5 Minuty
Mercedes-Benz odsłonił polski cennik drugiej generacji modelu GLB niemal równocześnie z globalną premierą. Pierwsze elektryczne wersje pojawiły się już w konfiguratorze: GLB 250+ EQ wyceniono na 248 400 zł, a topowy GLB 350 4MATIC EQ kosztuje 262 400 zł. W ofercie pojawią się też później wersje GLB 200 EQ (mniejsza bateria) i spalinowe warianty z jednostką 1.5 M252. Dla polskich nabywców oznacza to, że przygotować trzeba się na wydatek rzędu ćwierć miliona złotych — chyba że zdecydujecie się poczekać na tańsze odmiany.
Specyfikacja techniczna i osiągi
Silniki elektryczne i zasięgi
GLB 250+ z technologią EQ oferuje 272 KM i 335 Nm momentu, co pozwala na sprint 0–100 km/h w 7,4 s. Według normy WLTP ma zasięg do 631 km. Mocniejszy GLB 350 4MATIC EQ generuje 354 KM i 515 Nm, osiągając 100 km/h w 5,5 s przy deklarowanym zasięgu 613 km. Oba warianty korzystają z akumulatora 85 kWh i architektury 800 V, pozwalającej na ładowanie DC z mocą do 320 kW — 10–80% w około 22 minuty. Krótkie 10 minut ładowania ma dodać do zasięgu nawet 260 km.
Warianty niższe i spalinowe
Wersja GLB 200 EQ, która pojawi się później, będzie miała baterię 58 kWh i rozwijać będzie 224 KM przy 335 Nm. Spalinowe odmiany oparte na jednostce 1.5 M252 zostaną wprowadzone do sprzedaży po elektrycznych debiutach; wtedy poznamy ich polskie ceny oraz parametry zużycia paliwa.

Wygląd, wyposażenie i pakiety
Druga generacja GLB zachowuje funkcjonalny charakter SUV-a z opcją trzeciego rzędu siedzeń (dwa miejsca, Easy Entry). W standardzie pojawiają się trzy ekrany — jednak ekran pasażera będzie dotykowy tylko po dopłacie za pakiet MBUX Superscreen, zawierający też pakiet premium z usługami cyfrowymi (ok. 19 226 zł). Dla osób ceniących komfort przewidziano klimatyzację dwustrefową z filtrem cząstek i węglem aktywnym (2 697 zł) i sportowe fotele AMG (3 649 zł).
Wykończenia i kolory: dostępne są lakiery bez dopłaty, wersje za 1 454 zł i 3 967 zł oraz paleta MANUFAKTUR za 5 289 zł lub 8 198 zł. Felgi od 18 do 20 cali — najdroższe opcje potrafią kosztować 10 578 zł. Dodatkowe elementy jak Night Edition (46 279 zł), pakiet AMG (od 10 578 zł), adaptacyjne reflektory MULTIBEAM LED (2 512 zł) czy hak holowniczy z mocowaniem rowerowym (5 236 zł) zwiększają rachunek, ale też specyfikację użytkową auta.
Bezpieczeństwo, systemy i multimedialne dodatki
Mercedes oferuje pakiety z asystentami jazdy MB.DRIVE ASSIST (ok. 7 934 zł), wysokiej klasy system audio Burmester (4 787 zł), a także wideorejestrator (529 zł). Opcje tapicerek zaczynają się od 688 zł, a za najbardziej luksusowe materiały trzeba zapłacić nawet 7 008 zł. W praktyce większość kupujących w Polsce komponuje wersję pośrednią — wartości dodane decydują o odbiorze auta w segmencie premium.
Pozycjonowanie rynkowe i wpływ na polski rynek
GLB trafia do segmentu kompaktowych i rodzinnych SUV-ów premium, gdzie konkuruje z takimi modelami jak BMW X1, Volvo XC40 czy Audi Q3 w wersjach elektrycznych i hybrydowych. W Polsce rosnąca popularność elektryków i SUV-ów sprawia, że Mercedes celuje w klientów z miast (Warszawa, Kraków, Wrocław) oraz tych, którzy często wyjeżdżają za miasto. W ofertach dealerskich w Polsce zauważamy trend: klienci skłonni są płacić więcej za większy zasięg i szybkie ładowanie — atuty GLB EQ.
.avif)
Dla nabywców z regionu, warto porównać ceny w Polsce z ofertami w Niemczech czy w krajach bałtyckich. Wskazówki dotyczące rynków sąsiednich: rynek Litwy (Lietuva) i ogólnie Lietuvos automobilių rinka pokazuje, że popyt na kompaktowe SUV-y elektryczne rośnie — kierowcom w Vilniuje czy Kaune także zależy na zasięgu i możliwościach szybkiego ładowania. To wpływa na strategię importu i dostępność egzemplarzy w całym regionie.
Na co zwrócić uwagę przy konfiguracji?
- Przeanalizuj realne potrzeby: czy naprawdę potrzebujesz pełnego pakietu premium i drogiej palety MANUFAKTUR?
- Sprawdź infrastrukturę ładowania w Polsce — szybkie ładowarki 320 kW są coraz częstsze, ale nie wszędzie dostępne.
- Jeżeli planujesz rodzinne wyjazdy, rozważ dopłatę za trzeci rząd foteli i wyższe felgi tylko po przetestowaniu komfortu jazdy.
Podsumowanie
Nowy Mercedes GLB w wersji elektrycznej to propozycja dla osób, które chcą połączenia przestronności, zasięgu i szybkiego ładowania w premium‑owym opakowaniu. W Polsce jego cena startowa (248 400 zł) stawia go w segmencie wymagającym, ale konkurencyjnym — szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę standardowe wyposażenie i technologiczne możliwości. Dla kierowców w Polsce i regionie (w tym klientów z Lietuva i Lietuvos automobilių rinka) GLB będzie ciekawą alternatywą, o dane o dostępności spalinowych wariantów pojawią się wraz z kolejnymi etapami rynkowego debiutu.
Źródło: autoblog.spidersweb
Zostaw komentarz