AMG C590: Elektryczny GT podbija Nürburgring w deszczu

Mercedes-AMG C590 to w pełni elektryczny sedan wyczynowy testowany na Nürburgringu w deszczu. Prototyp zapowiada dedykowaną platformę AMG, silniki axial-flux YASA i baterię z krzemową anodą — nowy punkt odniesienia dla EV o wysokich osiągach.

Komentarze
AMG C590: Elektryczny GT podbija Nürburgring w deszczu

7 Minuty

AMG's Electric Beast Tackles the Nordschleife in the Rain

Mercedes-AMG intensyfikuje swoje plany elektryczne i sprawdza granice możliwości. C590, w pełni elektryczny „brat” modelu GT 4-Door Coupe, został sfotografowany podczas przejazdów po słynnym odcinku Nürburgring Nordschleife w bardzo mokrych warunkach. Prototyp pokryty jest gęstym kamuflażem i wyposażony w zmiany w ustawieniach podwozia oraz detale stylistyczne sugerujące poważne aspiracje wydajnościowe. Zapowiadany jako model roku 2027, ten samochód elektryczny ma oferować dedykowaną platformę AMG, wydajne silniki osiowe typu axial-flux produkcji YASA oraz zaawansowany pakiet baterii z anodą krzemową.

What the spy shots reveal

Prototyp różni się od wersji pokazowej, którą zobaczyliśmy podczas Grand Prix Las Vegas w 2025 roku. Na testowym egzemplarzu zastosowano znacznie bardziej rozbudowany kamuflaż, inne wzory felg dla osi przedniej i tylnej oraz miedziane zaciski hamulcowe z przodu. Okleina maski wskazuje na obecność pary wlotów lub otworów, których rola nie jest jeszcze do końca jasna — mogą pełnić funkcję chłodzącą lub aerodynamiczną. Szczególnie imponujące są rozmiary ogumienia: 315/35 z przodu i 275/35 z tyłu na 21-calowych felgach, co podkreśla sportowy charakter sylwetki i zapowiada wysokie obciążenia przy przyspieszeniach i pokonywaniu zakrętów.

Dodatkowe zewnętrzne wskazówki obejmują nowoczesne LED-owe oznaczenie trójramiennej gwiazdy, które debiutowało wraz z odświeżonym modelem CLA, wpuszczany tylny spoiler zamontowany niemal na równi z karoserią oraz schowane klamki drzwi dla poprawy aerodynamiki. Spodziewany jest wyprofilowany podłóg samochodu (contoured underfloor), który ma za zadanie optymalizować balans między oporem powietrza a stabilnością przy wysokich prędkościach — istotny element dla samochodów klasy high-performance EV, które muszą łączyć niskie Cd z przewidywalnym zachowaniem w szybkich łukach.

Interior and cockpit direction

Wnętrze GT EV zdaje się iść w stronę układu skoncentrowanego na kierowcy, zamiast rozbudowanego ekranu MBUX Hyperscreen. Wzorniczo inspirowana samochodami AMG koncepcyjna kabina pokazuje 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników zestawiony z centralnym ekranem dotykowym o przekątnej 14,0 cala. Konceptowa wersja była wyposażona w kierownicę typu yoke o wyraźnym rodowodzie motorsportowym, lecz w samochodzie produkcyjnym spodziewać się można powrotu do bardziej tradycyjnej, ergonomicznej kierownicy z myślą o codziennej użyteczności i zgodności przepisów.

Główne cechy kokpitu i ergonomii, na które warto zwrócić uwagę:

  • Cyfrowy zestaw wskaźników 10,25 cala, zoptymalizowany pod kątem czytelności w warunkach torowych i drogowych
  • Centralny 14,0-calowy ekran dotykowy z oprogramowaniem AMG do konfiguracji trybów jazdy, zarządzania napędem i monitorowania parametru baterii
  • Elementy sterowania inspirowane motorsportem w koncepcyjnej wersji (np. rozwiązania na kierownicy) — wersja produkcyjna najpewniej przywróci bardziej klasyczne rozwiązania dla komfortu i bezpieczeństwa

Battery tech and charging

W sercu C590 najprawdopodobniej znajdzie się bateria chłodzona bezpośrednio (direct-cooled) wykorzystująca ogniwa z anodą krzemową dostarczane przez Sila Nanotechnologies. Zastosowanie krzemu zamiast tradycyjnego grafitu w anodzie może przełożyć się na wzrost gęstości energetycznej o 20–40 procent, co otwiera dwie strategiczne możliwości: zwiększenie zasięgu przy tej samej masie baterii lub redukcję masy przy niezmienionej pojemności. Dodatkowo szybszy transport jonów w ogniwach z krzemową anodą może skrócić czasy ładowania — aspekt kluczowy dla użytecznego zasięgu w codziennym użytkowaniu oraz wydajności na torze, gdzie szybkie „tankowanie” energii pomiędzy sesjami jest dużym atutem.

W praktyce oznacza to, że C590 może zaoferować konkurencyjny zasięg w segmencie samochodów sportowych EV oraz lepszą gęstość mocy układu napędowego. Integracja systemu zarządzania baterią (BMS) z bezpośrednim chłodzeniem wymaga zaawansowanej inżynierii termicznej, by równomiernie rozprowadzać ciepło przy dużych prądach rozładowania i podczas szybkiego ładowania. W kontekście infrastruktury ładowania, samochód AMG powinien wspierać wysokonapięciowe ładowanie DC o mocy dostosowanej do charakteru układu baterii — im szybsze ładowanie, tym większa wygoda użytkownika i wartość dla klienta.

YASA axial-flux motors and performance promise

AMG nawiązało współpracę z brytyjskim producentem YASA, który specjalizuje się w kompaktowych, lekkich silnikach elektrycznych typu axial-flux. Tego typu napędy charakteryzują się wysoką gęstością mocy przy niewielkich rozmiarach, co pozwala na elastyczne rozmieszczenie jednostek w nadwoziu oraz obniżenie masy wirującej. Koncepcyjny model GT XX, stanowiący zapowiedź tego, co może zaoferować wersja produkcyjna, wykorzystywał układ trzech motorów: dwóch na tylną oś i jednego na przednią, deklarując moce sięgające ponad 1 300 koni mechanicznych oraz prędkości maksymalne powyżej 224 mph (około 360 km/h).

W praktyce wersja produkcyjna rzadko oddaje w pełni ekstremalne liczby koncepcyjne — względy trwałości, norm homologacyjnych i bezpieczeństwa zwykle obniżają deklarowane osiągi. Niemniej jednak C590 ma szansę ustanowić nowe standardy dla wysokowydajnych sedanów elektrycznych, łącząc kompaktowe, wysokowydajne silniki YASA z zaawansowanym zarządzaniem momentem obrotowym i adaptacyjnym napędem na cztery koła. Dzięki temu samochód może oferować imponujące przyspieszenia, precyzyjne rozdzielanie mocy pomiędzy osiami oraz dynamiczne ustawienia trybów jazdy od komfortowego po ekstremalny torowy.

Nardo records and real-world testing

Na początku tego roku specjalnie przygotowany samochód testowy AMG pobił 25 rekordów świata na torze Nardo Ring, w tym przejechanie 3 404 mil (5 479 km) w ciągu jednego dnia oraz utrzymanie średniej prędkości 186 mph (300 km/h) przez ponad siedem dni. Te imponujące wyniki testów wytrzymałościowych podkreślają, że strategia AMG obejmuje nie tylko wyczynową prędkość, ale także długoterminową niezawodność i odporność na ekstremalne warunki eksploatacji.

W środowisku automotive testy takie służą weryfikacji chłodzenia baterii i silników, trwałości układu napędowego w warunkach ciągłej pracy przy dużych prądach oraz skuteczności systemów zarządzania termicznego. Dla klienta oznacza to, że technologia wprowadzona w modelu C590 powinna być zweryfikowana w realnych warunkach eksploatacji, co zwiększa zaufanie do produktu i pozycjonuje AMG jako markę, która łączy osiągi z inżynierską solidnością.

Market positioning and competitors

Mercedes-AMG GT 4-Door EV wejdzie na rynek, na którym już obecne są silne propozycje, takie jak Porsche Taycan, Tesla Model S Plaid oraz inne elektryczne sedany klasy high-performance. Konkurencja w segmencie obejmuje zarówno marki premium z długoletnim doświadczeniem w sporcie motorowym, jak i producentów skoncentrowanych na zasięgu i technologii ładowania. Przewagę AMG mogą zapewnić kilka czynników: dedykowana platforma EV zaprojektowana pod kątem osiągów, kompaktowe i wysokowydajne silniki osiowe typu axial-flux, zaawansowana chemia baterii z krzemową anodą oraz doświadczenie zespołu AMG w tworzeniu samochodów o torowym charakterze.

W praktycznym ujęciu Mercedes-AMG będzie prawdopodobnie akcentować zdolności torowe (track capability), dziedzictwo inżynierskie i ekskluzywność oferty — elementy, które przemawiają do klientów szukających samochodu nie tylko szybkiego na prostej, ale także precyzyjnego i trwałego podczas intensywnej eksploatacji. Z punktu widzenia zakupowego, konkurencyjność C590 będzie oceniana nie tylko przez pryzmat mocy i zasięgu, ale także czasu ładowania, dostępności serwisu, opcji personalizacji oraz kosztów utrzymania.

„To najbardziej ambitny ze zelektryfikowanych modeli GT od AMG,” mówi inżynier branżowy obserwujący testy na Nürburgringu. „Jeśli samochód produkcyjny będzie odzwierciedlać cechy prototypu, może zrewolucjonizować wyobrażenie o tym, czym może być elektryczny sedan sportowy.”

Czy samochód seryjny odwzoruje imponujące, prototypowe liczby rekordów? To pokażą oficjalne specyfikacje i testy homologacyjne. Jednak już teraz C590 zmienia oczekiwania wobec segmentu high-performance EV, łącząc zaawansowane rozwiązania w zakresie napędu, baterii i aerodynamiki. Oficjalne dane dotyczące mocy, mometu, zasięgu oraz czasu ładowania powinny zostać ujawnione w miarę zbliżania się terminu debiutu zaplanowanego na 2026 rok, z dostawami w roku modelowym 2027. Warto obserwować rozwój projektu, szczególnie informacje o zasięgu w cyklu mieszanym, maksymalnej mocy z funkcją overboost, możliwościach ładowania DC oraz szczegółach dotyczących adaptacyjnych trybów jazdy i układu hamulcowego.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze