6 Minuty
Elektryczny punkt zwrotny dla GLC
Mercedes‑Benz GLC od dawna jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki ze srebrną gwiazdą, a pojawienie się w pełni elektrycznej wersji stanowi istotny krok w rozwoju gamy średniej wielkości SUV-ów. Zaprezentowany przed targami IAA Mobility w Monachium, Mercedes‑Benz GLC z technologią EQ to więcej niż zwykła zmiana układu napędowego: zapowiada architekturę elektryczną marki, zaawansowaną elektronikę i nowe doświadczenia użytkownika, które Mercedes określa jako „punkt zwrotny w segmencie średnim”. Spodziewany w salonach w pierwszej połowie przyszłego roku, GLC EV inauguruje rodzinę modeli z napędem akumulatorowym zaprojektowanych, by konkurować na szybko rozwijającym się rynku samochodów elektrycznych.
Co nowego: platforma, układ napędowy i zagospodarowanie przestrzeni
Główną cechą jest 800‑woltowy układ napędowy, który umożliwia szybsze ładowanie i wyższą utrzymywaną wydajność. Mercedes potwierdził, że pierwsza wersja otrzyma oznaczenie GLC 400 4MATIC, dysponując 483 KM i deklarowanym maksymalnym zasięgiem 713 km (443 mile) według cyklu testowego producenta. Na tę flagową odmianę mają się pojawić cztery kolejne wersje, poszerzające opcje mocy, zasięgu i wyposażenia dla kupujących szukających kompromisu między osiągami a efektywnością.
Wymiary i przestrzeń wewnątrz
Choć nowy elektryczny GLC zachowuje ciągłość stylistyczną z odmianami spalinowymi, nadwozie stworzone z myślą o EV osadzone jest na rozstawie osi dłuższym o 84 mm niż model z silnikiem spalinowym. To wydłużenie przekłada się na wymierne korzyści dla pasażerów: +13 mm miejsca na nogi z przodu, +46 mm wysokości nad głową z przodu, +47 mm miejsca na nogi z tyłu i +17 mm wysokości nad głową z tyłu. Pojemność bagażnika również wzrasta — 570 litrów za tylnymi siedzeniami i do 1 740 litrów po złożeniu siedzeń — oraz dodatkowe 128 litrów w przednim schowku (frunk) na codzienne przedmioty i kable do ładowania.
Technologia wnętrza: MBUX Hyperscreen i integracja AI
W środku Mercedes prezentuje element popisowy: MBUX Hyperscreen. Rozciągający się na 39,1 cala (93 cm) na desce rozdzielczej Hyperscreen integruje czwarte pokolenie oprogramowania MBUX działające na MB.OS, które — jak twierdzi Mercedes — może wykonywać do 254 bilionów operacji na sekundę. System jest przedstawiany jako pierwsze w samochodzie rozwiązanie infotainment, które natywnie łączy technologie sztucznej inteligencji zarówno Microsoftu, jak i Google, dostarczając spersonalizowany interfejs użytkownika, asystę głosową oraz aktualizacje over-the-air, które z czasem dopasowują doświadczenie pojazdu do kierowcy.
.avif)
Systemy wspomagania kierowcy i zestaw czujników
GLC z technologią EQ wyposażono w szeroki pakiet czujników — dziesięć kamer zewnętrznych, pięć radarów i dwanaście czujników ultradźwiękowych — co przybliża go do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i częściowej automatyzacji. Kierowanie tylną osią z kątem do 4,5 stopnia poprawia manewrowość przy niskich prędkościach i stabilność przy wyższych. Dla nabywców planujących holowanie, EV posiada dopuszczalną masę przyczepy do 2,4 tony, zapewniając praktyczne możliwości dla przyczep i kamperów.
Ładowanie, łączność i wygoda
Wyróżniającą się w skali branży nowością jest zintegrowana funkcja rezerwacji stacji ładowania dostępna przez MB.CHARGE Public. Usługa ma na celu uproszczenie ładowania publicznego, umożliwiając kierowcom wyszukiwanie i rezerwowanie ładowarek bezpośrednio z systemu infotainment, chociaż Mercedes nie ujawnił jeszcze pełnych szczegółów operacyjnych. Uzupełnieniem jest 800‑woltowa architektura, która powinna skrócić czasy szybkiego ładowania DC w porównaniu z typowymi systemami 400 V, poprawiając użyteczność na dłuższych trasach.
.avif)
Hamowanie i odzysk energii: system One-Box
W warstwie mechanicznej Mercedes wprowadził system hamowania One‑Box, który harmonizuje hamowanie regeneracyjne z tradycyjnymi hamulcami ciernymi. System zapewnia spójne odczucie pedału zarówno przy odzysku energii, jak i przy użyciu standardowych hamulców, oferując do 300 kW mocy odzysku i cztery wybieralne poziomy regeneracji. Dla kierowców oznacza to przewidywalne zachowanie hamulców i wyższy zwrot energii podczas zwalniania.
Osiągi i wrażenia z jazdy
Dysponując 483 KM w wersji GLC 400 4MATIC, przyspieszenie powinno być żywe — co plasuje elektrycznego GLC w segmencie SUV-ów średniej wielkości o nastawieniu na osiągi. Połączenie napędu na wszystkie koła, wysokiego napięcia i zaawansowanego zarządzania termicznego powinno zagwarantować stabilne osiągi w szerokim zakresie warunków. Kolejne odmiany będą dostosowywać moc i zasięg, by sprostać zróżnicowanym potrzebom klientów, od oszczędnych do miłośników osiągów.
.avif)
Pozycjonowanie rynkowe i oczekiwania cenowe
Mercedes pozycjonuje elektryczny GLC jako premiumowy, średniej wielkości EV, skierowany do nabywców oczekujących eleganckiego wnętrza, nowoczesnych technologii i praktyczności SUV-a. Firma zachowała ceny startowe w tajemnicy; istniejąca oferta GLC w USA obejmuje modele od GLC 300 (255 KM, od 49 550 USD) do wysokowydajnego GLC 63 S E Performance (671 KM, 86 750 USD). Spodziewaj się, że modele z technologią EQ będą startować powyżej konwencjonalnych GLC i nachodzić na wyższe przedziały cenowe elektryfikowanych konkurentów premium, odzwierciedlając zaawansowane wyposażenie i oprogramowanie.
Jak elektryczny GLC wypada na tle rywali
W porównaniu z ugruntowanymi średniej wielkości SUV-ami EV Mercedes GLC z technologią EQ rywalizuje pod względem zasięgu, wyrafinowania i wyposażenia — szczególnie Hyperscreen i napędzanego AI MBUX. Deklarowany zasięg 713 km (według producenta) stawia go silnie w oczach klientów potrzebujących długich tras. Konkurenci marek premium zaoferują porównywalny zasięg i możliwości ładowania, ale wyróżniki Mercedesa to technologie wnętrza, zintegrowana rezerwacja ładowarek i nacisk na komfort jazdy połączony z możliwością holowania.
Specyfikacje w skrócie
- Model przy premierze: GLC 400 4MATIC (flagowy)
- Architektura elektryczna: system 800 V
- Moc: 483 KM (pierwsza ogłoszona odmiana)
- Szacowany zasięg: do 443 mil / 713 km (dane producenta)
- Rozstaw osi: +84 mm vs. GLC z silnikiem spalinowym
- Pojemność bagażnika: 570 L (siedzenia tylne w pozycji); 1 740 L (siedzenia złożone); 128 L frunk
- Ładowanie: integracja MB.CHARGE Public i obsługa szybkiego ładowania
- Odzysk energii: do 300 kW, cztery poziomy regeneracji (hamowanie One-Box)
- Czujniki: 10 kamer, 5 radarów, 12 czujników ultradźwiękowych
- Holowanie: do 2,4 tony
Podsumowanie
Mercedes‑Benz GLC z technologią EQ to coś więcej niż zamiana napędu na akumulator — to pokaz przyszłego myślenia marki o EV. Od 800‑woltowej architektury elektrycznej i powiększonej przestrzeni wewnętrznej po imponujący MBUX Hyperscreen i zintegrowane usługi ładowania, nowy GLC ma na celu redefinicję segmentu średniej klasy premium EV. Szczegóły cenowe i pełna gama modeli pojawią się bliżej wprowadzenia na rynek w pierwszej połowie przyszłego roku, lecz wstępne sygnały wskazują, że Mercedes chce objąć pozycję lidera wśród technologicznie zaawansowanych, praktycznych samochodów elektrycznych dla rodzin i entuzjastów.
Źródło: autoevolution

Komentarze