4 Minuty
Mustang GTD i jego miejsce w gamie Forda
Jeśli nie znasz dobrze najnowszej oferty Forda, łatwo przypuszczać, że GT dalej zajmuje koronę najdroższego modelu produkcyjnego marki. GT jednak zakończył produkcję niemal trzy lata temu, pozostawiając to miano innemu samochodowi halo: Mustangowi GTD. Wprowadzony dwa lata temu jako limitowany, torowo zorientowany Mustang, GTD zaskoczył entuzjastów agresywną aerodynamiką, komponentami przygotowanymi do wyścigów i ceną rywalizującą z uznanymi superautami.
Projekt i zmiany wizualne
Projekt Mustanga GTD jest wyraźnie ekstremalny — ogromne tylne skrzydło, wyraźny splitter, rozległe elementy z włókna węglowego i celowo zaprojektowane wloty. Niedawno w serwisie Instagram pojawił się biały egzemplarz GTD z nowym obuwiem od HRE Wheels. Auto ma zestaw pięciu felg z podwójnymi ramionami, czerwone zaciski hamulcowe na wszystkich narożnikach, kontrastujące czarne wstawki i charakterystyczne przeskalowane tylne skrzydło. Te estetyczne i funkcjonalne rozwiązania zwiększają zarówno prezencję na drodze, jak i osiągi na torze, jednocześnie podkreślając kolekcjonerski charakter pojazdu.
Najważniejsze elementy nadwozia
- Duże tylne skrzydło i agresywna aerodynamika dla zwiększonego docisku
- Akcenty z włókna węglowego i wentylacje chłodzące zorientowane na tor
- Specjalne felgi HRE z pięcioma podwójnymi ramionami oraz czerwone zaciski na pokazanym egzemplarzu

Osiągi i specyfikacje
Mustang GTD napędzany jest doładowanym mechanicznie silnikiem V8 o pojemności 5,2 litra, który rozwija oszałamiające 815 bhp (827 KM / 608 kW). Ta moc stawia GTD w wąskim gronie: jest porównywalny z wieloma współczesnymi hipersamochodami i znacząco przewyższa większość seryjnych Mustangów. GTD korzysta z platformy S650 i podobnej architektury kokpitu co inne warianty Mustanga, ale jego ustawienia podwozia, aerodynamika i kalibracja układu napędowego są dopasowane specjalnie do torowego charakteru GTD.
Najważniejsze parametry
- Silnik: doładowany mechanicznie V8 5,2 l
- Moc: 815 bhp (827 KM / 608 kW)
- Platforma: architektura Mustanga S650 (zmodyfikowana pod kątem torowym)

Pozycjonowanie na rynku i ceny
Przy cenie wyjściowej 327 960 USD po doliczeniu opłat za duże zużycie paliwa i kosztów transportu, Mustang GTD plasuje się powyżej wielu tradycyjnych samochodów wysokowydajnych. Jest droższy niż Porsche 911 GT3 RS (cena katalogowa około 250 000 USD) i zbliża się do segmentu egzotycznych aut. Dla porównania, szacuje się, że Lamborghini Temerario (następca Huracána) zaczyna się w wielu rynkach w okolicach 390 000 USD. Cena GTD odzwierciedla ograniczoną produkcję, zaawansowane podzespoły i atrakcyjność kolekcjonerską, a nie standardową wartość Mustanga.
Porównania i strategia marki
GTD nie jest masowym muscle carem; to projekt halo mający zaprezentować inżynierię Ford Performance. W przeciwieństwie do Porsche 911 GT3 RS, które od początku powstało jako narzędzie torowe, GTD wywodzi się z wariantu Mustanga z rozległymi ulepszeniami wyścigowymi. Pogłoski o układzie z silnikiem środkowym podczas wczesnych testów zostały obalone, gdyż kamuflaż i pseudo-wloty wprowadzały obserwatorów w błąd. Wygląda na to, że Ford ostrożnie podchodzi do kanibalizacji wewnętrznej oferty — doniesienia sugerują, że następca Shelby GT500 może celować w około 800 KM, prawdopodobnie nieco poniżej GTD, aby zachować status halo GTD.

Czy GTD stanie się przedmiotem kolekcjonerskim?
Połączenie ograniczonej liczby egzemplarzy, ekstremalnych osiągów i unikatowych cech wizualnych sprawia, że Mustang GTD jest prawdopodobnym kandydatem na przyszły egzemplarz kolekcjonerski. Niedawny biały egzemplarz z felgami HRE dodatkowo podkreśla atrakcyjność dla kolekcjonerów i entuzjastów, którzy mogą wybierać wydajnego Mustanga zamiast podobnie wycenionego egzotycznego auta sportowego. Wciąż jednak pozostaje pytanie: czy wydałbyś pieniądze porównywalne z ceną nowego superauta na torowo zorientowanego Mustanga? Dla wielu fanów charakter i rodowód GTD dają jednoznaczną odpowiedź — ostatecznie to jednak kwestia indywidualnego wyboru.
Źródło: autoevolution

Komentarze