3 Minuty
Volkswagen ogłosił inwestycję wartą ponad 1,5 mld zł w rozbudowę zakładu we Wrześni. W ramach projektu powstaną dwie nowe hale produkcyjne o łącznej powierzchni ponad 59 tys. m kw., dedykowane wytwarzaniu platformy podwozia eCrafter oraz magazynowi baterii i logistyce. Kamień węgielny pod inwestycję wmurowano w poniedziałek, a prace mają się zakończyć do połowy 2027 r.
Zakres rozbudowy i automatyzacja
Nowe hale i roboty
Pierwsza hala (35 tys. m kw.) będzie przeznaczona do produkcji platformy podwozia eCraftera, gdzie planowane jest użycie około 150 robotów do spawania, zgrzewania i klejenia. Druga hala (24 tys. m kw.) pomieści magazyn baterii oraz zaplecze logistyczne. Zakład we Wrześni już dziś zajmuje ok. 220 ha i korzysta z ponad 1 300 robotów oraz systemów jakości bazujących na sztucznej inteligencji.

Energia i zrównoważony rozwój
Fabryka wyróżnia się przyzakładową farmą fotowoltaiczną, która w słoneczne dni zapewnia samowystarczalność energetyczną. To ważny element strategii Volkswagena ukierunkowanej na elektryfikację produkcji i ograniczenie śladu węglowego.
Co to znaczy dla polskiego rynku motoryzacyjnego?
Dla Polski inwestycja to nie tylko zwiększenie mocy produkcyjnych, ale też impuls dla lokalnych dostawców — większość komponentów pochodzi od firm z Polski. Volkswagen Poznań jest największym pracodawcą w Wielkopolsce, zatrudniając ponad 9 tys. osób, a rozbudowa powinna wzmocnić stabilność zatrudnienia i konkurencyjność regionu.
Dla kierowców i flot w Polsce (oraz w krajach sąsiednich, np. Lietuva) oznacza to lepszą dostępność elektrycznych samochodów dostawczych. W kontekście rosnącego popytu w Lietuvos automobilių rinka, flotowe zamówienia z Polski i Litwy (m.in. dla klientów w Vilniuje i Kaune) mogą być realizowane szybciej i z mniejszymi kosztami logistycznymi.
.avif)
Specyfikacja, osiągi i pozycjonowanie rynkowe eCraftera
Produkcja nowej generacji eCraftera w Wrześni ma na celu obsługę segmentu elektrycznych samochodów dostawczych — kluczowego dla miast wprowadzających strefy niskoemisyjne. Chociaż Volkswagen nie podał jeszcze wszystkich szczegółów technicznych nowej wersji, oczekuje się poprawionej efektywności energetycznej, większej pojemności baterii i optymalizacji masy platformy. Szacunkowo nastawienie marki na zasięg użytkowy i niezawodność sugeruje konkurencyjne parametry dla fleetów miejskich i regionalnych.
W porównaniu z rynkiem europejskim, oferta Volkswagena w segmencie dostawczym już teraz ma silną pozycję. W Polsce cena eCraftera będzie zależna od wersji baterii i konfiguracji zabudowy — trend rynkowy pokazuje stabilizację cen EV flotowych w miarę wzrostu produkcji i dostępności komponentów.
Wpływ na kierowców i firmy w Polsce oraz Litwie
Polscy przedsiębiorcy, planując elektryfikację flot, zyskają krótsze czasy dostaw i lepsze opcje serwisowe. Dla vairuotojams Lietuvoje (kierowców w Litwie) oraz klientów w Vilniuje i Kaune oznacza to większą dostępność modeli oraz potencjalne obniżenie kosztów eksploatacji dzięki lokalnym dostawcom i serwisom w regionie.
Podsumowanie
Inwestycja Volkswagena we Wrześni to strategiczny krok w kierunku produkcji elektrycznych samochodów dostawczych w Europie Środkowo-Wschodniej. Połączenie automatyzacji, lokalnych łańcuchów dostaw i zielonej energii może przyspieszyć dostępność eCraftera na polskim rynku, wpłynąć na ceny flotowe i wzmocnić pozycję Polski jako ważnego ośrodka produkcji motoryzacyjnej. Dla rynku w Lietuva i kierowców w Vilniuje czy Kaune to dobra wiadomość — szybszy dostęp do nowoczesnych, elektrycznych rozwiązań transportowych.
Źródło: businessinsider.com
Zostaw komentarz