3 Minuty
Wprowadzenie
Ian Callum, uznany projektant związany z markami Aston Martin, Jaguar oraz Land Rover, po raz kolejny zinterpretował motoryzacyjną ikonę. Jego wizja Vanquish 25 Shooting Brake przekształca egzemplarz Aston Martina Vanquish z 2001 roku w ekskluzywne V12 shooting brake — unikalne połączenie klasycznej elegancji grand tourera z niecodziennym charakterem dwudrzwiowego kombi o wysokiej wydajności. Ten projekt typu coachbuilt skierowany jest do kolekcjonerów i entuzjastów, którzy stawiają na wyjątkowość, kunszt wykonania oraz niepowtarzalny charakter wolnossącego silnika V12.
Design i stylistyka
Detale zewnętrzne
Callum zachował muskularne proporcje oryginalnego Vanquisha, subtelnie modyfikując przednią część nadwozia oraz linię dachu, by nadać sylwetce charakterystyczny wygląd shooting brake. Miejsce fabrycznych świateł przeciwmgielnych zajęły większe wloty powietrza i dodatkowy grill, a nowoczesne reflektory wzbogacone o światła do jazdy dziennej podkreślają nowoczesność koncepcji. Przeszklony panoramiczny dach przechodzi płynnie w delikatnie podniesiony tył, nadając nadwoziu typowy wygląd wydłużonego kombi. Całość uzupełniają dwukolorowe felgi aluminiowe, przyciemnione tylne lampy oraz przeprojektowany dyfuzor, wzmacniający sportowy charakter samochodu.
.avif)
Wnętrze i rozwiązania coachbuilt
Szczegółowe informacje na temat wnętrza nie zostały ujawnione, jednak można założyć, że projekt tego typu obejmowałby indywidualnie szytą skórzaną tapicerkę, ręczne wykończenie i dedykowane zestawy bagażowe, które podkreślają praktyczność shooting brake przy zachowaniu luksusu i komfortu podróżowania charakterystycznego dla Vanquisha.
Dane techniczne i osiągi
Koncept zakłada zastosowanie zmodernizowanego silnika V12 o pojemności 6,0 litra. Wyposażenie auta w karbonowy dolot powietrza, nowe wałki rozrządu oraz zmodyfikowaną mapę silnika pozwala podnieść moc o około 60 KM względem oryginału, osiągając około 580 KM. Takie zmiany gwarantują liniową reakcję na gaz i unikatowe brzmienie, cenione przez miłośników V12.
Podwozie, hamulce i prowadzenie
Prawa konstrukcyjne zostały dostrojone pod kątem sportowej charakterystyki, nie tracąc jednak komfortu typowego dla klasy GT. Modyfikacje obejmują amortyzatory Bilstein, hamulce węglowo-ceramiczne o lepszej wydajności i odporności na przegrzanie, poszerzony rozstaw kół oraz sztywniejsze stabilizatory. Efektem jest bardziej precyzyjne prowadzenie i lepsza reakcja przy zachowaniu wygody na długich trasach, typowej dla Aston Martina Vanquish.
.avif)
Pozycjonowanie rynkowe i cena
Vanquish 25 Shooting Brake powstał jako luksusowa, limitowana wersja coachbuilt. Nie jest to model dostępny masowo — to indywidualne zamówienie stworzone z myślą o zamożnych kolekcjonerach ceniących wyjątkowość, oryginalność oraz ręczne wykonanie. Cena takiego projektu kształtowałaby się na poziomie sześciu lub nawet siedmiu cyfr, w zależności od konfiguracji i stopnia personalizacji.
Porównania i zalety
W zestawieniu z oryginalnym Vanquishem czy współczesnymi modelami typu DB9, shooting brake Calluma wyróżnia się większą funkcjonalnością i niepowtarzalnością. Model plasuje się w wąskiej niszy, obok innych luksusowych kombi typu coachbuilt i sportowych GT estate, przyciągając klientów poszukujących wyjątkowego V12 z praktycznością i indywidualnym designem.
.avif)
Podsumowanie
Obecnie Vanquish 25 Shooting Brake Iana Calluma pozostaje spektakularną koncepcją i marzeniem kolekcjonera. Jednak jeśli znajdzie się entuzjasta gotowy sfinansować realizację projektu, Callum zapowiedział, że doprowadzi do powstania krótkiej serii tego wyjątkowego V12 shooting brake, który łączy w sobie dziedzictwo designu, dopracowaną technikę i potencjał kolekcjonerski.
Źródło: carscoops

Komentarze