hypercarem GMR-001 oraz programie wydajnościowym Magma. Taka spójność stylistyczna pomaga budować tożsamość marki i wyraźniej komunikować aspiracje w zakresie osiągów i luksusu.

Battery, charging and range: a meaningful bump

Jedną z najbardziej istotnych zmian jest przejście na ogniwa czwartej generacji. Użytkowa pojemność wzrasta z 77,4 kWh do 84 kWh. W praktyce przekłada się to na poprawę zasięgu: podstawowa wersja Pure teraz deklaruje do 348 mil WLTP — czyli około 27 mil więcej niż poprzednik. Z punktu widzenia użytkownika oznacza to większą elastyczność w planowaniu podróży i mniejsze obawy o zasięg w codziennym użytkowaniu.

Możliwości ładowania pozostają zachowane mimo większego pakietu. Genesis informuje, że ładowanie DC od 10% do 80% można osiągnąć w około 18 minut. Ulepszony system kondycjonowania akumulatora teraz obejmuje aktywne chłodzenie oraz podgrzewanie, co pomaga ogniwom osiągnąć i utrzymać optymalne temperatury przed i w trakcie szybkiego ładowania — funkcja, której brakowało we wcześniejszych wariantach GV60. Dzięki temu poprawia się efektywność szybkiego ładowania i ogranicza niższa degradacja ogniw w dłuższym okresie eksploatacji.

Key battery and charging figures

  • Battery: 84 kWh (czwarta generacja ogniw)
  • Claimed range (Pure, WLTP): 348 miles
  • Fast-charge (10–80%): approx. 18 minutes
  • New battery conditioning: heating and cooling for optimal charging

Technology and creature comforts

Wnętrze GV60 otrzymało kilka mile widzianych udoskonaleń. Nowa kierownica w kształcie litery D to niewielka, lecz skuteczna ewolucja, poprawiająca wizualną harmonię z deską rozdzielczą i sportowy charakter auta. Kierowcy mogą wybrać panoramiczny, 27-calowy ekran OLED, który rozciąga się przez kokpit, a bezprzewodowa ładowarka do telefonu stała się teraz standardem w wielu wersjach wyposażenia. To ważne zarówno dla komfortu, jak i dla postrzeganej nowoczesności kabiny.

Ekosystem oprogramowania GV60 został poprawiony: inteligentny system rekuperacji dostaje ulepszony tryb Auto, który automatycznie dopasowuje siłę odzysku energii do nadchodzących elementów ruchu drogowego — takich jak ronda, progi zwalniające, a nawet znane lokalizacje fotoradarów. Korzyści z łączności obejmują możliwość strumieniowania aplikacji typu Netflix czy Disney+ podczas postoju lub ładowania, a system podążania za pasem zyskuje funkcję wykrywania dotyku kierownicy, aby sprawdzać, kiedy kierowca trzyma rękę na kole. Te dodatki podnoszą komfort korzystania z auta i sprawiają, że codzienne interakcje z systemem są bardziej płynne i intuicyjne.

Inne wyróżniki: wirtualna dźwignia biegów (dla syntetycznego, nowoczesnego odczucia), dodatkowe tryby asystentów parkowania oraz opcje skupione na osiągach w wersji Performance, w tym opcjonalna wbudowana kamera pokładowa. Te elementy łączą aspekty ergonomii i technologii, co jest ważne w segmencie samochodów luksusowych i technologicznie zaawansowanych.

On the track: Thruxton and the Performance GV60

Jeśli naturalnym środowiskiem GV60 są miejskie dojazdy lub szybkie drogi A, można się zastanawiać, dlaczego Genesis zaprosił dziennikarzy na Thruxton — najszybszy tor w Wielkiej Brytanii. Odpowiedź jest równie związana z budowaniem narracji marki, co z testowaniem limitów: Genesis coraz silniej pozycjonuje się jako marka zdolna do tworzenia modeli halo o wysokich osiągach, a prezentacja GV60 na torze wpisuje się w opowieść o hypercarze GMR-001 i programie Magma. Pokaz na torze ma również wymiar dowodowy — ilustruje, jak systemy napędowe, hamulcowe i sterujące radzą sobie w ekstremalnych warunkach.

Performance GV60, którym jeździłem, był pojazdem z napędem na wszystkie koła i dwoma silnikami, z deklarowanym zasięgiem WLTP na poziomie 311 mil. Maksymalna moc wynosi 435 PS (około 428 bhp), ale chwilowy przycisk Boost na kierownicy odblokowuje 490 PS na dziesięć sekund — przydatne podczas sprintu lub manewru wyprzedzania. Model wyposażono także w elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz dynamiczne wektorowanie momentu obrotowego, które kieruje napęd na koła, które go najbardziej potrzebują. Te zaawansowane systemy zarządzania momentem napędowym poprawiają trakcję i stabilność przy większych przeciążeniach bocznych.

Wyjazd z alei serwisowej na Thruxton był mieszanką oczekiwania i lekkiego niepokoju. Szybkie, płynne zakręty toru nie wybaczają dużej masy czy słabej kontroli nad nadwoziem; GV60 waży około 2,2 tony. Jednak już na pierwszym szybkim kółku Genesis mnie zaskoczył. Wjechał w strefę hamowania przy Campbell z opanowaniem i mimo masy pewnie zwalniał. Mocne hamowanie wymagane na Thruxton to prawdziwy sprawdzian — i GV60 przeszedł go bez dramatycznych oznak przeciążeń hamulców czy utraty kontroli.

Trzeba jednak przyznać, że proporcje SUV-a i jego wysokość ujawniają się podczas długotrwałych, szybkich przejść. Sekcja Noble ujawniła przechyły nadwozia i skłonność do przechyłu; w najbardziej wymagających zakrętach czułem się, jakbym „jechał na klamkach drzwi”, aby utrzymać idealną linię. Mówiąc krótko: jest to kompetentny SUV pod kątem dynamiki, ale nie zastąpi lekkiego hot-hatcha, jeśli priorytetem jest ekstremalna precyzja prowadzenia.

Track takeaways

  • Braking: reassuring for weight class
  • Cornering: good grip, but notable body roll in high-speed sweepers
  • Dynamics: electronic diff and torque vectoring make a real difference
  • Driver aids: Boost mode adds an instant thrill; drift mode is playful but niche

Why show an SUV at Thruxton?

Słuszne jest pytanie, dlaczego Genesis wybrał Thruxton do prezentacji GV60. Odpowiedź leży w narracji. Genesis sygnalizuje przyszłe ambicje: planuje wystawiać samochody w WEC i IMSA od 2026 i 2027 roku i buduje halo osiągów, które obejmuje hypercara GMR-001. Pokazanie, że elektryczny SUV da się mocno eksploatować na Thruxton — nawet jeśli nie jest do tego zoptymalizowany — wpisuje się w szersze działania budowania wizerunku marki i zaufania do technologii elektrycznych w ekstremalnych zastosowaniach.

Dodatkowo jest to spójne z programem Magma. GV60 Magma — już dostrzeżony podczas testów — obiecuje agresywniejszą stylistykę (większy zderzak, tylny spojler) i znacznie wyższe osiągi. Pogłoski wskazują na pakiet 89 kWh i układ dual-motor o mocy około 641 bhp, z osiągami porównywalnymi do Ioniq 5 N od Hyundaia, ale z luksusowym charakterem skierowanym do tzw. „gentleman driver”. Czy te liczby są ostateczne — to wciąż spekulacje — ale tłumaczą, dlaczego Genesis chce być kojarzony z obiektami wyczynowymi i ściganiem na torze.

On the cones and the road: Pure trim impressions

Przed sesją torową przeprowadziłem samochód Performance przez tor przeszkód. Przyspiesza agresywnie — Genesis deklaruje 0–62 mph w około cztery sekundy z użyciem Boost. Slalom ujawnił podobne przechyły nadwozia co doświadczenie torowe; auto jest szybkie i ochocze, ale w ruchu poprzecznym pokazuje swoje crossoverowe pochodzenie. To oznacza, że podczas gwałtownych zmian kierunku trzeba liczyć się z pewną dynamiką masy i mniejszą neutralnością niż w samochodach niższego profilu.

Do codziennej jazdy spędziłem więcej czasu w wariancie Pure, który zastępuje poprzednią wersję Premium. Testowany przeze mnie Pure miał czarne wnętrze — miła odmiana po jasnych, kremowych kabinach, które widziałem we wcześniejszych egzemplarzach. Czarna skóra, metalowe elementy obsługi i starannie dobrane materiały wciąż tworzą stonowany, luksusowy nastrój. Wykończenie i jakość materiałów pozostają jednym z mocnych punktów modelu, co jest istotne przy konkurowaniu w segmencie premium EV.

Pojedynczy, tylnozamontowany silnik elektryczny w Pure generuje 168 kW (228 PS) i 350 Nm momentu obrotowego. Deklarowany zasięg WLTP to 348 mil, a przyspieszenie 0–62 mph zajmuje 7,8 sekundy. Nie oferuje „przyklejającego do fotela” przyspieszenia wersji Performance, ale na wiejskich drogach A i autostradach wokół Thruxton sprawiał wrażenie wystarczająco szybkiego i pewnego. To praktyczne połączenie dynamiki i zasięgu dla większości użytkowników.

Jakość jazdy w Pure jest twardsza niż u niektórych konkurentów mainstreamowych. Małe nierówności przenikają do kabiny, a kierownica ma nieco ostrzejsze przełożenie, co może sprawiać, że auto czuje się nieco nerwowe na nierównościach. Przełączenie do trybu Sport usztywnia kontrolę nad nadwoziem i charakterystykę układu kierowniczego, zmniejszając odczucie przechyłu i sprawiając, że samochód prowadzi się bardziej zwięźle.

What I liked about the Pure

  • Smooth, linear power delivery
  • Excellent regenerative braking with improved Auto mode
  • Luxurious interior finishes despite the darker palette
  • Strong range for the segment

Regenerative braking: Auto mode that actually helps

Ulepszony tryb Auto rekuperacji w GV60 zasługuje na uznanie. Zamiast zostawiać kierowców przy przełączaniu między presetowanymi poziomami rekuperacji, system automatycznie dostosowuje się do nadchodzących elementów drogi. Zwiększy rekuperację przy zbliżaniu się do rond, progów zwalniających czy znanych lokalizacji fotoradarów — i zmniejszy ją tam, gdzie priorytetem jest toczenie. Jako ktoś, kto zwykle przestawia poziomy rekuperacji ręcznie, oceniłem tryb Auto jako trafny i mało inwazyjny: sprawiał wrażenie, że auto przewiduje moje potrzeby, zamiast odbierać mi kontrolę. To rozwiązanie poprawia komfort jazdy w ruchu miejskim i przy dłuższych trasach, redukując konieczność częstych ingerencji kierowcy.

Pricing, options and the customer experience

Genesis zdecydował się utrzymać ceny odświeżonego GV60 w szerokich ramach zbliżonych do modelu wcześniej oferowanego — ale z istotnymi zmianami w zakresie wyposażenia podstawowego. Wersja Pure startuje od £53,115, wariant średni Sport od £58,515, a Performance od £67,715. Pozostają dostępne pakiety opcjonalne:

  • Comfort Pack (w tym 18-stopniowy fotel kierowcy ergo-motion z masażem): £2,930
  • Innovation Pack Plus: cena zależna od wersji, może dodawać funkcje takie jak cyfrowe lusterko środkowe i Face Connect

Kilka funkcji, które wcześniej były standardem, teraz stało się opcjonalnymi dodatkami. Genesis argumentuje, że niektóre elementy — w szczególności Face Connect — były rzadko używane przez klientów i lepiej sprzedawać je jako dodatki, co pomaga utrzymać stabilność ceny wyjściowej. To decyzja, która wpływa na percepcję wartości bazowej wersji i na koszty konfiguracji z pełnym wyposażeniem.

Retail strategy and the Son-nim philosophy

Genesis rozwija też swoje podejście do sprzedaży. Po początkowej strategii online-first marka rozszerzyła sieć o partnerstwa z placówkami handlowymi i salonami stacjonarnymi. Zmiana ta pozwala potencjalnym klientom dotknąć, zobaczyć i przetestować samochody — co jest krytyczne dla marki luksusowej, która planuje rozszerzyć swoje europejskie wpływy od 2026 roku i później. Fizyczna obecność salonów pomaga też budować relacje w segmencie premium.

Ta ekspansja łączy się z filozofią Son-nim Genesis — koreańskim terminem oznaczającym „szanowny gość”. Celem jest zapewnienie opieki na poziomie konsjerża: człowiek najpierw, serwis potem. W praktyce oznacza to dłuższe wizyty w salonach, szczegółowe prezentacje produktów i bardziej spersonalizowaną obsługę posprzedażową. Takie podejście ma podnieść satysfakcję klientów i zwiększyć lojalność wobec marki.

How the refreshed GV60 stacks up

W porównaniu GV60 plasuje się w zatłoczonym segmencie kompaktowych, luksusowych crossoverów elektrycznych. Jego zalety są wyraźne:

  • Wyrazisty design przesunięty w stronę atletycznej, premium tożsamości
  • Poprawiony zasięg dzięki większej baterii
  • Mocna oferta technologiczna i unikalne akcenty, jak tryb driftu czy wirtualna dźwignia biegów
  • Wnętrze klasy premium oraz lepsza obecność w salonach dealerskich

Obszary, w których GV60 nadal stoi przed wyzwaniami:

  • Twardsze zawieszenie i pewna nerwowość na nierównościach
  • Przechyły nadwozia w ostrym, szybkich zakrętach w porównaniu z niższymi, bardziej sportowymi EV
  • Pakiety opcjonalne zwiększają koszty, jeśli klient chce pełen zestaw udogodnień

W porównaniu z konkurentami jak Ioniq 5 (i jego wersją performance Ioniq 5 N), GV60 bardziej skłania się ku luksusowi i prezencji. Jeśli Genesis zrealizuje warianty Magma, może to zbliżyć model do prawdziwego hot-hatchowego charakteru, zachowując jednocześnie luksusowy wizerunek i wykończenie.

Verdict: a meaningful evolution, not a revolution

Odświeżony Genesis GV60 to ewolucja istotna, ale nie rewolucyjna. Większa bateria 84 kWh i wynikający z niej wzrost zasięgu rozwiązują jeden z kluczowych dylematów kupujących EV. Poprawki stylistyczne i ostrzejsze wnętrze utrzymują samochód w tonacji współczesnej i lepiej wpisują go w nadchodzącą strategię wysokich osiągów Genesis.

Na drodze GV60 Pure pozostaje komfortowym, dopracowanym elektrycznym crossoverem z wystarczającym zasięgiem dla większości nabywców. Na torze wariant Performance imponuje tym, czym jest: ciężkim, ale dobrze skonstruowanym SUV-em o sportowych ambicjach, korzystającym z oprogramowania poprawiającego trakcję i wektorowania momentu obrotowego. Nie jest to ostatnie słowo w kwestii dynamiki pokonywania zakrętów, ale to angażujący i użyteczny samochód o sportowym charakterze.

Dla kupujących ceniących styl, zasięg i luksusowy sposób użytkowania, odświeżony GV60 jest atrakcyjny — zwłaszcza przy cenie, która nie wzrosła znacząco mimo wprowadzonych ulepszeń. Dla purystów jazdy, którzy przedkładają ekstremalnie precyzyjne prowadzenie ponad wszystko, konkurenci o niższym prześwicie lub dedykowane warianty sportowe mogą być bardziej kuszące.

Highlights at a glance

  • New 84 kWh battery with up to 348 miles WLTP (Pure)
  • Faster charging, battery conditioning with active cooling
  • Fresh exterior with more athletic cues and new wheel options
  • Interior upgrades: D-shaped steering wheel, 27-inch OLED, improved regen Auto mode
  • Performance model: AWD, 435 PS (490 PS for 10s with Boost), torque vectoring and eLSD
  • Price band: approx. £53k–£67k depending on trim

Odświeżony GV60 dowodzi, że subtelna ewolucja może być właściwą odpowiedzią. Wyostrza to, co już było mocną stroną auta, dodaje wiarygodności ambicjom marki w zakresie osiągów i sprawia, że crossover jest bardziej atrakcyjny dla nabywców chcących luksusowego EV o sportowym zabarwieniu. Z wariantami Magma i planami startów w motorsporcie na horyzoncie, Genesis cicho przekształca swoją tożsamość — a zaktualizowany GV60 jest pierwszym krokiem w tym nowym rozdziale.

"Zaktualizowany GV60 oferuje nieco lepsze wrażenia z jazdy, zachowując luksusowy charakter — i przy zbliżonej cenie to wygrana dla kupujących, którzy chcą stylu, zasięgu i nuty osiągów."

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze