Ford zmienia strategię: więcej pick-upów, hybryd i tańsze EV

Ford zmienia strategię: większy nacisk na pick-upy, vany, hybrydy oraz tańsze samochody elektryczne. Firma rozszerza też działalność o magazyny energii BESS i planuje uniwersalną platformę EV.

Komentarze
Ford zmienia strategię: więcej pick-upów, hybryd i tańsze EV

8 Minuty

Ford pivots: more trucks, hybrids and cheaper EVs

Ford Motor Company ogłosił istotną korektę strategiczną, która ponownie koncentruje producenta na pick-upach, vanach, hybrydach oraz mniejszych, bardziej przystępnych cenowo samochodach elektrycznych. Decyzja — przedstawiana jako napędzana preferencjami klientów i skupiona na rentowności — jednocześnie przearanżowuje plany produkcyjne i priorytety produktowe w amerykańskich zakładach Blue Oval.

What’s changing

Zamiast dążyć wyłącznie do jednej wizji opartej na długodystansowych pojazdach elektrycznych z dużymi bateriami, Ford rozszerzy gamę napędów, obejmując jednostki benzynowe, układy hybrydowe oraz różne warianty elektryczne. Hybrydy będą pełnić rolę komplementarną wobec efektywnych silników spalinowych, a nie jedynie tymczasowego rozwiązania. Równolegle nowa Universal EV Platform (uniwersalna platforma EV) ma stanowić podstawę dla wielu nadchodzących modeli zaprojektowanych z myślą o elastyczności, optymalizacji kosztów i możliwości lokalnej produkcji — co ma wpływ na łańcuch dostaw, logistykę i skalowalność produkcji pojazdów elektrycznych.

Najważniejsze akcenty produkcyjne obejmują:

  • Nowe pick-upy, które będą montowane w BlueOval City w Tennessee, z planami zwiększenia lokalnej produkcji i wykorzystania zasobów regionu.
  • Wersję dostawczą dostępą z silnikiem benzynowym i hybrydowym, która ma być produkowana w Ohio Assembly Plant, aby lepiej odpowiadać na potrzeby flot i firm logistycznych.
  • Pierwszy pojazd na Universal EV Platform — w pełni połączony pick-up klasy średniej — zaplanowany do montażu w Louisville Assembly Plant, począwszy od 2027 roku, co ma wspierać skalowalność produkcji i zmniejszać koszty jednostkowe.
  • Następna generacja F-150 Lightning przejdzie na architekturę EREV (extended-range electric vehicle) i będzie produkowana w Rouge Electric Vehicle Center w Dearborn, Michigan, łącząc zasięg elektryczny z silnikiem spalinowym wydłużającym zasięg i zdolności holowania.

Workforce and manufacturing

Ford deklaruje, że doda kilka tysięcy miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych w ciągu najbliższych kilku lat, jednocześnie przekierowując pracowników pomiędzy zakładami, aby wspierać nowy miks produkcyjny. Firma planuje pełniejsze wykorzystanie własnych fabryk w Kentucky i Michigan oraz większe zastosowanie chemii ogniw LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej) jako elementu szerszego planu w obszarze energii i magazynowania. W praktyce oznacza to zmiany w planowaniu zatrudnienia, szkoleniach dotyczących produkcji pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a także inwestycje w infrastrukturę montażową i testową dostosowaną do różnych typów napędów.

Battery energy storage enters the mix

W ramach istotnej dywersyfikacji biznesowej Ford rozszerzy działalność o infrastrukturę energetyczną oraz systemy magazynowania energii baterii (BESS — battery energy storage systems), kierując ofertę do centrów danych i innych klientów komercyjnych. Zakłada się, że pierwsze dostawy systemów BESS rozpoczną się w 2027 roku, a cel sprzedaży został określony na 20 GWh rocznie. To strategiczne posunięcie ma umożliwić firmie uzyskanie powtarzalnych, wysokomarżowych przychodów wykraczających poza sprzedaż pojazdów i stworzyć synergiczne powiązania pomiędzy produkcją baterii, magazynowaniem energii i ofertą flotową.

Pomimo nowych inicjatyw, dział Model e Forda — odpowiedzialny za produkty EV i oprogramowanie — nadal znajduje się pod presją wynikającą z konieczności poprawy rentowności. Kierownictwo firmy przewiduje, że rezultaty finansowe Model e zaczynają się poprawiać w nadchodzących latach, z bardziej znaczącymi poprawami oczekiwanymi do 2029 roku. W praktyce oznacza to konieczność optymalizacji kosztu wytworzenia pojazdów elektrycznych, lepszej kontroli łańcucha dostaw baterii oraz zwiększenia wydajności oprogramowania i usług cyfrowych, które mają wpływ na marże.

Product pruning: larger EVs on hold

Prawdopodobnie najbardziej medialną decyzją jest wstrzymanie rozwoju lub produkcji niektórych większych pojazdów elektrycznych, w przypadku których analiza opłacalności uległa pogorszeniu. Ford wskazuje na niższy niż oczekiwano popyt, rosnące koszty materiałowe i regulacyjne jako główne przyczyny odłożenia lub przeprojektowania wielkich projektów BEV. W rezultacie firma ponownie skupia się na mniejszych, bardziej przystępnych cenowo samochodach elektrycznych opartych na Universal EV Platform, a także na hybrydach i układach EREV dla klientów skupionych na możliwościach użytkowych, takich jak holowanie i ładowność. To podejście odzwierciedla szerszy trend w branży motoryzacyjnej, gdzie producenci balansują pomiędzy kosztami baterii, zapotrzebowaniem rynku i wymaganiami regulacyjnymi.

„To zmiana napędzana przez klientów, mająca na celu stworzenie silniejszego, bardziej odpornego i bardziej rentownego Forda” — skomentował Jim Farley, prezes i CEO Ford Motor Company, streszczając racjonalność przenoszenia kapitału do projektów o wyższej stopie zwrotu.

F-150 Lightning and the EREV transition

Ford już zakończył produkcję obecnej, w pełni elektrycznej wersji F-150 Lightning. Zamiast zniknąć na stałe, nazwa Lightning powróci w następnej generacji, która przejdzie na architekturę EREV — łącząc silnik spalinowy z napędem elektrycznym w celu wydłużenia zasięgu i zwiększenia możliwości holowania. W trakcie przejściowego okresu pracownicy zaangażowani wcześniej w produkcję Lightning zostali przeniesieni, by wspierać dodatkowe zmiany produkcyjne F-150 w wersjach benzynowych i hybrydowych w Dearborn Truck Plant. Transfery te wymagają programów przekwalifikowania, reorganizacji linii montażowych oraz dostosowania procesów kontroli jakości do nowych technologii.

Strategia EREV jest skierowana bezpośrednio do klientów, którzy priorytetowo traktują zdolności holowania, ładowność i użyteczność na długich trasach — obszary, w których czysto akumulatorowe pick-upy miały trudności z dorównaniem pojazdom z silnikami spalinowymi bez zastosowania bardzo dużych baterii i znacznego wzrostu ceny. EREV oferuje kompromis: umożliwia codzienną pracę w trybie elektrycznym oraz dłuższe trasy z wykorzystaniem silnika spalinowego jako generatora lub wsparcia zasięgu.

Five affordable vehicles and nearly full-line hybridization

Do końca dekady Ford planuje wprowadzić pięć nowych, przystępnych cenowo modeli, z których cztery będą produkowane w USA. Wcześniej planowany w pełni elektryczny van dostawczy dla Ameryki Północnej został zastąpiony praktyczniejszą ofertą: dostępny model dostawczy z napędem benzynowym i hybrydowym. To pragmatyczne posunięcie ma lepiej odpowiadać potrzebom klientów flotowych dotyczących kosztów zakupu, zasięgu i ładowności, oraz ograniczyć ryzyko związane z dostępnością infrastruktury ładowania i cenami baterii.

Ford przewiduje, że do 2030 roku niemal każdy model w gamie będzie oferował opcję hybrydową lub multi-energetyczną. Taka hiperydyzacja oferuje klientom wybór silnika dostosowanego do konkretnych zastosowań — od ekonomicznych miejskich hybryd po EREV i samochody elektryczne o ograniczonym koszcie eksploatacji. Trend ten odzwierciedla rynkowe dostosowanie strategii producentów samochodów, którzy zamiast jednej uniwersalnej „elektryfikacji” wdrażają mieszankę technologii, by objąć szerszy zakres przypadków użycia i segmentów cenowych.

Financial backdrop and outlook

Ford podniósł prognozę skorygowanego EBIT na 2025 rok do około 7 miliardów dolarów, wskazując na zdrowe operacje bazowe i trwające poprawy kosztowe. Niemniej jednak odbudowa rentowności działu Model e pozostaje zadaniem wieloletnim, wymagającym dalszych działań w obszarze optymalizacji kosztów baterii, oprogramowania oraz usług powiązanych z pojazdami. Inwestorzy i obserwatorzy będą bacznie śledzić raport wyników za czwarty kwartał i cały 2025 rok, który firma opublikuje 10 lutego 2026 roku, w poszukiwaniu dodatkowych szczegółów dotyczących wykonania strategii, marż i tempa wdrażania platformy Universal EV.

Key takeaways

  • Ford ponownie koncentruje się na pick-upach, vanach, hybrydach i przystępniejszych cenowo EV zamiast dużych i kosztownych BEV.
  • Universal EV Platform będzie podstawą mniejszych, efektywnych kosztowo modeli elektrycznych, zaczynając od pick-upa klasy średniej w 2027 roku.
  • F-150 Lightning powróci jako pojazd w architekturze EREV, montowany w Dearborn.
  • Dział BESS ma rozpocząć wysyłki w 2027 roku z celem sprzedaży na poziomie 20 GWh rocznie.

Dla entuzjastów motoryzacji i nabywców flot przekaz jest jasny: Ford stawia na zdolności użytkowe, przystępność cenową i marżę. Czy to przełoży się na odzyskaną konkurencyjność w segmencie EV i silniejszą rentowność, zależy od skuteczności realizacji — od wdrożenia platformy, przez zabezpieczenie dostaw baterii, po rynkowy popyt na EREV i hybrydy. W nadchodzących 12–24 miesiącach poznamy, na ile przetasowania Blue Oval trafią do klientów i inwestorów, oraz jak firma poradzi sobie z kwestiami łańcucha dostaw, infrastruktury ładowania, kosztów materiałowych i regulacji dotyczących elektromobilności.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze