BMW iX3 — Samochód Roku 2026 wg Top Gear, nowe baterie

BMW iX3 został uznany przez Top Gear Samochodem Roku 2026. Artykuł opisuje design, wnętrze, nowe cylindryczne ogniwa bateryjne, strategię BMW Neue Klasse oraz plany na i3, Serię 3 i modele M.

Komentarze
BMW iX3 — Samochód Roku 2026 wg Top Gear, nowe baterie

7 Minuty

Top Gear ogłasza nowe BMW iX3 Samochodem Roku 2026

Choć dostawy modelu BMW iX3 na rok 2026 jeszcze się nie rozpoczęły, ten elektryczny crossover już zdobył ważne wyróżnienie: tytuł Samochodu Roku przyznany przez magazyn Top Gear. Brytyjska redakcja miała okazję przetestować generację NA5 iX3 przed wiosenną premierą rynkową i w swoich ocenach pochwaliła przede wszystkim czyste, wyważone linie nadwozia, minimalistyczne, przemyślane wnętrze oraz — co dla wielu może być zaskoczeniem — prawdziwą frajdę z jazdy, nawet przy większej masie takiego samochodu elektrycznego. To wyróżnienie przykuwa uwagę nie tylko entuzjastów marki, lecz także obserwatorów rynku EV i segmentu crossoverów premium, gdzie konkurencja stale rośnie, a kluczowe stają się takie aspekty jak zasięg, wydajność i komfort prowadzenia.

Co zachwyciło recenzentów

Top Gear wskazał kilka elementów, które wyróżniają nowy iX3 na tle konkurencji i wcześniejszych generacji:

  • Eleganckie, odświeżone wzornictwo, które unowocześnia typowy dla BMW charakter SUV-a, łącząc nowoczesność z rozpoznawalnym językiem stylistycznym marki
  • Ograniczone do niezbędnego minimum, lecz przemyślane i dopracowane wnętrze o minimalistycznym charakterze, które sprawia wrażenie premium i skupienia na kierowcy
  • Dynamika jazdy, która pomimo rozmiarów i większej masy samochodu pozostaje angażująca oraz spójna z wizerunkiem BMW jako marki stawiającej na przyjemność prowadzenia

„Rzadko zdarza się, by ciężki, elektryczny SUV był opisywany jako naprawdę przyjemny w prowadzeniu” — napisało Top Gear, podkreślając trudny, ale udany kompromis, jaki BMW udało się osiągnąć między wysokim poziomem wyrafinowania a dynamicznymi właściwościami jezdnymi. W praktycznych testach redakcja zwróciła też uwagę na komunikatywne prowadzenie na zakrętach, precyzyjne ukierunkowanie pracy układu kierowniczego oraz dobrze dozowane reakcje napędu elektrycznego, co istotnie wpływa na odbiór samochodu w segmencie premium EV.

Nowa technologia ogniw i konsekwencje dla platformy

Jednym z kluczowych, technicznych wątków związanych z iX3 jest wprowadzenie przez BMW nowych, okrągłych ogniw akumulatorowych. Choć to właśnie iX3 debiutuje z tym rozwiązaniem, koncern zapowiada szersze zastosowanie tej technologii w przyszłości: kolejne samochody elektryczne budowane na platformie CLAR mają stopniowo przyjmować okrągłe ogniwa, a następna generacja podzespołów akumulatorowych najpewniej pojawi się w modelach iX5 (2026), iX7 (2027) i iX6 (2028). BMW opisuje ten kierunek jako element szerszej ewolucji baterii, nastawionej na zwiększenie gęstości energetycznej i bardziej efektywne rozmieszczenie modułów w nadwoziu.

W praktyce zastosowanie cylindrycznych ogniw może przynieść kilka korzyści: lepsze wykorzystanie przestrzeni pakietu baterii (packaging efficiency), możliwość zwiększenia pojemności przy zachowaniu zbliżonych wymiarów, a także potencjalne poprawy w zarządzaniu termicznym i szybkości ładowania. Z punktu widzenia inżynierii istotne jest także dopasowanie elektroniki sterującej baterią (BMS) oraz systemów chłodzenia, aby wykorzystać pełny potencjał nowych ogniw. Dla klientów oznacza to możliwość dłuższego zasięgu realnego i lepszej stabilności parametrów baterii podczas szybkiego ładowania oraz intensywnej eksploatacji — aspekty szczególnie ważne w segmencie samochodów elektrycznych premium.

Neue Klasse i szeroka ofensywa modelowa

Debiut iX3 jest jednocześnie sygnałem startu dużej fali aktualizacji i nowych modeli. W ramach strategii Neue Klasse BMW zapowiedziało około 40 nowych lub odświeżonych modeli, które mają pojawić się na rynku do końca 2027 roku. Chociaż nie wszystkie z tych pozycji będą napędzane wyłącznie energią elektryczną, zakres obejmie zarówno wersje benzynowe i diesla z nową stylistyką BMW, jak i znaczną liczbę konstrukcji w pełni elektrycznych. W kontekście globalnej transformacji motoryzacji, Neue Klasse ma być filarem technologicznego i wizerunkowego odświeżenia BMW, łącząc nowe rozwiązania z dążeniem do poprawy efektywności energetycznej i osiągów.

Wpływ iX3 ma być odczuwalny nie tylko w głównej gamie BMW: Mini, Rolls‑Royce i Alpina również powinny skorzystać z technologii i rozwiązań stylistycznych wprowadzonych przez iX3. To podkreśla, że decyzje projektowe i technologiczne dotyczące jednego modelu mogą mieć dalekosiężne konsekwencje w całej Grupie BMW (BMW Group), wpływając na spójność oferty, standaryzację podzespołów oraz efekty skali w badaniach i rozwoju.

Perspektywy: sedan i3, następna seria 3 i modele M

Wśród najbardziej oczekiwanych premier znajduje się sedan i3 — smuklejsza, niższa wersja nadwoziowa względem iX3, która ma trafić na rynek w 2026 roku. Choć i3 będzie korzystać z innej architektury, BMW zapowiada bliskie podobieństwo w wyglądzie i rozwiązań inżynieryjnych między i3 a kolejną generacją Serii 3, której debiut zaplanowano na kilka miesięcy po premierze i3. Zmniejszona masa i niżej położony środek ciężkości powinny przełożyć się na bardziej angażujące prowadzenie w przypadku i3 — Top Gear przewiduje, że to właśnie i3 może dostarczać bardziej emocjonujących wrażeń z jazdy, zwłaszcza gdy chodzi o dynamikę oraz precyzję reakcji układu jezdnego.

Specyfikacje techniczne i3 będą istotne z punktu widzenia portfolio BMW w segmencie samochodów elektrycznych: konfiguracje napędowe, rozkład masy, strategia chłodzenia baterii oraz możliwości szybkiego ładowania będą definiować pozycjonowanie modelu w konkurencji z innymi sedanami EV. Dla nabywców ważne będą także aspekty praktyczne, takie jak pojemność bagażnika, ergonomia kabiny i dostępność systemów wspomagających kierowcę oraz integracja z ekosystemem usług cyfrowych BMW.

BMW planuje także rozszerzenie oferty w zakresie wydajności: w 2027 roku ma zadebiutować wersja elektryczna M3, natomiast tradycyjna wersja z rzędową szóstką (inline-six) dla M3 wciąż jest w fazie rozwoju i ma pojawić się najpewniej w 2028 roku. Według doniesień, ta spalinowa odmiana M3 ma otrzymać układ xDrive i automatyczną skrzynię w konfiguracji dwupedałowej, co ma odpowiadać oczekiwaniom klientów poszukujących klasycznej, mocnej jednostki napędowej połączonej z nowoczesnymi systemami przeniesienia napędu. Równolegnie BMW rozwija elektryczne warianty M, które mają oferować ekstremalne osiągi, adaptacyjne zawieszenie i zaawansowane systemy termiczne, umożliwiające utrzymanie wysokich parametrów torowych podczas intensywnego użytkowania.

W praktyce polityka rozwoju modeli M w kierunku zarówno rozwiązań elektrycznych, jak i doskonalonych jednostek spalinowych, ilustruje podejście BMW do pluralizmu napędów: marka stara się równoważyć innowacje w elektromobilności z utrzymaniem technologii, które wciąż mają swoją grupę odbiorców. Dla entuzjastów dynamiki i tradycji motoryzacyjnej oznacza to szerszy wybór, a dla firmy — konieczność prowadzenia równoległych programów rozwoju o zróżnicowanych wymaganiach inżynieryjnych.

Najważniejsze informacje:

  • Top Gear przyznało iX3 tytuł Samochodu Roku 2026, wyróżniając stylistykę i doznania z jazdy
  • Debiut cylindrycznych ogniw akumulatorowych, które mają być stopniowo wdrażane w całej Grupie BMW
  • W 2026 roku pojawi się sedan i3 i odświeżona Seria 3; dalej — ofensywa modeli M i kolejnych SUV-ów

To wczesne wyróżnienie dla iX3 sygnalizuje rosnącą pewność BMW w łączeniu dynamicznych osiągów, postępów w technologii baterii i odświeżonego języka stylistycznego w miarę przejścia marki w erę Neue Klasse. Dla rynku samochodów elektrycznych oraz dla klientów poszukujących samochodów premium takie połączenie może oznaczać bardziej przekonującą ofertę w segmencie EV, w którym kluczowe stają się zarówno emocje związane z prowadzeniem, jak i realna użyteczność — zasięg, czas ładowania i trwałość baterii. iX3 ma szansę stać się ważnym punktem odniesienia dla konkurencji, pokazując, że samochód elektryczny o większych rozmiarach może łączyć komfort, funkcjonalność i prawdziwie angażujące prowadzenie bez kompromisów w zakresie technologii akumulatorowych oraz designu.

Źródło: smarti

Zostaw komentarz

Komentarze