8 Minuty
Ford idzie naprzód: dziedzictwo Glass House i nowy początek
Przez prawie 70 lat Glass House przy American Road definiował Ford Motor Company zarówno w panoramie miasta, jak i w duchu firmy. Od otwarcia w 1956 roku ten 12‑piętrowy, liczący niemal 1 500 szyb symbolizował przejrzystość, inżynieryjną dumę i industrialne ambicje ery Detroit. Teraz producent sygnalizuje strategiczną zmianę: w listopadzie firma zacznie przenosić kluczowe operacje centrali do nowego, specjalnie zaprojektowanego kampusu rozwoju produktu na Oakwood Boulevard, a Glass House ma zostać zrównoważenie wyłączony z użytkowania i ostatecznie wyburzony.
Pożegnanie symbolu
Historia ze stali i szkła
Glass House był czymś więcej niż biurowcem. Mieścił zespoły odpowiedzialne za przełomowe modele, które ukształtowały pozycję rynkową Forda na świecie — od oryginalnego Mustanga i Thunderbirda po serię F‑Series, która nadal przoduje w sprzedaży w USA. W miarę jak Ford przygotowuje się do opuszczenia budynku do połowy 2026 roku, firma deklaruje, że wyłączenie z eksploatacji i rozbiórka będą prowadzone z myślą o zrównoważonym rozwoju oraz w bliskiej koordynacji z władzami i społecznością Dearborn. Proces ma potrwać około 18 miesięcy, a Ford zobowiązał się zachować teren jako zasób dla lokalnej społeczności, dopóki nie zostaną ustalone dalsze plany.
Nowa siedziba Ford World Headquarters na Oakwood Boulevard
Kampus zaprojektowany do rozwoju pojazdów i współpracy
Planowane na otwarcie w listopadzie 2025 roku obiekty na Oakwood Boulevard natychmiast staną się Ford World Headquarters i utworzą oś rearanżowanego kampusu w Dearborn. Wzniesiony w miejscu, gdzie kiedyś stało oryginalne Centrum Rozwoju Produktu, nowy kompleks zajmuje 2,1 miliona stóp kwadratowych na czterech kondygnacjach — to ponad dwa razy więcej powierzchni użytkowej niż Glass House — i ma integrować projektowanie, inżynierię oraz działalność korporacyjną pod jednym dachem.

Rozpoczęcie prac miało miejsce w grudniu 2020 roku, a głównym wykonawcą jest Barton Malow. Wykorzystane materiały obejmują szkło, stal, beton, kamień naturalny i drewno, co odzwierciedla nowoczesny, przemysłowy estetyzm przy jednoczesnym priorytecie efektywności energetycznej i dobrego samopoczucia użytkowników. Choć ostatnie etapy budowy potrwają do 2027 roku, budynek będzie gotowy, by przyjąć pracowników już w przyszłym jesiennym terminie i docelowo pomieści do 14 000 osób, które znajdą się w promieniu piętnastominutowego spaceru od siebie.
Co nowa siedziba oznacza dla programów pojazdów
Szybsze cykle rozwoju i ścisła integracja
Istotną praktyczną zaletą lokalizacji Oakwood jest pionowo skomponowany układ, dopracowany po dwuletnim badaniu operacyjnym. Projekt ten skraca czas przemieszczania materiałów o ponad 80 procent w porównaniu z poprzednim Centrum Rozwoju Produktu Forda, umożliwiając szybszy przepływ prototypów i efektywniejsze testy nadwozia, układów napędowych oraz systemów elektrycznych. Pojazdy i prototypy mogą być swobodnie przemieszczane przez strukturę dzięki wbudowanym obrotowym platformom dla samochodów, dziedzińcom do oceny na zewnątrz oraz zintegrowanym przestrzeniom wystawienniczym, które pozwalają projektantom i inżynierom jednoczesne przeglądanie modeli fizycznych i cyfrowych.

W zakresie specyfikacji pojazdów i inżynierii programowej oznacza to krótsze pętle informacji zwrotnej dla kalibracji układów napędowych, prac nad aerodynamiką oraz aranżacją wnętrz. To namacalna przewaga dla modeli o poprawionych osiągach, popularnych pickupów jak F‑Series oraz rosnącego portfolio pojazdów zelektryfikowanych, gdzie kluczowa jest integracja sprzętu z oprogramowaniem.
Udogodnienia do przeglądu projektów, osiągów i produktów
Nowoczesne showroomy, studia projektowe i przestrzenie gotowe do testów
Obiekt zawiera sześć dedykowanych Studiów Projektowych umożliwiających poufne przeglądy zarówno w warunkach wewnętrznych, jak i na zewnątrz. Centralne showroom pozwoli na pełne przeglądy produktów w jednym miejscu po raz pierwszy, wyposażone w 10 platform obrotowych, zaawansowane oświetlenie, podłogę o zerowym nachyleniu otwierającą się na zewnętrzny dziedziniec oraz 19,5‑metrową (64 stopy) ścianę micro‑LED do porównywania fizycznych pojazdów z modelami CAD i symulacjami cyfrowymi. Te rozwiązania wspierają szczegółowe oceny projektu nadwozia, aerodynamiki zewnętrznej, wydajności oświetlenia i ergonomii wnętrza, dając zespołom narzędzia, które kiedyś były rozproszone po wielu miejscach.

Doświadczenie pracowników, wellness i zrównoważony rozwój
Przestrzenie wspierające kreatywność i zdrowie
Nowa centrala łączy miejsce pracy, udogodnienia i wyjątkowe programy. Hala gastronomiczna o powierzchni 160 000 stóp kwadratowych, 303 sal spotkań wyposażonych w technologie, pokoje wellness, pokoje dla matek oraz elastyczne strefy współpracy pomagają stworzyć środowisko, w którym inżynierowie, projektanci i menedżerowie mogą szybko wdrażać iteracje. Ponad 100 000 stóp kwadratowych wewnętrznych dziedzińców i 12 akrów zieleni uczyni kampus przestrzenią sprzyjającą spacerom i życiu, a także ponad dwukrotnie zwiększy istniejący zasięg drzew na terenie posiadłości Forda w Dearborn.

Cele związane ze zrównoważonym rozwojem są ambitne. Budynek zaprojektowano tak, aby osiągnąć zerowe netto zużycie energii, a zastosowane rozwiązania mają zmniejszyć zużycie energii o około 50 procent w porównaniu ze starym Centrum Rozwoju Produktu. Centralna Elektrownia Dostarczająca Energii zapewni gorącą wodę i parę dla kampusu, a Ford weźmie udział w programie DTE Energy MI Green Power, by dodatkowo kompensować emisje dwutlenku węgla. Projekt odwołuje się także do standardów WELL, które kładą nacisk na zdrowie, komfort i odpowiedzialność środowiskową.
Pozycjonowanie rynkowe i wpływ strategiczny
Dlaczego ta zmiana ma znaczenie dla przyszłych produktów Forda
Konsolidacja działów projektowania, inżynierii i funkcji korporacyjnych na jednym, nowoczesnym kampusie to strategiczny krok przyspieszający rozwój produktów i pozwalający lepiej konkurować na rynku przesuwającym się w stronę elektryfikacji, pojazdów definiowanych przez oprogramowanie oraz zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Skracając czas transferu prototypów, umożliwiając zintegrowane sesje przeglądowe i wyposażając zespoły w narzędzia do wysokiej jakości wizualizacji i testów, Ford spodziewa się przyspieszyć wprowadzanie nowych modeli na rynek oraz usprawnić rozwój osiągów zarówno silników spalinowych, jak i układów elektrycznych.

Z punktu widzenia pozycji rynkowej nowa siedziba podkreśla zobowiązanie Forda do utrzymania pozycji lidera w segmencie ciężarówek i pojazdów użytkowych, jednocześnie zwiększając zdolność do wprowadzania modeli EV i funkcji opartych na oprogramowaniu, które mogą rywalizować z zaawansowanymi technologicznymi konkurentami. Scentralizowany kampus może zmniejszyć tarcia organizacyjne i wzmocnić współpracę między planistami produktów, inżynierami sprzętu, zespołami programistycznymi i partnerami produkcyjnymi.
Porównania i kontekst
Jak wypada transformacja Forda
Producenci samochodów na całym świecie inwestują w zintegrowane kampusy badawczo‑rozwojowe, by wspierać rozwój EV i oprogramowania. Projekt Oakwood wyróżnia się skalą i zakresem, ponieważ łączy kręgosłup rozwoju produktów firmy z procesami decyzyjnymi korporacji w jednym, zaprojektowanym na ten cel środowisku. W porównaniu z epoką Glass House — znamienną, lecz rozproszoną, z osobnymi obiektami testowymi — Oakwood reprezentuje nowoczesne podejście do skracania dystansu między pomysłem a pojazdem gotowym do produkcji.
Co dalej ze stroną Glass House?
Zaangażowanie społeczności i plany na przyszłość
Ford zapowiada, że będzie współpracować z władzami Dearborn i lokalnymi interesariuszami, aby ustalić najlepsze przyszłe przeznaczenie terenu po wyłączeniu z eksploatacji i rozbiórce Glass House. Choć rozbiórka zamyka pewien rozdział architektoniczny, firma przedstawia to jako reinwestycję w kampus i społeczność, gwarantując, że nieruchomość pozostanie lokalnym zasobem w miarę opracowywania nowych planów.
Wniosek dla miłośników motoryzacji i obserwatorów branży
Listopad 2025 roku będzie punktem zwrotnym: pracownicy przeprowadzający się do Ford World Headquarters na Oakwood Boulevard przeniosą prawie 70 lat historii Glass House do obiektu dostosowanego do współczesnego rozwoju pojazdów. Dla entuzjastów, inżynierów i nabywców flot oznacza to szybsze iteracje w programach dotyczących osiągów, projektowania i elektryfikacji. Dla branży przeprowadzka pokazuje, jak główni producenci samochodów przeprojektowują nie tylko fabryki i platformy, lecz także miejsca pracy, w których powstają i dopracowywane są pojazdy następnej generacji — samochody, ciężarówki i EV.
Źródło: autoevolution
Komentarze