ZF ogłasza zwolnienia w Polsce: do 110 pracowników może stracić pracę w centrum ADAS w Częstochowie

Komentarze
ZF ogłasza zwolnienia w Polsce: do 110 pracowników może stracić pracę w centrum ADAS w Częstochowie

4 Minuty

ZF rozpoczął kolejną falę restrukturyzacji — co oznacza to dla Polski?

Niemiecki koncern ZF, jeden z największych producentów podzespołów samochodowych na świecie, ogłosił uruchomienie procedury zwolnień grupowych w swoim Centrum Inżynieryjnym Elektroniki w Częstochowie. Firma, która w 2025 roku obchodzi 110. rocznicę istnienia, prowadzi obecnie „najbardziej kompleksowy program restrukturyzacji w swojej historii”. W skali globalnej ZF zatrudnia około 158 tys. osób, a od początku 2024 r. zredukowała zatrudnienie o ponad 11 tys. pracowników. W Polsce koncern zatrudnia około 11 tys. osób w siedmiu miastach i ma zarówno fabryki, jak i ośrodki badawczo-rozwojowe.

Ile osób straci pracę i jaka jest ramowa procedura?

Z komunikatu przekazanego portalowi AutomotiveSuppliers.pl wynika, że procedura zwolnień grupowych w Częstochowie została zainicjowana 4 sierpnia 2025 r. i ma potrwać do 31 grudnia 2025 r. Maksymalna liczba osób objętych planem to do 110 pracowników realizujących projekty dla Dywizji ZF Electronics and Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Jednocześnie w centrum uruchomiono Program Dobrowolnych Odejść, oferujący wyjścia na korzystniejszych warunkach finansowych i organizacyjnych. Firma poinformowała już związki zawodowe oraz Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie.

Przyczyny zwolnień

Oficjalne powody to trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym, konieczność zmian organizacyjnych i projektowych oraz dostosowanie struktur do aktualnych potrzeb biznesowych. ZF akcentuje, że restrukturyzacja ma na celu poprawę rentowności i konkurencyjności koncernu w obliczu transformacji branży motoryzacyjnej.

Ośrodek ADAS w Częstochowie — czym się zajmuje i dlaczego jest ważny?

Centrum Inżynieryjne Elektroniki w Częstochowie projektuje układy elektroniczne i systemy asystujące kierowcy (ADAS). W codziennej pracy inżynierowie opracowują m.in. jednostki sterujące (ECU), moduły kamerowe, sensory radarowe i systemy fuzji sensorów, a także oprogramowanie do analizy obrazu i funkcje bezpieczeństwa zgodne z normami ASIL. To właśnie tutaj powstają rozwiązania wpływające na autonomię jazdy, bezpieczeństwo bierne i czynne oraz komfort kierowcy.

Specyfikacje i technologia — co znaczą zwolnienia dla rozwoju produktów?

Nawet relatywnie niewielka redukcja zespołu R&D w obszarze ADAS może wpłynąć na harmonogramy: opóźnienia w dostawach prototypów, mniejsze zasoby testowe, dłuższy czas walidacji algorytmów rozpoznawania i fuzji danych z kamer, radarów i lidarów. Kluczowe technologie to m.in. przetwarzanie wizyjne, akceleracja GPU, bezpieczeństwo funkcjonalne, kalibracja sensorów i integracja z systemami sterowania podwozia oraz układu kierowniczego.

Pozycjonowanie rynkowe ZF i porównania z konkurencją

ZF od 2023 r. realizuje strategię „Wzmocnić nasze mocne strony”, koncentrując się na podwoziach, rozwiązaniach dla pojazdów użytkowych, technologii przemysłowej i usługach. W praktyce oznacza to przesunięcie zasobów z niektórych inicjatyw związanych z autonomicznymi pojazdami, np. pojazdami wahadłowymi. W porównaniu do innych dostawców części takich jak Bosch, Continental czy Aptiv, ZF stara się zbalansować rozwój ADAS z inwestycjami w tradycyjne komponenty mechatroniczne i systemy napędowe.

Porównanie — gdzie ZF wypada silnie, a gdzie traci?

ZF ma silne portfolio w dziedzinie przekładni, zawieszeń i systemów wspomagania kierowcy, a także doświadczenie w integracji rozwiązań dla pojazdów użytkowych. Jednakże presja kosztowa, spadek popytu na niektóre segmenty rynku i konieczność inwestycji w oprogramowanie oraz czujniki powodują, że koncern musi optymalizować strukturę prac R&D. W praktyce oznacza to przesunięcia kadrowe i reorientację projektową, aby utrzymać konkurencyjność wobec globalnych graczy.

Co to znaczy dla polskiej branży motoryzacyjnej?

Redukcje w ZF w Polsce to sygnał dla lokalnego rynku pracy i dostawców podzespołów. Mniejsze zespoły R&D mogą zmniejszyć popyt na usługi inżynieryjne i testowe, ale jednocześnie Program Dobrowolnych Odejść i restrukturyzacja mogą otworzyć przestrzeń dla mniejszych firm technologicznych i start-upów oferujących specjalistyczne usługi w obszarze ADAS, sztucznej inteligencji i elektroniki samochodowej. Dla kierowców i entuzjastów samochodów istotne jest, że portfolio produktów ZF — od układów kierowniczych po zaawansowane systemy bezpieczeństwa — pozostaje fundamentalne dla rozwoju motoryzacji, choć ich tempo wprowadzania może ulec zmianie.

Źródło: auto-swiat

Zostaw komentarz

Komentarze