9 Minuty
Genesis GV90 na szpiegowskich zdjęciach: drzwi typu coach i otwarcie w stylu Rolls-Royce
Zdjęcia mocno zamaskowanego prototypu Genesis GV90 wykonane w Niemczech ujawniają niespodziankę: wygląda na to, że dostępna opcjonalnie będzie para drzwi typu coach, otwierających się do olbrzymiej, bezsłupowej kabiny. Zaprezentowany wcześniej przez koncept Neolun w 2024 roku, GV90 coraz wyraźniej wkracza w obszar luksusowych samochodów elektrycznych — i fotografie z testów sugerują, że może stać się jednym z najbardziej reprezentacyjnych elektrycznych SUV-ów z Korei Południowej.
Wskazówki stylistyczne i sygnały z wnętrza
Brak słupka B powoduje, że tylny otwór jest zadziwiająco duży, nawet jak na standardy aut ultra-luksusowych. Na zdjęciach widać powiększone zawiasy tylnej klapy i drzwi, które wyglądają na przystosowane do ciężkich, zmotoryzowanych drzwi z mechanizmami miękkiego domykania (soft-close). Takie rozwiązanie wymaga wzmocnionej konstrukcji i zaawansowanej elektroniki sterującej, co wskazuje na wysoki poziom inżynierii zastosowanej w prototypie.

Wnętrze na zdjęciach odzwierciedla elementy znane z konceptu Neolun: tapicerka łączy odcienie fioletu i błękitu, a pikowanie o kwadratowym motywie podkreśla luksusowy charakter. Duża liczba elementów sterujących fotelami sugeruje zaawansowane funkcje komfortu — regulacje wielopłaszczyznowe, masaż, wentylacja i podgrzewanie, a także prawdopodobne ustawienia pamięci dla kilku użytkowników. Wysokiej klasy materiały wykończeniowe, kontrastowe przeszycia i ozdobne listwy mogą stać się charakterystycznym elementem kabiny GV90, wpisującym się w strategię Genesis polegającą na rywalizacji z europejskimi markami premium.
Na nadwoziu wychwytujemy nietypowo ukształtowane tylne okno, felgi pomalowane na czarno, niemal płaskie podwozie sprzyjające efektywności aerodynamicznej oraz rozpoznawalne, frontowe sygnaturowe oświetlenie Genesis. Czteropalnikowe tylne lampy (quad-lamp) oraz wyraźne dolne wloty powietrza dopełniają wygląd mający uczynić GV90 łatwo rozpoznawalnym w ruchu.
W szerszym kontekście estetycznym Genesis najwyraźniej dąży do połączenia dramatycznej prezencji z elegancją oraz funkcjonalnością aerodynamiczną. Detale takie jak schowane klamki, subtelne profile aerodynamiczne i zatopione elementy grilla wskazują, że projektanci balansują między wyrazistym designem a wymogami efektywności energetycznej dla samochodu elektrycznego.
Siedzenia, układ kabiny i funkcje komfortu
Choć na zdjęciach nie widać wyraźnie trzeciego rzędu siedzeń, Genesis zasugerował wcześniej, że GV90 może pomieścić nawet siedem osób. Warianty konfiguracji siedzeń będą prawdopodobnie zależeć od rynku i preferencji klientów; w segmencie premium producenci często oferują zarówno konfigurowalne 7-miejscowe układy, jak i bardziej prestiżowe, 2+2 ustawienia z dwoma indywidualnymi fotelami tylnymi o najwyższym komforcie.

Rozważany luksusowy układ 2+2, w którym para tylnych foteli staje się centralnym elementem kabiny, wpisywałby się w przesunięcie marki w stronę wyraźnie wyższej klasy. Taki wariant mógłby oferować rozbudowane funkcje: szeroki zakres elektrycznych regulacji, systemy masażu z kilkoma programami, rozbudowane opcje klimatyzacji strefowej, indywidualne systemy rozrywki, rozkładane stoliki czy regulowane kąty oparć. Inżynierowie mogą również zastosować zaawansowane rozwiązania izolacji akustycznej i aktywnego wygłuszania, by maksymalnie wyciszyć kabinę w trybie komfortowym.
Wśród rozwiązań użytkowych warto oczekiwać systemów multi‑zone HVAC, filtracji powietrza klasy premium, a także opcji wykończeń z naturalnej skóry, drewna i metalu. Ponadto, integracja cyfrowa — duże wyświetlacze kokpitu, podwójne panele centralne, aktualizacje OTA oraz rozbudowane systemy łączności i asystentów głosowych — to dziś niemal standard w luksusowych modelach EV i również powinna znaleźć się w GV90.
Duże przeszklenia, panoramiczny dach oraz opcjonalne panele świetlne ambientowe mogłyby dodatkowo potęgować wrażenie przestrzeni i premium. Warianty wyposażenia mogą obejmować także funkcje typowe dla limuzyn klasy executive, jak elektronicznie sterowane rolety lub przesłony okienne dla pasażerów tylnego rzędu.
Najważniejsze cechy wnętrza, które można wstępnie wyodrębnić na podstawie szpiegowskich zdjęć i dotychczasowych zapowiedzi, to:
- Drzwi bez słupka B zapewniające efektowne wejście do kabiny
- Wysokiej klasy skóra i pikowanie o kwadratowym motywie, inspirowane konceptem Neolun
- Rozbudowane sterowania fotelami i prawdopodobne funkcje wielostrefowego komfortu

Platforma, zasięg i oczekiwania dotyczące układu napędowego
GV90 ma być zbudowany na nowej, modułowej platformie elektrycznej Hyundai Motor Group oznaczonej jako eM. Architektura eM została zaprojektowana z myślą o zwiększonej efektywności energetycznej, lepszym zarządzaniu termicznym akumulatora oraz szybszym ładowaniu. Producent sugeruje, że platforma eM może dostarczyć znaczący wzrost zasięgu względem obecnych modeli zgodnych z ofertą Hyundai, Kia i Genesis; mowa o wzroście sięgającym w przybliżeniu do 50% w najbardziej optymalnych konfiguracjach, choć ostateczne wartości zależą od konkretnego zestawienia baterii i układów napędowych.
Na podstawie wczesnych projekcji Ioniq 9 tłumaczenie tego przyrostu na wartości testowane w standardzie EPA mogłoby dać ponad 335 mil (około 539 km) w najbardziej oszczędnych konfiguracjach napędu. Należy jednak pamiętać, że są to szacunki wstępne i finalne wartości dla GV90 będą funkcją pojemności baterii, liczby i rodzaju silników elektrycznych oraz decyzji Genesis dotyczących priorytetów między osiągami a maksymalnym zasięgiem.
Platforma eM prawdopodobnie umożliwi zastosowanie szybkiego ładowania prądem stałym o wysokiej mocy, zaawansowanego zarządzania akumulatorem oraz rozwiązania termicznego, które utrzyma optymalną temperaturę ogniw podczas intensywnego użytkowania. To z kolei wpływa na trwałość baterii i ich wydajność w dłuższym okresie eksploatacji.
W praktyce klienci zainteresowani GV90 powinni spodziewać się kilku wariantów baterii i napędów: od układów nastawionych na zasięg (single motor lub dual motor o zoptymalizowanym przełożeniu) po mocniejsze zestawienia z dwoma lub trzema silnikami, gdzie nacisk położony będzie na osiągi i dynamikę jazdy. Przy takich opcjach ważnym elementem będą także tryby jazdy, systemy odzyskiwania energii oraz adaptacyjne zawieszenie poprawiające komfort i prowadzenie.
Wariantu wydajnościowe i pogłoski o Magma
W branży pojawiają się sygnały, że Genesis może poszerzyć gamę GV90 o wariant skoncentrowany na osiągach, który według plotek może nosić nazwę Magma. Wprowadzenie takiego modelu miałoby na celu konkurowanie z planowanymi lub istniejącymi flagowymi SUV-ami elektrycznymi marek premium, takimi jak Mercedes EQS SUV czy BMW iX7.

Jeżeli Genesis pójdzie śladem trendów rynkowych i oferty siostrzanych marek, wariant Magma mógłby otrzymać układ trzech silników elektrycznych, co dałoby znaczny przyrost mocy i lepsze osiągi przy jednoczesnym zachowaniu możliwości napędu na wszystkie koła. Przykład Kia EV9 GT, która w optymalnych warunkach generuje blisko 501 KM, pokazuje, że konstruowanie wyczynowych wersji SUV-ów elektrycznych jest realną strategią budowania prestiżu i technologicznej przewagi.
Wysokowydajny Magma mógłby zaoferować zaawansowane układy chłodzenia, skalibrowane tryby kontroli trakcji, większe hamulce oraz dedykowane ustawienia zawieszenia. Dla klientów z segmentu premium ważne będą także detale takie jak ekskluzywne wykończenia, unikalne wzory felg, sportowe fotele czy akcenty stylistyczne wyróżniające model Magma wewnątrz i na zewnątrz.
Możliwe wyróżniki techniczne wariantów Magma to:
- Układy napędowe dual- lub tri-motor dla maksymalnej mocy i przyspieszenia
- Zoptymalizowane chłodzenie akumulatora i układu napędowego
- Specjalne tryby dynamiczne i adaptacyjne zawieszenie dla lepszej kontroli
Pozycjonowanie rynkowe i oczekiwania cenowe
GV90 najprawdopodobniej stanie się flagowym, elektrycznym SUV-em Genesis i może być pierwszym seryjnym modelem marki, którego cena bazowa przekroczy próg 100 000 USD w wybranych wersjach wyposażenia. Dla porównania, najwyższe poziomy wyposażenia sedana G90 na model 2026 już plasują się w okolicach niskiej sześciocyfrowej kwoty, co ułatwia Genesis wprowadzenie wycenionego na podobnym lub wyższym poziomie SUV-a.
Strategia cenowa GV90 będzie zależna od segmentu, w którym Genesis chce konkurować. Jeśli celem jest bezpośredni pojedynek z luksusowymi EV od Mercedesa, BMW czy Audi, to należy oczekiwać, że podstawowe wersje będą kosztować adekwatnie do wyposażenia, natomiast topowe specyfikacje, zwłaszcza z opcją Magma, osiągną wyższe poziomy cenowe. Oferowanie pakietów ekskluzywnych i indywidualnych opcji wykończeniowych pozwoli dodatkowo zwiększyć średnią wartość sprzedaży pojazdu (ASP).
Dla klientów liczą się nie tylko cena, ale całkowity koszt posiadania: gwarancja na baterię, programy serwisowe, dostęp do sieci szybkiego ładowania oraz wsparcie technologiczne. Genesis, by skutecznie konkurować, będzie musiał zaoferować konkurencyjne warunki gwarancyjne i solidne pakiety usług posprzedażowych.
Harmonogram i podsumowanie
Według doniesień i źródeł branżowych GV90 ma zadebiutować w Korei Południowej pod koniec 2025 roku, a na rynek amerykański trafić w pierwszej połowie 2026 roku jako model na rok 2027. Harmonogram ten może ulec korektom w zależności od wyników testów, procesu homologacji i decyzji biznesowych producenta.

Cytat: "Jeżeli Genesis zrealizuje obietnice konceptu Neolun, GV90 stanie się manifestem elektrycznego luksusu, który będzie wyzwaniem dla europejskich konkurentów zarówno pod względem komfortu, jak i technologii."
W miarę jak pojawiać się będą kolejne prototypy i oficjalne komunikaty producenta, poznamy dokładniejsze dane dotyczące zasięgu, układów siedzeń, specyfikacji akumulatora i cennika. Na podstawie obecnych zdjęć i doniesień można już jednak stwierdzić, że Genesis stawia wysoko — projekt GV90 łączy odważną stylistykę, zaawansowane rozwiązania komfortu i potencjał techniczny, który może przełożyć się na silną pozycję w segmencie luksusowych SUV-ów elektrycznych.
Ostateczny sukces GV90 będzie zależał od kilku kluczowych czynników: rzeczywistego zasięgu w testach EPA, jakości wykonania i dopracowania wnętrza, oferty wariantów napędowych oraz skuteczności strategii rynkowej Genesis wobec konkurentów premium. Jeśli marka zdoła zharmonizować te elementy, GV90 ma duże szanse stać się istotnym graczem w rosnącym segmencie luksusowych samochodów elektrycznych.
Warto także obserwować, jak Genesis wykorzysta platformę eM w kontekście skalowalności produktów i synergii z innymi markami Grupy Hyundai. Wspólna platforma przekłada się zwykle na efekty skali, szybsze wdrożenia nowych technologii (np. szybsze ładowanie, lepsze zarządzanie baterią) oraz bardziej konkurencyjne koszty produkcji, co finalnie może wpłynąć na ofertę cenową i wyposażeniową GV90 na różnych rynkach.
Źródło: autoevolution
Zostaw komentarz