9 Minuty
Zeekr unveils the 2026 001 — a high-tech performance EV
Zeekr zaprezentował model 001 w wersji 2026 — odświeżony fastback o sportowym charakterze, który przesuwa granice w zakresie mocy, zasięgu i szybkości ładowania. Nowa odsłona 001 wnosi odważne ulepszenia wnętrza, zaawansowane czujniki asystentów kierowcy oraz architekturę elektryczną 900V, co ma na celu konkurowanie z premium samochodami elektrycznymi produkowanymi w Chinach oraz z wydajnościowymi modelami znanych, międzynarodowych marek. Ten samochód elektryczny (EV) łączy elementy luksusu, technologii i osiągów, adresując potrzeby klientów oczekujących nie tylko szybkiego przyspieszenia, lecz także praktycznego zasięgu i wygody codziennego użytkowania.
Price and market positioning
Cena nowego Zeekra 001 na rynku chińskim mieści się w przedziale ¥269,800–¥329,800 (około $37,900–$46,300), a samochód oferowany jest w czterech poziomach wyposażenia. Takie pozycjonowanie stawia go w konkurencyjnym segmencie premium EV w Chinach, gdzie klienci oczekują zarówno wykończenia premium, jak i najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. W praktyce oznacza to, że Zeekr 001 ma ambicję konkurować nie tylko ceną, ale też specyfikacją — od zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, przez luksusowe materiały wykończeniowe, po innowacyjne systemy baterii i ładowania. Dla kupujących liczą się takie kryteria jak zasięg (ang. range), czas ładowania, możliwości autonomiczne oraz dostępność serwisu i gwarancji — wszystkie te czynniki wpływają na odbiór modelu w segmencie samochodów elektrycznych klasy premium.
Exterior and dimensions
Facelifting zachowuje charakterystyczną sylwetkę fastback modelu 001, jednocześnie dopracowując detale, aby nadać wygląda bardziej wyrafinowany i nowoczesny. Przedni zderzak otrzymał poziomy motyw siatki oraz przeprojektowane kanały powietrzne, które mają nie tylko poprawić chłodzenie i aerodynamikę, lecz także zaakcentować szeroką, niską postawę auta. Tylny zderzak pozbył się trójkątnych akcentów nocnych na rzecz prostszego profilu, co wpływa na czystszy wizualnie tył nadwozia. Do palety lakierów dołączają dwie nowe opcje — fioletowy i szary — które uzupełniają istniejące pięć kolorów, oferując nabywcom więcej wariantów personalizacji nadwozia.

Wymiary pozostały bez zmian: długość 4 977 mm, szerokość 1 999 mm i wysokość 1 545 mm, przy rozstawie osi 3 005 mm. Te proporcje przekładają się na przestronność wnętrza i stabilność podczas jazdy, a długi rozstaw osi sprzyja komfortowi pasażerów tylnej kanapy. Z punktu widzenia aerodynamiki i osiągów, kompaktowa wysokość i rozciągnięta sylwetka fastback pomagają w redukcji oporu powietrza, co jest istotne dla wydłużenia zasięgu w samochodach elektrycznych.
Interior technology and comfort
Wnętrze Zeekra 001 zostało ważnie odświeżone i wzbogacone o rozbudowany zestaw wyświetlaczy oraz funkcji komfortu. Projekt kabiny kładzie nacisk na cyfrowe centrum sterowania i komfort pasażerów: ergonomiczne rozplanowanie paneli, wysokiej jakości materiały wykończeniowe oraz liczne opcje personalizacji. Systemy informacyjno-rozrywkowe i asystenci wspomagający kierowcę zostały zaimplementowane z myślą o wygodzie obsługi i bezpieczeństwie. W rezultacie użytkownik otrzymuje interfejs nowej generacji, integrujący multimedia, nawigację, komunikację pojazdu oraz funkcje związane z zarządzaniem energią i ładowaniem.
- 16-inch central touchscreen (3.5K) — centralny ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości, służący jako główne centrum sterowania funkcjami pojazdu i multimediami, zapewnia szybki dostęp do ustawień pojazdu i systemów rozrywki.
- 13.02-inch driver display — cyfrowy wyświetlacz kierowcy z czytelną prezentacją parametrów jazdy, informacji o zasięgu oraz wskaźników systemów bezpieczeństwa i ADAS.
- 39.3-inch augmented reality head-up display — rozbudowany, rozszerzony HUD wykorzystujący AR do wyświetlania kluczowych komunikatów na przedniej szybie, co zwiększa wygodę i bezpieczeństwo podczas jazdy.
- 8-inch rear passenger screen — ekran dla pasażerów tylnej kanapy, oferujący dostęp do multimediów i ustawień komfortu, co poprawia komfort podczas dłuższych podróży.

W ofercie opcjonalnej znajdują się również systemy podnoszące doznania użytkowników: oświetlenie ambientowe z paletą 256 kolorów pozwala dopasować atmosferę kabiny do nastroju kierowcy i pasażerów; system audio Zeekr Sound Max z 29 głośnikami i mocą rzędu 4 680 W oferuje jakość dźwięku zbliżoną do sali koncertowej; oraz panoramiczny dach z motywem gwieździstego nieba, który dodaje wnętrzu elegancji i przestronności. Fotele są wysoko konfigurowalne — mają funkcje ogrzewania, wentylacji oraz zaawansowanego masażu. Liczba punktów masażu w przednich fotelach wzrosła z 10 do 20, co zapewnia bardziej precyzyjne i relaksujące programy masujące. Tylne siedzenia rozkładają się do kąta 125 stopni i oferują elektryczne podnóżki, co znacząco poprawia komfort podczas długich podróży i wpisuje się w oczekiwania segmentu luksusowych samochodów elektrycznych.
Performance, battery and charging
Nowy Zeekr 001 bazuje na platformie elektrycznej o napięciu 900V (zastępując dotychczasowe 800V), co otwiera dodatkowe możliwości w zakresie ładowania ultra-szybkiego oraz efektywnego zarządzania energią. Wersje z dwoma silnikami elektrycznymi generują imponującą moc 911 koni mechanicznych (hp) oraz moment obrotowy 925 Nm, co przekłada się na osiągi na poziomie samochodów sportowych. Według danych producenta, przyspieszenie 0–100 km/h zajmuje jedynie 2,83 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 280 km/h. Takie parametry lokują 001 w ścisłej czołówce pod względem dynamiki wśród samochodów elektrycznych klasy performance.

Kluczowym elementem pozostaje bateria: moduł litowo-jonowy o pojemności 103 kWh zapewnia realny zasięg sięgający do 810 kilometrów w warunkach zbliżonych do procedury WLTP. To zasięg, który w praktyce zaspokaja potrzeby większości kierowców, redukując konieczność częstego ładowania w dłuższych trasach. Najbardziej spektakularną deklaracją Zeekra jest bardzo krótkie ładowanie od 10% do 80% w zaledwie 7 minut przy optymalnych warunkach i wykorzystaniu infrastruktury kompatybilnej z architekturą 900V. W praktyce takie czasy ładowania znacząco skracają czas postoju i przybliżają wygodę ładowania do standardu tankowania pojazdów spalinowych, choć osiągi te zależą od warunków temperaturowych, stanu baterii i mocy stacji ładowania. Technologie zarządzania termicznego baterii, układy chłodzenia oraz strategia ładowania są kluczowe, by zapewnić szybkie i bezpieczne ładowanie bez nadmiernego degradacji ogniw.
Chassis, suspension and ADAS
Wszystkie warianty 001 wyposażone są w zawieszenie pneumatyczne oferujące maksymalną wysokość prześwitu do 206 mm oraz zakres regulacji wynoszący 85 mm. System współpracuje z adaptacyjnym sterowaniem tłumienia, a Zeekr opisuje charakterystykę jazdy jako „Smart Magic Carpet” — odnosi się to do strojonego tłumienia i charakterystyki sprężynowania, które mają na celu jak najlepsze tłumienie nierówności i komfort jazdy. Taka kombinacja sprawia, że pojazd potrafi być zarówno komfortowy na nierównych nawierzchniach, jak i stabilny przy szybkiej jeździe po autostradzie.
001 został wyposażony w różne czujniki wspierające systemy ADAS, w tym lidar, który podnosi możliwości w zakresie wykrywania otoczenia pojazdu i mapowania trasy. Zeekr poinformował, że wcześniejsze egzemplarze wyposażone w lidar mogą otrzymać aktualizację do systemu autonomicznej jazdy H7 począwszy od listopada. Taka opcja aktualizacji podkreśla modularność platformy i podejście firmy do rozwoju oprogramowania, które pozwala na stopniowe wprowadzanie funkcji autonomicznych w miarę dojrzewania technologii i regulacji prawnych. Systemy ADAS w 001 obejmują typowe funkcje klasy premium: adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, automatyczne hamowanie awaryjne, asystenta parkowania oraz zaawansowane funkcje wspomagania w korku czy na autostradzie.
Why it matters
Model Zeekr 001 na rok 2026 pokazuje, jak szybko chińscy producenci pojazdów elektrycznych rozwijają swoje produkty — łącząc przyspieszenie na poziomie superaut z długim zasięgiem, ultrawysoką szybkością ładowania i zaawansowaną technologią wnętrza przy konkurencyjnych cenach. Dla nabywców poszukujących luksusowego, wydajnego EV bez typowo europejskich cen, 001 staje się ciekawą alternatywą. Jednak ostateczny sukces na rynkach międzynarodowych będzie zależał od zdolności Zeekra do zapewnienia terminowych dostaw, jakości obsługi posprzedażowej, gwarancji oraz dostępności serwisu poza Chinami.

Najważniejsze atuty modelu 001 to kombinacja osiągów, technologii baterii oraz wyposażenia komfortowego i bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to, że Zeekr nie tylko konkuruje specyfikacją, ale także stara się zbudować pozycję marki oferującej pojazdy EV na miarę segmentu premium. W dłuższej perspektywie kluczowe będzie budowanie zaufania klientów poprzez jakość wykonania, trwałość ogniw baterii, aktualizacje oprogramowania (OTA) oraz stabilność dostaw części i obsługi posprzedażowej.
Highlights:
- 911 hp dual-motor performance — imponująca moc i natychmiastowy moment obrotowy, który zapewnia osiągi porównywalne z samochodami sportowymi.
- 810 km range and 103 kWh battery — duża pojemność baterii i zasięg, które redukują konieczność częstego ładowania podczas dłuższych podróży.
- 10–80% charging in 7 minutes — ultraszybkie ładowanie deklarowane w warunkach optymalnych dzięki architekturze 900V, co może znacząco zwiększyć wygodę użytkowania EV.
- Lidar and upgradable H7 autonomous system — zaawansowane sensory i możliwość aktualizacji do systemu autonomicznej jazdy poziomu H7, co zwiększa perspektywę rozwoju funkcji wspomagających kierowcę.
Czy Zeekr będzie w stanie przekuć te imponujące parametry w szerokie uznanie międzynarodowe, zależy od kilku czynników: skali i terminowości dostaw, jakości gwarancji i serwisu w różnych regionach, a także konkurencyjności ofert w segmencie premium na rynkach takich jak Europa i Ameryka Północna. Na chwilę obecną 001 umacnia pozycję Zeekra jako producenta zaawansowanych, zorientowanych na osiągi samochodów elektrycznych, jednocześnie podkreślając, jak dynamicznie rozwija się krajowy rynek chińskich EV i jakie możliwości stwarza dla konsumentów poszukujących mocnych, technologicznie zaawansowanych aut elektrycznych.
Źródło: smarti
Zostaw komentarz