8 Minuty
Cupra Raval — sportowy miejski elektryk
Cupra wkroczyła do segmentu subkompaktowych samochodów elektrycznych modelem Raval — gotowym do produkcji hatchbackiem opartym na przednio zorientowanej platformie MEB+ Grupy Volkswagen. Wersje testowe widziane na drogach były niemal gotowe do produkcji, co potwierdza zamiar marki, by zaoferować kierowcom kompaktowy, zorientowany na osiągi samochód elektryczny bez wysokiej ceny typowej dla marek premium. Raval ma odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie na „hot-hatch’e” w wersji elektrycznej: kompaktowe, zwinne i z wyraźnym charakterem prowadzenia, jednocześnie zaprojektowane z myślą o codziennym użytkowaniu w mieście i poza nim.
Co zobaczyliśmy na drodze
Najnowsze zdjęcia szpiegowskie ukazują pojazd niemal w finalnej formie, z miejscowo zastosowaną kamuflażową folią, która ma ukryć pełnej szerokości tylną belkę świetlną oraz podświetlane logo Cupra. Testowy egzemplarz wyposażono w wysuwane, wpuszczane klamki drzwiowe zarówno z przodu, jak i z tyłu, czarne pięcioramienne felgi, letnie opony niskiego oporu toczenia oraz wyraziste, czarne nakładki nad nadkolami i progami — stylistyczne elementy, które dobrze współgrają z intensywnymi kolorami nadwozia i sportową, niską sylwetką.
Cupra najwyraźniej podkręca wizualną agresję w porównaniu z innymi członkami rodziny MEB+, utrzymując Ravala bardziej opadającego i obdarzonego dodatkowymi akcentami aerodynamicznymi i sportowymi. W efekcie auto ma wyglądać bardziej zdecydowanie zarówno na postoju, jak i w ruchu, co wpisuje się w tożsamość marki skupionej na dynamicznym prowadzeniu i wyrazistym designie.

Wnętrze i przewidywane wyposażenie
Chociaż dostępne zdjęcia koncentrują się głównie na zewnętrznym nadwoziu, spodziewamy się, że Raval otrzyma charakterystyczne dla Cupry akcenty wnętrza: sportowe fotele, kontrastowe przeszycia, płaski u dołu kierownicę oraz cyfrowe panele sterowania. Możliwe jest zastosowanie dedykowanego wyświetlacza kierowcy z konfiguracjami nastawionymi na sport oraz rozbudowanego systemu infotainment z obsługą aktualizacji OTA (over-the-air), integracją ze smartfonami oraz pakietem systemów wspomagających kierowcę (ADAS). Mocniejsze warianty mogą również oferować wykończenia ze wzmocnionych materiałów, aluminiowe nakładki pedałów i wyświetlacze o wyższej częstotliwości odświeżania, co poprawi wrażenie sportowego charakteru.
Performance and driving kit
Cupra już zasugerowała, że Raval będzie najbardziej zorientowanym na osiągi modelem w gronie subkompaktów opartych na platformie MEB+. Na targach IAA Mobility 2025 oraz w prototypach pokazano kluczowe elementy, które podkreślają ten sportowy charakter. Wśród widocznych i zapowiedzianych rozwiązań znajdują się:
- Sportowo zestrojone zawieszenie oraz niższy prześwit, celem obniżenia środka ciężkości i poprawy stabilności w szybkich wejściach w zakręty
- Progresywny układ kierowniczy z trybem ESC Sport oraz możliwością wyłączenia kontroli trakcji (ESC OFF) dla bardziej zaawansowanego stylu jazdy
- Adaptacyjne amortyzatory DCC Sport, które pozwalają na szybkie przełączenie między trybami komfortu i sportu, dzięki czemu samochód zachowa wszechstronność w codziennym użytkowaniu
- Sportowe kubełkowe fotele CUPBucket oraz opcja felg 19-calowych, co wpływa na sztywność układu jezdnego i wygląd (opcja 19 cali sugeruje obsługę opon o szerokości do 235 mm)
- Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu sygnowany jako VAQ, poprawiający trakcję przy przyspieszaniu na przednich kołach

Topowy wariant Raval VZ przewiduje moc rzędu 166 kW (223 KM), co plasuje go powyżej czysto benzynowego Polo GTI z 204 KM pod względem szczytowej mocy nominalnej, choć wyraźnie poniżej spektakularnej wartości 429 KM zaprezentowanej w prototypie UrbanRebel, który pełnił rolę zapowiedzi tej rodziny pojazdów. Układy napędowe mają być skonfigurowane wyłącznie na napęd przedni (FWD), co upraszcza konstrukcję i pozwala na optymalizację kosztów; przewidziano dwie opcje akumulatorów oraz standardowe wsparcie szybkiego ładowania prądem stałym (DC). To typowe podejście dla samochodów miejskich, gdzie priorytetem jest kompromis między ceną, masą i zasięgiem.
W praktyce oznacza to, że Raval skupia się na responsywności, prowadzeniu i jakości podwozia bardziej niż na maksymalnej mocy. Dzięki elektronicznemu mechanizmowi różnicowemu VAQ i układowi zawieszenia DCC Sport kierowcy powinni odczuć lepszą kontrolę podczas dynamiczniejszej jazdy, szczególnie w sytuacjach miejskich i krętych drogach podmiejskich.
Notatki o hamulcach i podwoziu
Warto odnotować, że w przeciwieństwie do wielu modeli opartych na MEB, które stosują tylne hamulce bębnowe w celu obniżenia kosztów, Raval ma zostać wyposażony w tylne tarczowe hamulce. To rozwiązanie jest spójne z założeniem Cupry, by zapewnić ostrzejsze reakcje układu hamulcowego i lepsze czucie podczas szybszej jazdy. Tylne tarcze poprawiają skuteczność hamowania przy intensywnym użytkowaniu, ułatwiają modulację siły hamowania i szybciej oddają ciepło, co wpływa korzystnie na powtarzalność hamowania na torze lub w agresywnym stylu jazdy.
Dodatkowo, zastosowanie tarcz na osi tylnej często koreluje z mocniejszymi nastawami zawieszenia i większymi średnicami kół, które lepiej radzą sobie z przenoszeniem momentu obrotowego i hamowania. W połączeniu z adaptacyjnymi amortyzatorami DCC i układem VAQ, Raval ma realne szanse oferować prowadzenie bliższe tradycyjnym hatchbackom sportowym, ale w wersji elektrycznej.
Wymiary, cena i produkcja
Raval mierzy około 4 046 mm długości przy rozstawie osi w granicach 2 600 mm, co jasno kwalifikuje go do segmentu B. Taka konfiguracja przekłada się na kompaktowe nadwozie ułatwiające manewrowanie w mieście, przy jednoczesnym zapewnieniu akceptowalnej przestrzeni kabinowej i rozsądnej powierzchni bagażowej. Produkcja planowana jest w Hiszpanii od 2026 roku — Cupra wskazała kraj produkcji jako część strategii utrzymania konkurencyjnej ceny i krótkich łańcuchów dostaw w regionie europejskim.
Marka celuje w cenę startową poniżej 27 000 euro, co w przybliżeniu odpowiada obecnym kursom około 23 450 funtów brytyjskich lub 31 220 dolarów amerykańskich (kursy walut mogą się zmieniać). Taka strategia cenowa ma na celu uczynienie Ravala atrakcyjnym wyborem dla klientów poszukujących elektronicznego „hot-hatcha” bez konieczności przepłacania. Konkurencyjne ustawienie ceny będzie kluczowe, zwłaszcza w segmencie, który szybko się elektryfikuje i gdzie konsumenci mają coraz więcej opcji w podobnym przedziale cenowym.

Jak wpisuje się w ofertę Grupy VW
Cupra pozycjonuje Ravala jako swoją elektryczną odpowiedź na SEAT Ibiza, podczas gdy Volkswagen przygotowuje wariant ID. Polo, a Skoda wprowadzi bliźniaczy model o nazwie Epiq. Pomimo wspólnych podstaw konstrukcyjnych, wersja Cupry ma być inżynieryjnie ukierunkowana na maksymalną sportowość spośród trzech marek — zawierając elementy sprzętowe i kalibracje, które mogą pojawić się później także w bardziej sportowych odmianach ID. Polo. To podejście odpowiada strategii Grupy VW, która pozwala markom siostrzanym różnicować produkty pod względem charakteru, designu i ustawień układu jezdnego, nawet przy dzieleniu komponentów i platformy.
„To elektryczny hot-hatch Cupry do miasta i poza nim” — tak o projekcie mówili nasi fotograficy cytując inżyniera zaznajomionego z projektem, który podkreślił nacisk na dynamikę prowadzenia raczej niż na maksymalną moc. Taka filozofia pozwala marce kłaść większy nacisk na czucie kierowcy, ergonomię foteli i precyzję układu kierowniczego, co dla wielu entuzjastów jest ważniejsze niż najwyższy możliwy wynik mocy.
Szybkie najważniejsze dane
- Platforma: MEB+ (z orientacją na napęd przedni)
- Długość: ~4 046 mm
- Rozstaw osi: ~2 600 mm
- Moc Raval VZ: 166 kW / 223 KM
- Felgi: do 19 cali, obsługa opon szerokości 235 mm
- Napęd: tylko na przednie koła (FWD)
- Hamulce: tarcze tylne (zamiast bębnów)
- Produkcja: Hiszpania, od 2026 r.
- Szacowana cena wyjściowa: poniżej 27 000 €

Perspektywy rynkowe
Raval wchodzi na rynek B-segmentu, który szybko przechodzi transformację w kierunku elektromobilności. Klienci w tej klasie oczekują kompaktowych wymiarów, praktyczności na co dzień, atrakcyjnego wzornictwa i dostatecznej elastyczności zasięgu, aby pokryć codzienne potrzeby. Cupra stawia na wyróżnienie się poprzez dynamikę prowadzenia i sportowe wzornictwo przy zachowaniu konkurencyjnej ceny — strategię, która może przyciągnąć młodszych nabywców oraz entuzjastów sportowych hatchbacków, którzy dotąd wybierali modele spalinowe.
Dla kupujących Raval obiecuje atrakcyjne połączenie użyteczności na co dzień, wyrazistego designu i komponentów podkreślających osiągi, dostępnych w relatywnie przystępnej cenie. Dostawy zaplanowano na 2026 rok; w miarę zbliżania się premiery Cupra z pewnością doprecyzuje specyfikacje, opcje wyposażenia i szczegółowe dane dotyczące zasięgu dla każdej z dostępnych baterii. Ważnymi elementami, które wpłyną na decyzję nabywców będą rzeczywisty zasięg WLTP/realny, możliwości ładowania, a także czy marka zaoferuje konkurencyjne programy finansowania i serwisu.
Czy Raval stanie się wiodącym elektrycznym hot-hatchem w Europie, zależy od rzeczywistego zasięgu, przejrzystości polityki cenowej oraz porównania wyposażenia i wrażeń z jazdy z ID. Polo i Skodą Epiq. Na tę chwilę Cupra Raval wygląda na najbardziej ukierunkowany na kierowcę subkompakt oparty na platformie MEB+, oferując kombinację agresywnego wyglądu, precyzyjnego podwozia i przemyślanych rozwiązań sprzętowych. Kluczem do sukcesu będzie jednak ostateczne zestawienie parametrów technicznych względem ceny oraz to, jak model będzie postrzegany przez rynkowych krytyków i realnych użytkowników.
Źródło: autoevolution
Zostaw komentarz