Mercedes‑Benz zaprzecza plotkom o użyciu silnika BMW B48

Mercedes‑Benz zaprzecza plotkom o użyciu silnika BMW B48

0 Komentarze

5 Minuty

Mercedes‑Benz odrzuca doniesienia o użyciu silnika BMW B48

Na targach IAA Mobility w Monachium Markus Schäfer, dyrektor ds. technologii Mercedes‑Benz i członek zarządu, był jednoznaczny: „Nie ma w tym prawdy.” Powtórzył, że Mercedes opracował własną rodzinę modułowych silników (Family of Modular Engines, FAME), obejmującą różne pojemności i zaprojektowaną tak, by spełniać wymogi norm EU7, China 7 oraz amerykańskie przepisy.

Co oznacza architektura FAME Mercedesa

Modułowa konstrukcja i zgodność z normami emisji

FAME to wewnętrzna, modułowa architektura silników Mercedesa. Obejmuje konfiguracje cztero‑, sześciu‑, ośmiu‑, a nawet dwunastocylindrowe i została zaprojektowana dla silników benzynowych, mild‑hybridów oraz potencjalnych układów plug‑in hybrid. Celem platformy jest pełna zgodność z nadchodzącymi przepisami Euro 7 oraz innymi globalnymi standardami, co eliminuje konieczność polegania na zewnętrznych dostawcach jednostek spalinowych.

Osiągi i specyfikacje

Podczas gdy czterocylindrowy B48 o pojemności 2,0 litra od BMW to sprawdzona, turbodoładowana jednostka (zazwyczaj generująca w przybliżeniu 180–260 KM w zależności od wersji) i spełniająca surowe normy emisji w gamie BMW, strategia Mercedesa w ramach FAME koncentruje się na dostarczaniu silników na całym spektrum mocy — od ekonomicznych jednostek o małej pojemności dla samochodów kompaktowych po wysoko wydajne V8 i V12 dla modeli flagowych. „Będziemy nadal oferować V‑12, a także V‑8,” powiedział Schäfer dla Motor1, podkreślając zobowiązanie Mercedesa do utrzymania wewnętrznych, wysokowydajnych układów napędowych.

Dlaczego silnik BMW miałby sens na papierze — i dlaczego Mercedes powiedział nie

Na pierwszy rzut oka dzielenie się silnikiem BMW B48 mogłoby przynieść Mercedesowi oszczędności na badaniach i ułatwić zdobycie homologacji Euro 7 dla kompaktowych modeli, takich jak CLA, GLA, Klasa C czy Klasa E. Pogłoski wspominały też o ewentualnej wspólnej fabryce montażowej w USA, co miałoby obejść niektóre taryfy importowe.

Jednak historia współpracy Mercedesa przy opracowywaniu silników (na przykład czterocylindrowa jednostka 1,5 l rozwijana z partnerami, w tym z Geely, oraz wcześniejsza współpraca 1,33 l z sojuszem Renault‑Nissan‑Mitsubishi) nie musi oznaczać zwrotu w stronę pozyskiwania kluczowych jednostek napędowych od bezpośredniego rywala. Program FAME Mercedesa i jego wyraźne publiczne zaprzeczenie pozostawiają niewiele miejsca na wymianę silników z BMW.

Projekt, osiągi i pozycjonowanie produktu

Mercedes zamierza pozycjonować przyszłe modele z wyraźną mechaniczna tożsamością: warianty spalinowe będą istnieć obok zelektryfikowanych modeli EQ w strategii podwójnej oferty. Nowy GLC będzie dostępny zarówno w wersjach benzynowych, jak i elektrycznych przy zbliżonych punktach cenowych — to czytelny przykład pozycjonowania rynkowego, który zachowuje wybór dla klientów, którzy nie chcą lub nie mogą przejść w pełni na EV.

Osiągi pozostają filarem rozróżnienia marki: AMG i wysokiej klasy modele Mercedesa będą nadal polegać na dedykowanych silnikach V8 i V12 tam, gdzie to konieczne, podczas gdy samochody kompaktowe i średniej klasy wykorzystają zoptymalizowane cztero‑ i sześciocylindrowe jednostki FAME z pomocą hybrydową tam, gdzie to właściwe. Pozwala to Mercedesowi zachować niezależność inżynieryjną oraz charakterystyczne dla marki cechy układów napędowych.

Kontekst rynkowy i strategia

Zaprzeczenie pojawiło się w czasie zmiennego rynku samochodów elektrycznych. Mercedes wstrzymał nowe zamówienia i dostawy modeli EQE i EQS (sedan i SUV) w USA od 1 września 2025 r., powołując się na słabe zapotrzebowanie, duże zapasy u dealerów oraz zbliżający się termin kwalifikowalności do federalnej ulgi podatkowej na EV w USA. EQB pozostaje dostępny.

To wstrzymanie podkreśla balans, przed którym stoi Mercedes: przyspieszenie elektryfikacji przy jednoczesnym utrzymaniu żywotności i zgodności silników spalinowych. Inwestując w modułową rodzinę silników FAME, Mercedes sygnalizuje, że technologia spalinowa — wzmocniona przez hybrydyzację — pozostanie częścią jego globalnego portfolio obok modeli elektrycznych EQ.

Porównanie: silniki własne kontra outsourcing

Zlecenie produkcji silnika takiego jak BMW B48 mogłoby obniżyć bieżące koszty rozwoju i przyspieszyć zgodność z restrykcyjnymi normami emisji. Jednak wiązałoby się to z ryzykiem rozmycia tożsamości marki i utraty długoterminowej kontroli inżynieryjnej. Podejście Mercedesa priorytetowo traktuje własne rozwiązania inżynieryjne, elastyczność platformy (FAME) oraz możliwość dostosowania układów napędowych do oczekiwań marki — czynniki ważne dla entuzjastów i wspierające pozycjonowanie premium.

Wnioski dla entuzjastów

Na razie samochody z gwiazdą Mercedesa będą napędzane silnikami Mercedesa. Rywalizacja między Stuttgartem a Monachium pozostaje nienaruszona, zachowując odrębne filozofie inżynieryjne i zapewniając, że zarówno BMW, jak i Mercedes będą dostarczać produkty o unikalnych osiągach, brzmieniu i charakterze jazdy. Branża będzie obserwować, jak Mercedes wyważy silniki spalinowe oparte na FAME z rozwijającą się gamą elektryczną EQ w nadchodzących latach.

Źródło: autoevolution

Komentarze

Zostaw komentarz