Ford Mustang FP800S: koncepcja Bronze Magneride i modyfikacje

Ford Custom Garage odświeża koncept Mustang FP800S z SEMA 2023 w kolorystyce Bronze Magneride — brązowe felgi, sprężarka Whipple do ~810 KM, modyfikacje napędu i zawieszenia. Analiza części, cen i pozycji rynkowej.

Komentarze
Ford Mustang FP800S: koncepcja Bronze Magneride i modyfikacje

9 Minuty

Ford dyskretnie odświeża FP800S w brązowej oprawie

Ford Custom Garage zaktualizował swój pokazowy koncept Mustang FP800S, który po raz pierwszy pojawił się na SEMA 2023, tym razem ubierając go w wyrazistą paletę brązu i szarości. Koncept nazwany Bronze Magneride Package został opublikowany bez rozgłosu na stronie Ford Custom Garage, ale jego przekaz jest czytelny dla entuzjastów: wygląd inspirowany odkuwanymi felgami, podzespoły przygotowane do toru i poważna moc pod maską. Takie działania łączą elementy tuningu OEM z praktycznymi modernizacjami dla klientów szukających wydajności i stylu.

Co zmieniono na zewnątrz

W warstwie wizualnej koncept zamienia oryginalny niebieski lakier i białe, odkuwane felgi na bardziej stonowaną, matową lub satynową szarość nadwozia w parze z brązowymi felgami oraz dopasowanymi nakrętkami śrub koła. Opony Pirelli Trofeo RS o wysokich osiągach owinięte są wokół brązowych obręczy, a brązowe wstawki w atrapie chłodnicy i subtelne grafiki kolorystyczne podkreślają, że dobór barw jest przemyślany, a nie przypadkowy — to istotne w kontekście stylizacji samochodu mającego przyciągać uwagę zarówno na pokazach, jak i na torze.

Inne zewnętrzne akcenty i elementy modyfikacji obejmują rozbudowany pakiet detali, które podkreślają sportowy charakter pojazdu i ułatwiają wykorzystanie go w intensywnych warunkach:

  • Emblematy Ford Performance z przodu i z tyłu, podkreślające homologację i linię części pod marką Ford Performance
  • Błyszczący, czarny element dekoracyjny na pokrywie bagażnika oraz osłony wewnętrzne nadkoli (wheel spats) dla lepszego przepływu powietrza
  • Sportowy układ wydechowy Ford Performance typu cat-back, który poprawia brzmienie i może wpływać na wydajność silnika
  • Wiele komponentów z włókna węglowego, w tym tylne skrzydło w stylu Dark Horse, przedni splitter, wloty na masce oraz charakterystyczne lusterka w formie "skull-cap"

Ford nie potwierdził, czy elementy z włókna węglowego to wyłącznie dodatki stylistyczne, czy też rzeczywisty, ukierunkowany program odchudzania konstrukcji. Niemniej jednak pasują one do agresywnej estetyki i sugerują zamiar wykorzystania samochodu w warunkach torowych, gdzie redukcja masy i aerodynamika mają znaczący wpływ na tempo okrążeń.

Wnętrze i udogodnienia

Wnętrze FP800S kontynuuje sportową narrację całego projektu: fotele Recaro o profilu sportowym przeszyte logiem Ford Performance zapewniają odpowiednie trzymanie boczne podczas szybkiej jazdy na torze, a jednocześnie zachowują codzienną użyteczność. Na desce rozdzielczej po stronie pasażera umieszczono metalową plakietkę z oznaczeniem FP800S, dostarczono też niestandardowy brelok oraz narzędzie FPP ProCal służące do kalibracji prędkościomierza po modyfikacjach — szczególnie istotne po zmianie przełożenia kół lub zamianie opon na opony o innym obwodzie.

Materiały wykończeniowe wydają się być dobrane z naciskiem na trwałość i sportowy charakter: przeszycia kontrastowe, elementy z Alcantary lub skóry syntetycznej na kierownicy i panelach drzwi oraz dedykowane panele z włókna węglowego w miejscach narażonych na intensywne użytkowanie. Te szczegóły podkreślają, że koncept jest skierowany do kierowców, którzy planują zarówno częste wyjazdy na tor, jak i okazjonalne użytkowanie na drodze.

Pod maską: jak głębokie są modyfikacje?

Modyfikacje mechaniczne tego konceptu sięgają znacznie dalej niż sama stylizacja. Pakiet aktualizacji półosi (half-shaft upgrade) wskazuje, że samochód został przygotowany do przenoszenia znacznie większej mocy niż standardowy Mustang GT, a nawet niż fabryczny Dark Horse. W praktyce oznacza to wzmocnienie napędu, które zmniejsza ryzyko uszkodzeń elementów przeniesienia napędu podczas gwałtownego przyspieszania lub na linii startu.

Dla porównania i kontekstu: standardowy Mustang GT z silnikiem 5.0 Coyote osiąga w zależności od oprogramowania około 480–486 KM, natomiast wersja Dark Horse z fabrycznymi wzmocnieniami osiąga około 500 KM i seryjnie wykorzystuje kute korbowody oraz wyższy czerwony zakres obrotów rzędu 7 500 obr./min. To istotne, ponieważ wiele modernizacji FP800S opiera się na wykorzystaniu silnika Coyote oraz jego potencjale do przyjęcia doładowania.

Jak sugeruje nazwa FP800S, ten Mustang został wyposażony w sprężarkę typu twin-screw firmy Whipple, która wynosi 5,0-litrowy silnik Coyote do klasy mocy około 800 koni mechanicznych. Firma Ford Performance podaje, że zestaw Whipple (numer katalogowy M-6066-M8800) jest kompatybilny zarówno z modelami GT, jak i Dark Horse, co ułatwia integrację z istniejącym osprzętem i oprogramowaniem pojazdu.

Kluczowe parametry wydajności, które Ford Performance i Whipple podają w materiałach dotyczących tej konfiguracji, obejmują:

  • Reklamowaną moc szczytową: 810 KM przy 7 500 obr./min z aktywnym układem wydechowym — wartość wskazująca na maksymalną moc osiągalną przy optymalnym dopływie powietrza i ustawieniach silnika
  • Moment obrotowy maksymalny: 615 lb-ft (ok. 834 Nm) przy 4 800 obr./min z aktywnym układem wydechowym — wysoki moment w niskim i średnim zakresie obrotów poprawia przyspieszenie i responsywność
  • W konfiguracji z standardowym układem wydechowym moc spada o około 10 KM — podkreśla to wpływ rozwiązań wydechowych na osiągi
  • Elementy dodatkowe w zestawie: przepustnica o średnicy 92 mm oraz separator oleju z powietrza (air/oil separator), który pomaga utrzymać czystość powietrza doprowadzanego do układu dolotowego oraz ogranicza zanieczyszczenie układu doładowania

W praktyce zastosowanie sprężarki typu twin-screw wymaga także innych modyfikacji wspierających: większego intercoolera dla obniżenia temperatury doładowania, wzmocnionego układu paliwowego (pompy i wtryski), układu chłodzenia oleju, a także odpowiedniej kalibracji ECU. Ponadto wysoki moment obrotowy skłania do modernizacji układu napędowego — stąd pakiet półosi i ewentualnie wzmocnione przeguby, sprzęgło lub przekładnia. Z punktu widzenia użytkownika kluczowe jest też zadbanie o paliwo o odpowiednio wysokiej liczbie oktanowej oraz regularne serwisy.

Obecność pakietu półosi sugeruje wzmocnienie układu przeniesienia napędu, a obniżenie zawieszenia ze sprężynami i amortyzatorami Magneride poprawia prowadzenie oraz optyczną pozycję nadwozia. Adaptacyjne tłumienie Magneride daje jednocześnie kompromis między komfortem jazdy na drodze a kontrolą na torze, umożliwiając szybką zmianę charakterystyki zawieszenia w zależności od warunków i stylu jazdy.

Dostępność części i ceny

Ford Performance nie wypuścił jednolitego, kompletnego pakietu Bronze Magneride jako jednego, łatwo kupowanego zestawu obejmującego wszystkie elementy prezentowane na koncepcie. Mimo to część komponentów i kompatybilnych części jest dostępna osobno pod numerami katalogowymi Ford Performance, co pozwala właścicielom stopniowo budować podobną konfigurację.

  • Zestaw sprężarki Whipple: M-6066-M8800 — cena katalogowa około 10 500 USD w chwili publikacji, choć ceny dealerów i koszty instalacji mogą podnieść całkowity wydatek
  • Kompletny pakiet felg w stylu brązowym: M-1007K-DHSB — w skład wchodzi cztery felgi, dekielki, czujniki ciśnienia oraz narzędzie do aktywacji TPMS; cena około 1 705 USD

Podane ceny pochodzą z ofert Ford Performance na grudzień 2025 i mogą ulec zmianie ze względu na wahania kursów walut, dostępność magazynową oraz politykę cenową dystrybutorów. Do tych pozycji należy doliczyć koszty montażu, kalibracji (mapy silnika) oraz ewentualnych dodatkowych modyfikacji wspierających, takich jak układ paliwowy, hamulce czy wzmocnienie skrzyni biegów.

W praktyce instalacja takiej konfiguracji najlepiej przebiega w wyspecjalizowanym warsztacie zajmującym się samochodami o wysokich osiągach lub u autoryzowanego dealera Ford Performance, co może mieć wpływ na warunki gwarancji — warto wcześniej skonsultować to z przedstawicielem producenta lub sprzedawcą części.

Gdzie to plasuje się na rynku

Koncept FP800S Bronze Magneride to wyraźny przykład tego, w jaki sposób wsparcie producenta (OEM-backed tuning) i pakiety stylistyczne mogą wypełniać lukę między typowym tuningiem z rynku aftermarket, a inżynierią fabryczną. Dla nabywców pragnących Dark Horse z jeszcze większym momentem i mocą na niskich obrotach albo GT, który porusza się w obszarze supercarów o wysokiej mocy, Ford Performance selektywnie oferuje części umożliwiające budowę takiej maszyny bez przekształcania seryjnego auta w pełnoprawny samochód wyścigowy.

Dla entuzjastów atrakcyjność jest dwojaka: z jednej strony otrzymują drogę do zwiększenia osiągów wspieraną przez producenta i jego dywizję sportową, a z drugiej zyskują prestiż wynikający z ekskluzywnego wyglądu oraz ograniczonej dostępności komponentów. Dla Forda projekty takie jak ten są mobilną ekspozycją możliwości, pokazując współpracę między partnerami aftermarketowymi a działem Ford Performance.

Wyróżniki tej koncepcji to m.in. pokazanie, że platforma Mustang dalej posiada ogromny potencjał do modyfikacji, a jednocześnie można zachować pewien stopień seryjnej użyteczności i bezpieczeństwa. Jest to ważne dla klientów, którzy chcą osiągów na poziomie track-day bez konieczności rezygnacji z funkcjonalności na co dzień.

Najważniejsze cechy i podsumowanie:

  • Pochodzenie z SEMA 2023, teraz przemyślane i przearanżowane w brązie i szarościach
  • Sprężarka Whipple twin-screw zdolna podnieść 5.0 Coyote do około 810 KM przy aktywnym układzie wydechowym
  • Wybrane części Ford Performance dostępne osobno, brak jednego, kompletnego pakietu brązowego do natychmiastowego zakupu

Niezależnie od tego, czy spojrzysz na FP800S Bronze Magneride Concept jako na ćwiczenie stylistyczne, czy jako wskazówkę, co może się stać z mocno zmodyfikowanym Mustangiem, projekt ten jest wyrazistym przypomnieniem, że platforma Mustang wciąż oferuje ogromne możliwości rozwoju — zarówno pod względem mechaniki, jak i designu. Dla społeczności tuningowej i miłośników motoryzacji jest to również sygnał, że współpraca pomiędzy producentem a aftermarketem może dostarczać produkty o wysokiej jakości, łączące osiągi z estetyką.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze