Porsche wstrzymuje rozwój EV i stawia na hybrydy 2025

Porsche wstrzymuje rozwój EV i stawia na hybrydy 2025

0 Komentarze

4 Minuty

Porsche wstrzymuje wdrażanie EV i stawia na silniki spalinowe oraz hybrydy

Porsche dyskretnie zmieniło kurs swojej mapy drogowej elektryfikacji, wstrzymując dużą nową platformę dla samochodów elektrycznych i ponownie podkreślając biznesowe uzasadnienie dla napędów spalinowych oraz hybryd plug-in. Zmiana, potwierdzona w niedawnym oświadczeniu korporacyjnym, odpowiada realiom rynkowym i obciąży wynik operacyjny w 2025 roku kwotą około 1,8 miliarda euro.

Marka z Zuffenhausen nie porzuca elektryfikacji, ale koryguje terminy i przydział produktów. Kluczowe nadchodzące modele pojawią się przy debiucie z silnikami spalinowymi lub układami plug-in hybrid, podczas gdy niektóre gamy przejdą na napęd bateryjny wtedy, gdy będzie to uzasadnione finansowo i technicznie.

K1 SUV zadebiutuje z opcjami spalinowymi i PHEV

O kryptonimie K1, nowy flagowy SUV Porsche nie będzie na starcie wyłącznie autem elektrycznym. Model trafi do produkcji oferując konwencjonalne jednostki napędowe oraz warianty plug-in hybrid. Decyzja ta odzwierciedla strategię ochrony przychodów i marż przy jednoczesnym zarządzaniu kosztami i złożonością pełnego przejścia na samochody elektryczne w szerokim spektrum modeli.

Najważniejsze punkty:

  • K1 zostanie wprowadzony z układami spalinowymi i napędami plug-in hybrid
  • Porsche przewiduje istotny krótkoterminowy wpływ na zysk z powodu przesunięcia harmonogramu platformy EV

"Pojazdy ze silnikami spalinowymi pozostają kluczowe dla stabilności finansowej Porsche" — zauważyła firma, podkreślając fazowe i pragmatyczne podejście do elektryfikacji.

718 przechodzi na elektrykę; 911 i V8 pozostają strategiczne

Porsche potwierdziło, że rodzina 718 Coupé i Spyder przejdzie na napęd bateryjny; produkcja obecnych modeli z silnikiem umieszczonym centralnie zakończy się w październiku 2025, a ostatnie dostawy potrwają do marca 2026. Prace nad 718 Electric są bliskie ukończenia, co znosi komercyjne uzasadnienie dla kosztownej nowej generacji spalinowych Boxstera i Caymana w tym momencie.

Równocześnie Porsche utrzymuje w ofercie kluczowe, wysokomarżowe jednostki. V8 zostanie zachowany po 2030 roku, a sześciocylindrowy boxer wprowadzany jest w nowych, częściowo zelektryfikowanych wariantach. Najnowsze silniki typu flat-six o pojemności 3,6 litra oferowane są w 911 Carrera GTS i odświeżonym 911 Turbo S, odpowiednio w konfiguracjach z pojedynczą i podwójną turbosprężarką, przy czym łagodna elektryfikacja pomaga sprostać normom emisji i celom osiągów.

Parametry i liczby flagowców

Odświeżone 911 Turbo S to obecnie najmocniejsza seryjna wersja 911 w ofercie Porsche. Na rok modelowy 2026 w Stanach Zjednoczonych wersja Turbo S z napędem na wszystkie koła zaczyna się od 270 300 USD i osiąga łączną moc 701 koni mechanicznych, z czego 631 KM pochodzi z silnika 3,6 litra. Dane osiągów podkreślają supercarowe ambicje: prędkość maksymalna 200 mph (322 km/h), 0–60 mph w około 2,4 sekundy oraz ćwierć mili z miejsca w przybliżeniu 10,3 sekundy z pakietem Sport Chrono.

W hierarchii hybryd Porsche liderem jest Panamera Turbo S E-Hybrid z łączną mocą około 771 KM, a tuż za nią plasuje się Cayenne Turbo E-Hybrid z około 729 KM. Systemy plug-in hybrid wspierają zarówno cele związane z osiągami, jak i zgodność z zaostrzonymi normami emisji, zachowując przy tym opłacalne technologie spalinowe.

Macan i Cayenne: spalinowe podwozia i planowanie długoterminowe

Szpiegowskie prototypy wskazują, że następny Macan będzie oparty na platformie Audi Premium Platform Combustion, podobnej do architektury obecnego Q5, a Porsche zasugerowało, że Cayenne będzie kontynuować w formie spalinowej w latach 30. XXI wieku. Te decyzje ilustrują strategię elektryfikacji prowadzoną model po modelu, zamiast uniwersalnego przejścia na wyłącznie samochody elektryczne.

Wnioski kluczowe:

  • Porsche opóźnia nową platformę EV, co wpływa na wynik 2025 o około 1,8 miliarda euro
  • SUV K1 debiutuje z opcjami spalinowymi i PHEV; rodzina 718 przechodzi na pełne BEV
  • 911 pozostaje priorytetem dla silników spalinowych i zelektryfikowanych boxerów

Najnowsza korekta Porsche ma na celu wyważenie aspiracji marki w zakresie osiągów, presji regulacyjnej oraz krótkoterminowej rentowności. Dla nabywców i entuzjastów oznacza to mieszankę technologii na najbliższy okres: wysokowydajne hybrydy i utrzymywane modele spalinowe obok rozszerzającej się, lecz wprowadzonej bardziej wybiórczo, oferty samochodów elektrycznych.

Źródło: autoevolution

Komentarze

Zostaw komentarz