Mercedes GLC 2027: modernizacja z reflektorami-gwiazdami

Przegląd odświeżonego Mercedesa GLC 2027: reflektory z motywem gwiazdy, aktualizacja MBUX do 4. generacji, planowane silniki sześciocylindrowe w AMG, dane GLC 300 de oraz kontekst regulacyjny i rynkowy.

Komentarze
Mercedes GLC 2027: modernizacja z reflektorami-gwiazdami

8 Minuty

Reflektory z motywem gwiazdy w centrum uwagi odświeżonego GLC 2027

Mercedes-Benz przygotowuje kompaktowego crossovera klasy premium do odświeżenia w połowie cyklu życia, a zdjęcia szpiegowskie pokazują, że model GLC na rok 2027 przyjmie sygnaturowe oświetlenie z motywem gwiazdy, które po raz pierwszy zadebiutowało w odświeżonym CLA. Na zdjęciach uwieczniono zarówno nadwozie SUV, jak i Coupe — wczesne prototypy są mocno zamaskowane z przodu, gdzie nowe reflektory, przeprojektowany grill i odmienione partie zderzaka sugerują ostrzejszy, bardziej wyrazisty przód pojazdu.

Ciekawostką jest, że pierwsze mule testowe nie ujawniają analogicznej, gwiezdnej grafiki tylnych świateł; tył nadwozia na zdjęciach jest w dużej mierze niezaczerniony i bez intensywnego kamuflażu. Może to oznaczać, że Mercedes będzie wprowadzał nową koncepcję oświetlenia etapami, najpierw eksponując przód, albo że tylny wzór będzie subtelniejszy niż przednia sygnatura. Istotne dla klientów i obserwatorów rynku jest też to, jak nowe rozwiązania oświetleniowe będą współgrać z bezpieczeństwem, rozpoznawalnością marki i efektywnością energetyczną układu LED/Matrix.

What to expect visually

Poza dziennymi światłami w kształcie gwiazdy, lifting zdaje się skupiać na dopracowaniu przedniej części nadwozia GLC, zamiast przeprowadzać rewolucyjne cięcia w designie. W praktyce oznacza to, że projektanci raczej będą „szlifować” aktualny język stylistyczny niż tworzyć zupełnie nową sylwetkę. Warto spodziewać się zmian, które poprawią ergonomię, aerodynamikę i postrzeganie jakości wykonania.

  • Przeprojektowane moduły reflektorów z elementami w układzie gwiazdowym, prawdopodobnie oparte na technologii LED typu matrix lub cyfrowego światła
  • Nowy wzór grilla oraz wyraźniej zarysowane kontury zderzaka, które podkreślą szerokość i „muskularność” przedniej partii
  • Drobne korekty aerodynamiczne, w tym zmodyfikowane wloty powietrza i spojlery, mające na celu lepsze chłodzenie, niższy opór oraz ciszę przy wysokich prędkościach

Wnętrze również powinno otrzymać usprawnienia. Kabina CLA pokazuje aktualny język projektowy marki — w tym opcję wyświetlacza dla pasażera — dlatego podobne aktualizacje w GLC byłyby naturalnym krokiem. Oczekiwać można lepszych materiałów wykończeniowych, nowej grafiki instrumentów, rozszerzenia funkcji łączności i większego nacisku na ergonomię foteli oraz przestrzeń bagażową.

Infotainment and driver tech: MBUX moves up a generation

Wersje spalinowe GLC mają otrzymać czwartą generację systemu MBUX, działającego na Mercedes-Benz Operating System, co byłoby krokiem zgodnym z rozwiązaniami zastosowanymi w odświeżonym CLA. CLA oferuje 10,25‑calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz centralny ekran dotykowy do 14 cali — z opcją dodatkowego wyświetlacza dla pasażera, synchronizowanego z głównym panelem. Obecnie GLC korzysta jeszcze z trzeciej generacji MBUX, więc upgrade przyniesie sporo usprawnień UX i funkcji multimedialnych.

W praktyce modernizacja systemu informacyjno‑rozrywkowego może obejmować szereg funkcji zwiększających komfort i bezpieczeństwo użytkowania, jak bardziej zaawansowane mapy nawigacyjne, rozszerzona integracja smartfonów, lepsze rozpoznawanie głosu oraz bardziej responsywny interfejs użytkownika.

  • Interfejs MBUX 4. generacji z przeprojektowaną grafiką i szybszą reakcją na polecenia
  • MBUX Surround Navigation — bardziej kontekstowa nawigacja z uwzględnieniem szczegółów mapy, kamerek i sensorów
  • MB.DRIVE Parking Assist — zautomatyzowane manewry parkowania i lepsza współpraca z systemami wspomagania kierowcy

Te aktualizacje zwiększą atrakcyjność GLC w segmencie premium zorientowanym na technologię, gdzie oprogramowanie, doświadczenie użytkownika (UX) i funkcje online mają coraz większe znaczenie obok klasycznych parametrów jednostek napędowych. Mercedes może też rozszerzyć ofertę usług subskrypcyjnych oraz możliwości aktualizacji OTA (over‑the‑air), co pozwoli utrzymywać systemy w najnowszej formie bez wizyty w serwisie.

Powertrains: AMG strategy and electrified six-cylinder plans

Pojawiają się plotki o istotnych zmianach w gamie napędowej. Według niemieckich mediów, Mercedes planuje wycofać obecne odmiany AMG z czterocylindrowymi silnikami dla GLC w 2026 roku. W zamian wybrane wersje AMG mają przejść na zelektryfikowane jednostki rzędowe sześciocylindrowe — podobnie jak ma to miejsce w modelach AMG klasy C. Taka zmiana wpisuje się w strategię powrotu do bardziej wydajnych i potencjalnie bardziej elastycznych zespołów napędowych, które łatwiej zintegrować z hybrydami typu plug‑in lub ze wsparciem elektrycznym.

Mattias Geisen, członek zarządu Mercedes‑Benz odpowiedzialny za sprzedaż i marketing, potwierdził, że sześciocylindrowe jednostki powracają do wybranych modeli AMG, co domyślnie odnosi się do wariantów 43 i 63 w gamie C‑Class i GLC‑Class. Nadal jednak nie jest pewne, czy AMG zestawi sześciocylindrowy blok w stylu M256 z pełnoprawnym układem plug‑in hybrid, czy też zastosuje łagodniejsze, 48‑woltowe wsparcie elektryczne (mild‑hybrid) — decyzja będzie zależała od kompromisu pomiędzy osiągami, masą pojazdu i regulacjami emisyjnymi.

Silnik M256 w odmianach o podwyższonej mocy już napędza takie modele jak GT 43, CLE 53 oraz E 53 HYBRID — w tej ostatniej konfiguracji jednostka generuje łączną moc sięgającą 604 KM w trybie wzmacniania. Dla wersji nie‑AMG GLC Mercedes najprawdopodobniej utrzyma czterocylindrowe silniki z doładowaniem, które będą wspierane przez systemy hybrydowe plug‑in lub 48‑woltowe mild‑hybridy, zwiększające efektywność i chwilowy moment obrotowy.

Efficiency highlight: GLC 300 de 4MATIC

W Niemczech najbardziej ekonomiczną odmianą jest GLC 300 de 4MATIC — hybrydowy plug‑in z silnikiem wysokoprężnym 2.0 i napędem na wszystkie koła. Mercedes deklaruje zużycie na poziomie zaledwie 0,45 l/100 km (WLTP) przy zasięgu elektrycznym do 117 km na akumulatorze o pojemności 23,4 kWh — wartości, które podkreślają potencjał połączenia diesla z napędem elektrycznym w niektórych regionach. W praktyce osiągi te zależą od sposobu użytkowania, trybów jazdy, częstotliwości ładowania oraz warunków eksploatacyjnych, lecz model ten pokazuje, że hybrydowe konfiguracje diesla mają niski poziom zużycia paliwa przy dłuższych trasach i efektywnym korzystaniu z napędu elektrycznego w miastach.

Warto dodać kontekst techniczny: pojemność akumulatora, sposób chłodzenia ogniw, architektura elektryczna i algorytmy zarządzania energią wpływają na realny zasięg w cyklu mieszanym. Mercedes najpewniej wykorzysta doświadczenia z poprzednich PHEV‑ów i zoptymalizuje wagę, integrację baterii i układ napędowy, by nie pogorszyć dynamiki i prowadzenia pojazdu.

Regulation, rumors and market context

Mercedes przygotowuje ofertę napędową, aby sprostać nadchodzącym regulacjom Euro 7. To z kolei wywołało spekulacje — a doniesienia Manager Magazin sugerowały możliwą umowę na dostawy silników z BMW dotyczącej jednostek B48. Markus Schäfer, dyrektor techniczny Mercedes‑Benz, publicznie zanegował te pogłoski, podkreślając, że rodzina silników FAME została zaprojektowana z myślą o wymaganiach Euro 7 i nie ma potrzeby zewnętrznych dostaw.

Kontext biznesowy jest jasny: GLC to globalny bestseller Mercedesa. Chociaż Mercedes‑Benz nie publikuje sprzedaży poszczególnych modeli na całym świecie, Mercedes‑Benz USA raportował 64 163 dostaw GLC w 2024 roku; dla porównania rodzina większego modelu GLE zanotowała 67 928 dostaw w tym samym roku w USA. Te liczby pokazują, jak ważne jest utrzymanie konkurencyjności modelu GLC zarówno na rynkach flotowych, jak i w segmencie klientów detalicznych oczekujących technologii, komfortu i niskich kosztów eksploatacji.

Dodatkowo, rynek SUV‑ów kompaktowych premium jest szczególnie konkurencyjny: rywalami GLC są modele takie jak BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 czy modele elektryczne i hybrydowe od producentów premium. Dlatego odświeżenie obejmujące design, systemy multimedialne, wsparcie hybrydowe i ofertę AMG ma strategiczne znaczenie dla pozycji rynkowej.

Bottom line

Facelifting GLC na rok 2027 zapowiada się jako ewolucyjny, a nie rewolucyjny. Nowe reflektory z motywem gwiazdy, uporządkowany przód, zaktualizowane oprogramowanie MBUX i kontynuacja przechodzenia na zelektryfikowane układy napędowe — w tym powrót rzędowych sześciocylindrów w odmianach AMG — to elementy, które łącznie poprawią konkurencyjność modelu. Dla kupujących i entuzjastów samochodów to przypomnienie, że Mercedes precyzyjnie dopieszcza jeden ze swoich najważniejszych modeli, aby zachować przewagę w obszarach technologii, efektywności i osiągów.

Najważniejsze punkty:

  • Przednie oświetlenie z motywem gwiazdy inspirowane CLA
  • MBUX 4. generacji, MBUX Surround Navigation oraz zaawansowany asystent parkowania
  • Wersje AMG przechodzą na zelektryfikowane rzędowe sześciocylindrowe jednostki do 2026 roku
  • GLC 300 de PHEV diesel deklaruje 0,45 l/100 km WLTP i do 117 km zasięgu w trybie elektrycznym

„Facelifting utrzymuje GLC rozpoznawalnym, jednocześnie czyniąc go bardziej wyrazistym — nowoczesna technologia z przodu, czystsze linie projektowe i wyraźne dążenie do zelektryfikowanej wydajności,” mówią obserwatorzy branży. W perspektywie rynkowej kluczowe pozostaną: cena, dostępność hybryd plug‑in, rzeczywiste zużycie paliwa oraz to, jak szybko Mercedes wprowadzi nowe rozwiązania do produkcji seryjnej i sprzedaży globalnej.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze