Skoda Kodiaq L&K 2026 - luksusowy flagowy SUV dla UK

Szczegółowy przegląd Skody Kodiaq L&K 2026 dla rynku UK: wyposażenie, wersje napędowe (PHEV, benzyna, diesel), układ siedzeń, systemy bezpieczeństwa oraz pozycjonowanie rynkowe i cena startowa £48,985.

Komentarze
Skoda Kodiaq L&K 2026 - luksusowy flagowy SUV dla UK

8 Minuty

Skoda launches Kodiaq L&K flagship for 2026 in the UK

Skoda zaprezentowała nową wersję najwyższej specyfikacji modelu Kodiaq przeznaczoną na rynek Wielkiej Brytanii: Kodiaq L&K na rok 2026. Zamówienia mają być przyjmowane od 17 grudnia, a emblem L&K ożywia historyczną nazwę Laurin & Klement, nawiązującą do założycieli marki i jej długiej tradycji motoryzacyjnej. Umieszczony powyżej poziomu SE L, ten topowy wariant ma łączyć wysoki komfort, zaawansowaną technologię oraz praktyczne cechy rodzinnego SUV-a.

What sets the L&K apart?

Kodiaq L&K wyróżnia się obszernym wyposażeniem seryjnym, zaprojektowanym z myślą o komfortowym i bezpiecznym użytkowaniu przez rodzinę. Wnętrze w wersji Design Selection «Suite Cognac» oferuje cieplejszą, bardziej luksusową atmosferę dzięki starannie dobranym materiałom, akcentom kolorystycznym i wykończeniu. Fotele przednie są elektrycznie regulowane z pamięcią ustawień i mają funkcje podgrzewania, wentylacji oraz masażu — to wyposażenie istotne podczas długich podróży, które znacząco podnosi ergonomię i komfort kierowcy oraz pasażera.

Dodatkowo w ofercie L&K znalazły się udogodnienia zwiększające komfort w chłodniejsze dni: ogrzewanie dla tylnej kanapy oraz podgrzewana przednia szyba, skracająca czas odszraniania. Uwagę zwracają też praktyczne rozwiązania bagażowe, takie jak regulowana podłoga bagażnika pozwalająca zoptymalizować przestrzeń ładunkową, a także dedykowane, ekskluzywne dywaniki L&K, podkreślające bardziej prestiżowy charakter wersji.

Inne elementy wnętrza i technologii warte podkreślenia obejmują nowoczesne systemy informacyjno-rozrywkowe oraz rozwiązania poprawiające ergonomię i bezpieczeństwo. Poniżej znajduje się szybka lista kluczowych elementów wyposażenia wnętrza:

  • Head-up display and aluminium pedals
  • Canton premium audio system
  • Availability in two- or three-row seating layouts

Na zewnątrz zmiany są stonowane, ale rozpoznawalne: oznaczenia L&K na nadwoziu, 20-calowe obręcze aluminiowe Venus, stopnie boczne ułatwiające wsiadanie oraz elektrycznie otwierana klapa bagażnika z funkcją Virtual Pedal, umożliwiającą hands-free otwarcie. Zakres systemów wspomagających kierowcę jest szeroki i obejmuje adaptacyjny tempomat, asystenta utrzymania pasa ruchu z funkcją wspomagania w korku (traffic jam assist), zdalne wspomaganie parkowania oraz automatyczny system parkowania ułatwiający manewrowanie w ciasnych miejscach.

Powertrain choices and driving layout

Skoda proponuje wersję L&K z trzema jednostkami napędowymi, aby sprostać różnym priorytetom klientów — od oszczędności po maksymalną elastyczność i osiągi. Wybór jednostki wpływa nie tylko na osiągi, ale też układ napędu i konfigurację miejsc w kabinie.

1) 1.5 TSI iV 204 PS DSG (plug-in hybrid) — to wariant hybrydowy typu plug-in oferujący kompromis między ekonomią a zasięgiem elektrycznym. W praktyce łączy silnik benzynowy 1.5 TSI z jednostką elektryczną i skrzynią DSG, co przekłada się na łączny moment obrotowy w przybliżeniu 350 Nm (258 lb-ft). Według specyfikacji brytyjskiej, hybryda plug-in może osiągać do 71 mil (około 114 km) zasięgu w trybie czysto elektrycznym w idealnych warunkach — to wartość przydatna dla osób wykonujących krótsze, codzienne dojazdy bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Warto zaznaczyć, że w tej konfiguracji PHEV jest przewidziany jako pięcioosobowy model z napędem na przednie koła, co wpływa na rozkład przestrzeni wewnątrz i masę pojazdu.

2) 2.0 TSI 204 PS — benzynowy, turbodoładowany czterocylindrowy silnik o mocy około 204 KM (dane katalogowe mogą być zaokrąglone do 201–204 KM w zależności od rynku) i momencie obrotowym około 320 Nm (236 lb-ft). Ta jednostka współpracuje z napędem na cztery koła typu Haldex oraz może być zestawiona z pełną konfiguracją trzech rzędów siedzeń, co czyni ją optymalnym wyborem dla rodzin wymagających maksymalnej liczby miejsc i lepszej trakcji w zmiennych warunkach drogowych.

3) 2.0 TDI 193 PS — diesel oferowany jako alternatywa dla osób często pokonujących duże odległości lub potrzebujących lepszej ekonomiki przy cięższym obciążeniu, np. podczas holowania przyczepy. Silnik ten rozwija w przybliżeniu 190 KM i 400 Nm (295 lb-ft) momentu obrotowego, co przekłada się na dobre możliwości w zakresie ciągnięcia i stabilności przy wyższych prędkościach autostradowych. Wersja z TDI również jest dostępna z napędem Haldex AWD i opcją trzech rzędów siedzeń.

Warto też zauważyć, że platforma 2.0 TSI stanowi bazę dla bardziej sportowego wariantu Kodiaq vRS — jeśli klienci poszukują bardziej dynamicznych doznań z jazdy, powinni rozważyć ten model, który oferuje ostrzejsze nastawy zawieszenia oraz często dodatkowe elementy wizualne i układ napędowy dostrojony pod osiągi.

Pricing and market positioning

Cennik Kodiaq L&K zaczyna się od 48 985 funtów przed dodatkowymi opcjami, co plasuje go w segmencie premium wewnątrz oferty Skody, ale jednocześnie czyni konkurencyjną alternatywą wobec porównywalnie wyposażonych SUV-ów klasy średniej oferowanych przez niemieckich producentów. Ta pozycja cenowa ma na celu przyciągnąć nabywców rodzinnych, którzy oczekują niemalże poziomu luksusu, zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i bogatego wyposażenia, nie chcąc jednak płacić premium za markę z segmentu premium.

W praktycznym ujęciu, Kodiaq L&K celuje w klientów oczekujących kompletnego pakietu: komfortowego wnętrza z wieloma opcjami regulacji, rozbudowanych systemów asystujących kierowcę, nowoczesnego systemu audio klasy premium oraz elastycznych rozwiązań napędowych — od oszczędnej hybrydy plug-in po mocne jednostki benzynowe i wysokoprężne z napędem na wszystkie koła. To pozycjonowanie sprawia, że L&K może przyciągnąć zarówno rodziny planujące dłuższe podróże z bagażem i przyczepą, jak i osoby ceniące nowoczesne technologie pokładowe i niski poziom hałasu w kabinie.

Aspekty praktyczne i techniczne, które warto rozważyć przy zakupie, obejmują też koszty eksploatacji (w tym ubezpieczenie i podatki w Wielkiej Brytanii), dostępność serwisu i części, a także potencjalne bonusy związane z użytkowaniem samochodu hybrydowego (niższe zużycie paliwa w ruchu miejskim, możliwość korzystania z trybu elektrycznego na krótszych dystansach). Kupujący powinni też zwrócić uwagę na standard zabezpieczeń antykradzieżowych oraz programy gwarancyjne oferowane przez Skodę w danym regionie.

Highlights at a glance:

  • Order books open: December 17, 2025
  • Base price: £48,985
  • PHEV electric range: up to 71 miles (114 km)
  • Seating: 5 (PHEV) or 7 (2.0 petrol/diesel with AWD)

Niezależnie od tego, czy priorytetem jest zasięg w trybie elektrycznym i niższe koszty eksploatacji, czy też potrzeba trzech rzędów siedzeń z napędem na wszystkie koła, Kodiaq L&K 2026 daje brytyjskim nabywcom wszechstronną, flagową opcję z prawdziwym naciskiem na komfort i nowoczesne technologie bezpieczeństwa. Dla osób poszukujących rodzinnego SUV-a o niemal luksusowej jakości wykonania i uważnie przemyślanych detalach, nowy L&K jest wart bliższego rozważenia.

W kontekście konkurencji warto zwrócić uwagę na kilka elementów, które wyróżniają Kodiaq L&K: relatywnie wysoki poziom wyposażenia seryjnego w stosunku do ceny, szeroka gama jednostek napędowych — w tym efektywny PHEV — oraz możliwość konfiguracji pięcio- lub siedmioosobowej, co daje elastyczność przy wyborze modelu do konkretnych potrzeb. Dodatkowo, dawne tradycje marki uwypuknione poprzez użycie znaku Laurin & Klement dodają modelowi prestiżu bez konieczności przenoszenia ceny na poziom marek premium, co dla wielu nabywców może być istotnym argumentem przy decyzji zakupowej.

Technologicznie, Kodiaq L&K korzysta z najnowszych rozwiązań w zakresie systemów bezpieczeństwa czynnego i passywnego: wieloelementowe poduszki powietrzne, zaawansowane systemy wspomagania hamowania oraz pakiety wspomagania jazdy autostradowej zwiększają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Systemy telematyczne i łączność pozwalają na integrację smartfona, aktualizacje oprogramowania typu OTA oraz korzystanie z funkcji zdalnego monitoringu stanu pojazdu — to elementy coraz częściej oczekiwane przez wymagających klientów.

Podsumowując, nowy Skoda Kodiaq L&K 2026 to propozycja dla osób i rodzin, które szukają przestronnego, dobrze wyposażonego SUV-a z opcją napędu hybrydowego plug-in lub tradycyjnymi, mocnymi jednostkami spalinowymi. Z uwagi na konkurencyjną politykę cenową i bogatą listę standardowego wyposażenia, model ten może stanowić atrakcyjną alternatywę wobec droższych marek, oferując niemal luksusowy poziom komfortu i technologii w bardziej dostępnej ofercie.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze