Harley-Davidson XL883R Black Owl: Wyjątkowy Custom Cafe Racer od Hide Motorcycle

Harley-Davidson XL883R Black Owl: Wyjątkowy Custom Cafe Racer od Hide Motorcycle

2025-08-17
0 Komentarze Anna Majewska

4 Minuty

Wprowadzenie: Sportster w Nowym Wydaniu Hideya Togashi wraz z zespołem Hide Motorcycle zdobyli uznanie jako jedni z najbardziej kreatywnych twórców motocykli customowych w Japonii. Ich najnowsza interpretacja Harley-Davidson Sportster to model udowadniający ich kunszt – XL883R Black Owl – całkowicie zrywający ze standardowym wizerunkiem Sportstera z 2003 roku. Black Owl staje się nowoczesnym cafe racerem inspirowanym legendarnymi motocykalami wyścigowymi KR750, jednak bez ślepego powielania dawnych wzorów. Efektem jest unikalny motocykl, który łączy stylistykę retro z nowoczesnymi osiągami i dbałością o detale.

Projekt i stylistyka Sylwetka Black Owl to wyraz minimalizmu i funkcjonalności. Każdy element nadwozia został wykonany ręcznie przez Naoyę Watari. Zbiornik paliwa otrzymał rzeźbione wycięcia na kolana i elegancki, wtopiony korek wykuty ze stopu aluminium, przypominający dzieło sztuki. Kanapa płynnie kontynuuje linie zbiornika, kończąc się smukłą, minimalistyczną poduszką. Okrągła, zintegrowana lampa LED z tyłu oraz uchwyt tablicy rejestracyjnej pełniący funkcję wewnętrznego błotnika podkreślają czystość formy.

Przód i oświetlenie Kompaktowa owiewka kryje nowoczesny reflektor LED, zaś wąski przedni błotnik podtrzymuje sportową linię motocykla. Kierownice typu clip-on oraz kompaktowe zegary nadają kokpitowi wyścigowy charakter, który współgra z autorskimi setami podnóżków oraz poręczami i manetkami – każdego elementu dopilnował Watari, dbając o spójność stylistyczną i funkcjonalną.

Podwozie i zawieszenie Hide Motorcycle postawiło na coś więcej niż wyłącznie modyfikacje wizualne. Rama i wahacz zostały przebudowane dla lepszej geometrii, a z przodu zamontowano widelce stylizowane na Ceriani, gwarantujące lepszą kontrolę i klasyczny wygląd. Tył otrzymał regulowane, podwójne amortyzatory z progresywnymi sprężynami, oferując komfortową i pewną jazdę zarówno na ulicy, jak i podczas szybkiego sprintu.

Silnik i osiągi Pod customowym nadwoziem pracuje przebudowany silnik Evolution V-twin, który pierwotnie napędzał XL883R. Dzięki zwiększeniu pojemności do około 1200 cm³ i zastosowaniu gaźnika Mikuni HSR oraz niestandardowego filtra powietrza uzyskano wyższą moc i lepszą dynamikę. Nowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej, zakończony pionowo układanymi tłumikami, poprawia przepływ oraz charakterystykę silnika, szczególnie w średnim zakresie obrotów, oferując znacznie lepsze osiągi niż seryjna wersja 883.

Przeniesienie napędu Oryginalny wahacz i geometria napędu zostały zachowane tam, gdzie było to uzasadnione. Ciekawostką jest innowacyjny system tylnego hamulca – zębatka pełni jednocześnie funkcję tarczy, co z jednej strony nadaje motocyklowi wyścigowego charakteru retro, a z drugiej upraszcza układ napędowy.

Hamulce, koła i opony Black Owl oferuje lepsze hamowanie dzięki komponentom Performance Machine – zastosowano flotujące tarcze i wysokiej klasy zaciski z przodu. Z tyłu, rozwiązano to poprzez wspomnianą kombinację zębatki i tarczy. Koła mają klasyczne proporcje: 19 cali z przodu i 18 cali z tyłu, co wpływa na nowoczesne prowadzenie. Dedykowane opony – Bridgestone Battlax BT-39 z przodu i tylna mieszanka Dunlopa – gwarantują odpowiednią przyczepność i stabilność.

Kolorystyka i szczegóły Stylistyka motocykla jest celowo stonowana: zbiornik, ramę i obręcze pokryto głębokim, połyskującym czarnym lakierem, natomiast silnik wykończono matowo, by podkreślić kontrasty. Ciemnoszare pasy wyścigowe oraz subtelne logo Harley-Davidson dyskretnie nawiązują do dziedzictwa marki. Metalowe, polerowane akcenty – szczególnie na zbiorniku oleju, lagach widelca i wybranych pokrywach silnika – podkreślają ręczną pracę i jakość wykonania.

Specyfikacja (Główne cechy)

  • Model bazowy: Harley-Davidson XL883R (2003)
  • Twórcy: Hide Motorcycle (Hideya Togashi & Naoya Watari)
  • Silnik: Evolution V-twin przebudowany do ~1200 cm³
  • Układ zasilania: Gaźnik Mikuni HSR z dedykowanym filtrem
  • Wydech: Niestandardowy układ ze stali nierdzewnej z układanymi tłumikami
  • Zawieszenie: Widelec typu Ceriani z przodu, regulowane amortyzatory z tyłu
  • Hamulce: Tarcze flotujące Performance Machine, zaciski premium; zębatka jako tarcza z tyłu
  • Koła: Przód 19”, tył 18” (wieloramienne)
  • Opony: Bridgestone Battlax BT-39 (przód), Dunlop (tył)
  • Nadwozie: Wykonane ręcznie, wbudowane światła LED

Pozycjonowanie i grupa docelowa Black Owl to ekskluzywny custom cafe racer skierowany do pasjonatów motocyklowych przeróbek, miłośników szczegółów i entuzjastów klasycznych inspiracji z wyścigów motocyklowych. Motocykl ten nie jest adresowany do szerokiej grupy odbiorców ani osób poszukujących seryjnej niezawodności Harley-Davidsona. Najlepiej odnajdą się przy nim kolekcjonerzy i indywidualiści, którzy szukają jedynego w swoim rodzaju połączenia klasycznego stylu i nowoczesnej funkcjonalności.

Porównanie ze Sportsterem seryjnym i inspiracją KR750 W zestawieniu z seryjnym XL883R, Black Owl oferuje wyraźnie większy charakter, lepsze zawieszenie, mocniejsze osiągi w średnim zakresie oraz indywidualnie dopasowaną ergonomię. W przeciwieństwie do replik zabytkowych motocykli, ta konstrukcja czerpie ze stylistyki wyścigowych Harleyów KR750 – niskie kierownice clip-on, zwężana tylna część, minimalistyczna owiewka – lecz korzysta z nowoczesnych rozwiązań oraz modyfikacji, gwarantujących komfort i użyteczność.

Podsumowanie Black Owl to nie tylko efektowny wygląd – to przemyślany custom, łączący estetykę, osiągi i rzemiosło. Przekształcając skromnego Sportstera 2003 w cafe racera 1200 cm³ z ręcznie wykonywanym nadwoziem i najwyższej klasy częściami, Hideya Togashi i Naoya Watari stworzyli maszynę, która oddaje ducha wyścigowych tradycji, jednocześnie oferując współczesną funkcjonalność – autentyczny pokaz możliwości świata customowych motocykli.

Źródło: autoevolution

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz