3 Minuty
Mercedes wprowadza Klasę C w erę samochodów w pełni elektrycznych
Mercedes‑Benz ujawnił pierwszy oficjalny teaser całkowicie elektrycznej Klasy C EQ, modelu zaplanowanego na 2026 rok i celowanego bezpośrednio w konkurencję taką jak i3 od BMW. Zaprezentowany obok nowego GLC EQ podczas Targów Motoryzacyjnych w Monachium, ten sedan będzie jednym z wczesnych modeli marki budowanych na dedykowanej architekturze elektrycznej MB.EA.
Wygląd zewnętrzny: znajoma sylwetka z efektowną, nową twarzą
Na teaserze widać odważny przód, który czerpie z najnowszego motywu Mercedes „Iconic Grille”. W porównaniu z GLC EQ, C‑Class EQ idzie dalej w warstwie graficznej — jego osłona przedstawia cztery podświetlane, poziome listwy zamiast trzech, a obramowanie grilla oraz trójramienna gwiazda są podświetlone setkami drobnych diod LED. Efekt ma stworzyć wyraźny, rozpoznawalny sygnaturę nocną, a nowe dzienne światła w układzie gwiazdy flankują grill, dopełniając wygląd.
Proporcje wydają się zbliżone do obecnej, spalinowej Klasy C, zachowując smukły, aerodynamiczny profil, co pomaga elektrycznemu sedanowi maksymalizować efektywność i zasięg, kluczowe dla nabywców szukających elektrycznego sedana klasy średniej.
Zasięg i efektywność

Mercedes podaje kluczową wartość zasięgu wynoszącą 497 mil (800 km) na jednym ładowaniu — deklaracja, która plasowałaby go w czołówce w Europie. To nieco przewyższa zasięg nowego GLC EQ wynoszący 443 mile (713 km), różnicę tłumaczy przede wszystkim niższe, bardziej aerodynamiczne nadwozie sedana.
Bateria, ładowanie i układ napędowy
Pod maską C‑Class EQ prawdopodobnie będzie dzielił podstawowe podzespoły z GLC EQ: akumulator niklowo‑manganowo‑kobaltowy (NMC) o pojemności 94 kWh pracujący w architekturze elektrycznej 800 V. To umożliwia ładowanie DC z prędkościami sięgającymi około 330 kW, co oznacza znaczące uzupełnienie energii w minutach zamiast godzin — osiągi porównywalne z najlepszymi elektrykami od Porsche, Tesla i Hyundai.

Mercedes prawdopodobnie zaoferuje kilka wariantów układu napędowego. Linia GLC EQ obejmuje pięć konfiguracji z szczytowymi mocami systemowymi sięgającymi 483 koni mechanicznych, a C‑Class EQ najpewniej przyjmie podobne podejście z opcjami napędu na tył i na wszystkie koła, strojeniem pod komfort lub sport. Ostateczne wartości mocy i momentu obrotowego wciąż pozostają do potwierdzenia.
Wnętrze i technologia
Choć Mercedes zachował większość szczegółów kabiny w tajemnicy, marka sugeruje zaawansowane interfejsy cyfrowe i usługi połączone. C‑Class EQ może być wyposażony w rozległy 39,1‑calowy MBUX Hyperscreen lub bardziej kompaktowy układ „Superscreen” podobny do nowego CLA: wyświetlacz kierowcy 10,25 cala, centralny ekran dotykowy 14 cala oraz ekran pasażera 14 cala. Spodziewaj się aktualizacji OTA, asystentów opartych na sztucznej inteligencji oraz najnowszych funkcji łączności.
Pozycjonowanie rynkowe i konkurencja
C‑Class EQ spotęguje rywalizację w segmencie premium średnich elektrycznych samochodów. W zestawieniu z elektrycznym sedanem BMW i3 będzie konkurował także z Audi A4 e‑tron, Tesla Model 3 i Polestar 2. Strategia Mercedesa jest jasna: elektryfikować swoje najważniejsze nazwy modelowe, zachowując proporcje rozpoznawalne dla obecnych nabywców Klasy C.

Co to oznacza dla kupujących
Pierwsze sygnały wskazują na samochód łączący tradycyjne wymiary Klasy C z najnowocześniejszą technologią EV — długi zasięg, ultra‑szybkie ładowanie, wiele opcji napędu oraz wysokotechnologiczne wnętrze. Jeśli Mercedes zbliży się do podawanych wartości, C‑Class EQ będzie atrakcyjną propozycją dla klientów poszukujących premium elektrycznego sedana na debiut zapowiedziany na pierwszą połowę 2026 roku.
Źródło: autoevolution

Komentarze