Polska przekroczyła 100 tys. aut elektrycznych — co mówią najnowsze dane PEVO Index?

Komentarze
Polska przekroczyła 100 tys. aut elektrycznych — co mówią najnowsze dane PEVO Index?

3 Minuty

Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce

Na koniec lipca 2025 r. w Polsce zarejestrowano 102 915 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) — wynika z raportu PEVO Index. W tej liczbie dominują auta osobowe: 93 761 sztuk, co oznacza wzrost o 51% rok do roku. Flota elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 9 371 egzemplarzy (wzrost o 35%). Z kolei parka samochodów wodorowych (FCEV) wyniosła 494 pojazdy — to skok aż o 108% r/r.

Infrastruktura ładowania — szybki rozwój

Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrosła do 10 730 — to 42% więcej niż przed rokiem. Wśród nich 7 110 punktów to ładowarki AC (ładowanie domowe i miejskie), a 3 620 to szybsze ładowarki DC (fast-charging) — ich liczba wzrosła o 63% r/r. Wzdłuż korytarzy Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T dostępnych było 1 034 punktów ładowania (wzrost o 32% w porównaniu z lipcem 2024).

Gdzie jest najwięcej stacji ładowania?

Najbardziej rozbudowana infrastruktura znajduje się w stolicy: Warszawa prowadzi z 813 punktami ładowania (lipiec 2025). Kolejne miasta to Gdańsk (354), Kraków (315), Poznań (308) i Szczecin (298). To istotny sygnał dla kierowców długodystansowych i właścicieli flot.

Rynek nowych i używanych BEV — popularne modele

Udział BEV w sprzedaży nowych samochodów osobowych w lipcu 2025 r. osiągnął 7,6% — kolejny rekord na polskim rynku elektromobilności. Najpopularniejsze nowe modele w lipcu to Citroën C3 (378 rejestracji), BMW X2 (277) oraz BYD Dolphin Surf (203).

Na rynku wtórnym na portalu Otomoto pod koniec lipca było 4 375 ogłoszeń używanych BEV (spadek o 4% r/r), co stanowiło 1,1% wszystkich ofert pojazdów używanych. Najczęściej wystawiane modele to Nissan Leaf (250 ogłoszeń, średnia cena ~54 530 zł), Tesla Model 3 (249 ogłoszeń, średnia cena ~112 310 zł) oraz BMW i3 (172 ogłoszenia, średnia cena ~67 566 zł).

Specyfikacje i pozycjonowanie rynkowe

Choć raport nie podaje szczegółowych danych technicznych konkretnych egzemplarzy, obserwowany mix modeli pokazuje, że rynek łączy segmenty: od kompaktowych miejskich BEV (np. Citroën C3, BYD Dolphin) po premium i limuzyny (Tesla Model 3, BMW X2). Dla klientów ważne są: zasięg, szybkość ładowania DC, ergonomia wnętrza i koszty eksploatacji — to kryteria decydujące o wyborze między ofertą marek mainstreamowych a premium.

Design i osiągi

Trendy stylistyczne w segmencie BEV to aerodynamiczne nadwozia, zwiększona przestrzeń kabiny dzięki architekturze BEV oraz nowoczesne systemy infotainment. W zakresie osiągów coraz ważniejsza staje się relacja mocy i zasięgu oraz możliwości szybkiego ładowania DC, co wpływa na praktyczność auta w trasie.

Porównania i wnioski dla kupujących

Porównując auta dostępne na rynku, warto zestawić: zasięg realny, infrastrukturę ładowania w regionie, koszty ładowania (AC vs DC) oraz prognozy utraty wartości. Dla kupujących używane BEV atrakcyjne są Nissan Leaf i BMW i3 ze względu na dostępność części i niższe ceny, natomiast klienci szukający lepszego zasięgu i nowoczesnych rozwiązań często wybierają Tesla Model 3 lub nowsze chińskie modele BYD.

Dane do PEVO Index dostarczyły: PSNM, IBRM Samar oraz Otomoto.

Źródło: businessinsider.com

Zostaw komentarz

Komentarze