BMW i4 2025 — bezpieczeństwo i zasięg IIHS: raport

BMW i4 2025 — bezpieczeństwo i zasięg IIHS: raport

0 Komentarze

4 Minuty

Nagroda IIHS za osiągi w zderzeniu, ale z zastrzeżeniami

BMW i4 na rok 2025, w pełni elektryczna interpretacja serii 4 Gran Coupe, otrzymała najwyższą ocenę w zaktualizowanym teście zderzenia przy umiarkowanym nachyleniu przeprowadzonym przez Insurance Institute for Highway Safety. Wyróżnienie podkreśla solidną strukturę modelu i ochronę pasażerów przy uderzeniach czołowych, jednak raport IIHS wskazuje także konkretne elementy wymagające uwagi w niektórych konfiguracjach.

Gdzie i4 wypadł dobrze

i4 zdobył wysokie oceny za ogólną odporność na zderzenia i został wyróżniony za przyjazne użytkownikowi mocowania fotelika dziecięcego (LATCH). Organizacja non‑profit pochwaliła również system zapobiegania kolizjom z pieszymi. W kluczowych próbach IIHS i4 znacząco zredukował prędkości uderzenia:

  • W nocnym teście z dorosłym pieszym równoległym przy 37 mph z użyciem świateł mijania, i4 zmniejszył prędkość uderzenia o 22 mph.
  • W dziennym scenariuszu z dzieckiem przechodzącym przy 25 mph prędkość uderzenia została obniżona o 20 mph.
  • W niektórych scenariuszach pieszych przy 25 mph samochód całkowicie uniknął kolizji.

Łatwość obsługi systemu LATCH oraz solidna kinematyka manekinów dla tylnych pasażerów wzmocniły argumenty przemawiające za bezpieczeństwem i4.

Problemy wskazane przez IIHS

IIHS jednak zwrócił uwagę na dwa istotne mankamenty. Po pierwsze, system przypomnienia o zapięciu pasów nie spełnił oczekiwań instytutu. Po drugie, wydajność reflektorów znacznie różni się w zależności od dostępnej opcji. BMW oferuje i4 z dwoma specyfikacjami świateł; jednostka w niższej specyfikacji otrzymała ocenę "słaba" z powodu niewystarczającego oświetlenia jezdni i nadmiernego olśnienia kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Reflektory w wyższej specyfikacji wypadły lepiej, zapewniając poprawioną widoczność i mniejsze olśnienie, lecz rozbieżność wyników tworzy niejednolity obraz bezpieczeństwa dla kupujących.

Wyposażenie, zasięg i ceny

Modyfikacje w ofercie na rok modelowy uprościły gamę i4. Poprzedni wariant eDrive35 został wycofany, pozostawiając napęd na tylne koła eDrive40 jako bazowy model z tylnym napędem. Napęd na tył sprzyja najlepszym szacunkom zasięgu według EPA, a BMW podaje następujące wartości zasięgu na rok 2025:

  • i4 eDrive40 (RWD): około 295 do 318 mil (475 do 512 km) na jedno ładowanie.
  • i4 xDrive40 (AWD): około 268 do 287 mil (431 do 462 km).
  • i4 M50 (AWD, wersja sportowa): około 227 do 267 mil (365 do 430 km).

Ceny zaczynają się od około 57 900 USD za eDrive40 z napędem na tył, natomiast xDrive40 startuje w okolicach 62 300 USD. Wysoko wydajny i4 M50 ma cenę wyjściową około 70 700 USD przed doliczeniem kosztów dostawy, opłat i opcji.

M50 i kontekst sprzedaży BMW M

i4 M50 pozostaje ważnym modelem w portfolio BMW M GmbH jako samochód klasy M Performance, a nie pełnoprawne M. BMW zgłosiło 206 582 dostawy dla BMW M GmbH w 2024 roku, z czego 139 777 stanowiły modele M Performance. Producent podkreślił też duży popyt na modele dla entuzjastów: M2 Coupe odnotowało wzrost sprzedaży o 64% rok do roku, a M3 Touring wzrósł o 57%. Zarówno warianty M2, jak i M3 korzystają z sześciocylindrowego silnika rzędowego S58 z podwójnym turbodoładowaniem — wydajniejszej ewolucji standardowego silnika B58 w wydziale M.

Co to oznacza dla kupujących

Dla osób rozważających bezpieczeństwo, zasięg i osiągi, i4 na 2025 rok oferuje atrakcyjne połączenie: czołowa ochrona w teście IIHS moderate overlap, skuteczne systemy ochrony pieszych oraz konkurencyjne wartości zasięgu — szczególnie w wersji z napędem na tył. Kupujący powinni jednak zwrócić uwagę na zamontowany pakiet reflektorów oraz sprawdzić specyfikację przypomnień o zapięciu pasów podczas konfiguracji samochodu.

Najważniejsze punkty:

  • Najwyższa ocena IIHS w zaktualizowanym teście moderate overlap
  • Silne wyniki systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi
  • Różna wydajność reflektorów: wersja podstawowa oceniona jako słaba
  • Zasięgi EPA: do ~318 mil dla eDrive40

i4 pozostaje kluczowym graczem w segmencie premium elektrycznych Gran Coupe, łącząc codzienną użyteczność, wiarygodne osiągi bezpieczeństwa oraz opcje nastawione na sportową jazdę dla klientów zainteresowanych elektromobilnością i charakterystyką BMW.

Źródło: autoevolution

Komentarze

Zostaw komentarz