Jetour w Polsce: chiński SUV T2, Dashing i X70 Plus

Jetour w Polsce: chiński SUV T2, Dashing i X70 Plus

0 Komentarze

7 Minuty

Jetour wjeżdża do Polski — co to oznacza dla rynku motoryzacyjnego i mobilności?

Nowa chińska marka Jetour, należąca do koncernu Chery, oficjalnie rozpoczyna ekspansję na polski rynek. Sprzedaż ma wystartować w listopadzie 2025 roku, a początkowa sieć dealerska obejmie co najmniej 15 salonów. W ofercie pojawią się trzy modele: terenowo-zorientowany T2, kompaktowy Dashing oraz rodzinny X70 Plus. Wejście Jetoura to kolejny sygnał rosnącej presji na konkurencyjne ceny i poszerzanie oferty w segmencie SUV-ów — w kontekście ruchu drogowego, logistyki i krajobrazu mobilności w Polsce ma to kilka istotnych implikacji.

Skąd pochodzi marka i jak będzie działać w Polsce?

Jetour jest marką z grupy Chery, która jednak w komunikatach prasowych podkreśla znaczną autonomię — własne centra R&D oraz opracowane jednostki napędowe. W Polsce dystrybucją zajmie się prywatny importer Asian Automotive Distribution Center (AADC), firma z doświadczeniem w wprowadzaniu chińskich marek na lokalny rynek. AADC współpracuje już z ponad 100 dealerami w kraju i planuje stopniowe zwiększanie liczby punktów sprzedaży Jetoura do 30 w połowie 2026 roku. Taka sieć sprzedaży ma wpływ nie tylko na handel detaliczny, lecz także na logistykę importu, dystrybucję części zamiennych i powiązane inwestycje w infrastrukturę magazynową.

Modele w ofercie — czym przyciąga Jetour?

Jetour T2 — terenowy konkurent segmentu off-road

T2 to największe z prezentowanych aut pod względem terenowych aspiracji. Sylwetką i charakterem nawiązuje do klasycznych terenówek; mierzy 4,78 m długości, 2,0 m szerokości i 1,88 m wysokości, przy rozstawie osi 2,8 m. Będzie oferowany w wersjach z napędem na przednią oś oraz z napędem 4x4. W gamie silników znajdują się jednostki benzynowe: 1.5 turbo o mocy około 183 KM (290 Nm) oraz 2.0 turbo 245 KM (390 Nm). T2 deklaruje prześwit 22 cm, sześć trybów jazdy (w tym tryb pełzania) i system kamer 540 stopni, co ma ułatwić poruszanie się w trudnym terenie. Te cechy czynią go potencjalną alternatywą dla klasycznych SUV-ów i lekkich terenówek oraz produktem interesującym dla klientów, dla których ważne są off-roadowe zdolności i przestrzeń.

Jetour Dashing — model wolumenowy

Dashing to kompaktowy SUV zaprojektowany z myślą o jak najszerszej grupie nabywców. Ma 4,6 m długości, 1,9 m szerokości, 1,7 m wysokości i rozstaw osi 2,72 m. Wyposażenie obejmuje duży ekran multimedialny 15,6 cala, wskaźniki środowiskowe (monitorowanie zanieczyszczeń PM2.5/PM10), system audio Sony z ośmioma głośnikami, bezkluczykowy dostęp, ładowanie indukcyjne oraz kamery 540 stopni. Pojemność bagażnika wynosi 486 l (977 l po złożeniu tylnych oparć). Dostępne silniki to 1.5 Turbo (156 KM, 230 Nm) oraz 1.6 TGDI (197 KM, 290 Nm), obie wersje z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią.

Jetour X70 Plus — SUV rodzinny z opcją 7 miejsc

X70 Plus to największa propozycja w początkowej ofercie — 4,72 m długości i rozstaw osi 2,72 m, z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń przeznaczonym głównie dla dzieci. Wnętrze stylizowane jest na auta klasy premium, z dużymi ekranami oraz panoramicznym dachem o objętości około 1,1 m3. Pod maską znajdziemy te same jednostki co w Dashing — 1.5 Turbo oraz 1.6 TGDI, zawsze z 7-biegowym DSG. Produkt ten celuje w rodziny potrzebujące przestrzeni na długie wyjazdy, a jego homologacja i wyposażenie wpływa również na sposób wykorzystania pojazdów w ruchu drogowym i logistyce rodzinnej mobilności.

Strategia cenowa, sprzedaż i konkurencja

AADC zapowiada konkurencyjne ceny — choć konkretne kwoty nie zostały ujawnione, Jetour ma być pozycjonowany na podobnym poziomie co Omoda i Jaecoo. Globalna dynamika marki jest imponująca: w 2024 r. Jetour sprzedał około 568 tys. samochodów, co oznaczało wzrost o 80% w stosunku do roku poprzedniego i obecność na ponad 90 rynkach. Dla polskiego rynku oznacza to silniejsze presje konkurencyjne w segmencie SUV i możliwe przetasowania w rankingach sprzedaży samochodów importowanych.

Wpływ na infrastrukturę, transport publiczny i logistykę

Wejście nowego importera i marki ma konsekwencje dla infrastruktury transportowej. Większa liczba dealerów i serwisów oznacza zapotrzebowanie na magazyny części, centra logistyczne oraz lepsze połączenia drogowe i kolejowe umożliwiające sprawny transport pojazdów i części. Porty morskie i terminale kontenerowe pozostają kluczowe dla importu aut spoza UE — sprawna obsługa w portach, efektywne połączenia drogowe i wykorzystanie kolei (railways) do dystrybucji do salonów będą miały znaczenie dla kosztów i terminowości dostaw.

Długoterminowo napływ samochodów spalinowych i hybrydowych wpływa też na ruch drogowy (traffic) i relacje z transportem publicznym. W miastach większa dostępność tanich SUV-ów może wpłynąć na popyt na transport publiczny, co dla planistów oznacza konieczność dalszej integracji polityki mobilności i inwestycji w infrastrukturę tramwajową, autobusową i kolejową.

Polityka, regulacje i bezpieczeństwo

Każdy nowy producent musi przejść proces homologacji, zgodności z europejskimi normami emisji i bezpieczeństwa oraz lokalnymi przepisami. W kontekście polskim i unijnym istotne będą regulacje dotyczące emisji CO2, testy zderzeniowe oraz wymogi dotyczące instalacji systemów wspomagających kierowcę. W dłuższej perspektywie presja regulacyjna i polityka rządu dotycząca elektromobilności mogą też wymusić na producentach przyspieszenie wprowadzania hybrydowych i elektrycznych wariantów — to z kolei koreluje z rozwojem infrastruktury ładowania (charging infrastructure) i wsparciem dla transportu publicznego.

Środowisko i bezpieczeństwo

Modele prezentowane w ofercie Jetoura to przede wszystkim auta z silnikami benzynowymi. Ich wpływ na środowisko zależeć będzie od przebiegu floty i proporcji samochodów spalinowych do hybryd lub EV. W celu ograniczenia negatywnego wpływu na jakość powietrza i emisje, ważne będą zarówno standardy emisji spalin, jak i promowanie efektywnych rozwiązań logistycznych, ekologicznego recyklingu pojazdów oraz optymalizacji transportu towarów i części.

Znaczenie ekonomiczne i społeczne

Ekspansja Jetoura generuje miejsca pracy w sprzedaży, serwisie, logistyce i marketingu. Rozbudowa sieci dealerskiej może ożywić lokalne rynki pracy, a konkurencyjne ceny wpłyną na decyzje zakupowe konsumentów. Z punktu widzenia sektora motoryzacyjnego pojawienie się kolejnego gracza zwiększa konkurencję cenową i wymusza innowacje w obsłudze posprzedażnej.

Wnioski

Wejście Jetoura do Polski to wydarzenie istotne nie tylko dla rynku motoryzacyjnego, lecz także dla szeroko rozumianej mobilności: wpływa na infrastrukturę logistyczną, ruch drogowy, relacje z transportem publicznym i planowanie przestrzenne. Kluczowe dla sukcesu marki będzie zachowanie konkurencyjnej oferty cenowej, jakość obsługi serwisowej oraz zdolność do dostosowania kolejnych modeli do rosnących wymogów środowiskowych i regulacyjnych. Monitorowanie rozwoju sieci dealerskiej oraz ewentualne wprowadzenie wersji hybrydowych i elektrycznych będą istotne dla analityków rynku i decydentów zajmujących się infrastrukturą, transportem publicznym, kolejami i logistyką.

Źródło: auto-swiat

Komentarze

Zostaw komentarz