Prezydent podpisał zmiany w Kodeksie drogowym — 2025

Prezydent podpisał pakiet zmian w Kodeksie drogowym. Nowe przepisy dotykają kasków dla dzieci, wieku na prawo jazdy, zasad jazdy hulajnogami i poruszania się EV po buspasach — co oznacza to dla kierowców i rynku w Polsce?

Komentarze
Prezydent podpisał zmiany w Kodeksie drogowym — 2025

4 Minuty

Prezydent podpisał szeroki pakiet nowelizacji przepisów drogowych, który obejmuje m.in. zmiany w Prawie o ruchu drogowym oraz w Ustawie o kierujących pojazdami. Nowe regulacje dotyczą kierowców samochodów, rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz transportu zawodowego. Większość zapisów zacznie obowiązywać w ciągu trzech miesięcy od publikacji, a część rozwiązań ma charakter przejściowy.

Najważniejsze zmiany — podsumowanie

Do najistotniejszych modyfikacji należą:

  • obowiązek noszenia kasku przez osoby poniżej 16. roku życia na rowerze, hulajnodze elektrycznej i urządzeniach transportu osobistego; dzieci do 7 lat mogą być przewożone tylko w kasku i dodatkowym siodełku lub foteliku;
  • zakaz dopuszczania dzieci poniżej 13 lat do kierowania hulajnogą elektryczną na drodze (wyjątek: strefa zamieszkania pod opieką osoby dorosłej);
  • dodatkowa przesłanka do zatrzymania prawa jazdy — przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym;
  • możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B w wieku 17 lat za zgodą rodziców/opiekunów;
  • przedłużenie do 31 grudnia 2027 r. możliwości poruszania się pojazdów elektrycznych po pasach dla autobusów (tam, gdzie zarządca drogi na to zezwala);
  • podniesienie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h;
  • rozszerzenie uprawnień starosty w zakresie zatrzymywania i cofania uprawnień do kierowania pojazdami oraz ujednolicenie przesłanek;
  • więcej uprawnień w szkoleniu kierowców przewozu drogowego przez branżowe centra umiejętności oraz zmiany dotyczące wieku kierowcy zawodowego.

Bezpieczeństwo młodych uczestników ruchu

Nowe obowiązki dotyczące kasków mają wyraźny cel — poprawa bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. W praktyce oznacza to, że rodzice i opiekunowie muszą zwracać większą uwagę na odpowiedni sprzęt (kaski zgodne z wymogami technicznymi) oraz montaż fotelików i dodatkowych siodełek. To z kolei może wpłynąć na rynek akcesoriów rowerowych — producenci i sklepy w Polsce (i na rynkach sąsiednich, np. Lietuva) odnotują większe zapotrzebowanie na certyfikowane kaski i siedziska dziecięce.

Samochody elektryczne — co z buspasami i rynkiem?

Przedłużenie możliwości poruszania się pojazdów elektrycznych po pasach dla autobusów do końca 2027 r. to istotna decyzja dla mobilności miejskiej. W praktyce ułatwia to poruszanie się po miastach takich jak Warszawa, ale też ma znaczenie dla regionów przygranicznych — porównując sytuację z Lietuva i Lietuvos automobilių rinka, widać podobne trendy: wzrost zainteresowania EV, powolne dopasowywanie infrastruktury i regulacji.

Specyfikacje techniczne i popularne modele

Polscy kierowcy coraz częściej wybierają modele z dobrym zasięgiem i szybkim ładowaniem: Tesla Model 3, Volkswagen ID.4/ID.3, Hyundai Kona Electric czy Kia e-Niro. Dla wielu nabywców kluczowe są: zasięg (>300 km realnych), czas ładowania DC (do 80% w 30–45 minut) oraz koszty eksploatacji. Rynek w Polsce pokazuje rosnącą ofertę używanych EV (niższe ceny zakupu), ale ceny nowych aut utrzymują się na relatywnie wysokim poziomie w porównaniu z średnią europejską.

Wpływ na rynek motoryzacyjny w Polsce i porównanie z Europą

Z prawno-organizacyjnego punktu widzenia zmiany mogą przyspieszyć transformację floty miejskiej i zawodowej. Dla flot EV możliwość korzystania z buspasów to argument zakupowy. Na rynku wtórnym w Polsce obserwujemy większą dostępność modeli z zachodu Europy, a ceny zależą od kursu walut, dostępności komponentów i popytu. W odniesieniu do Lietuvos automobilių rinka i sytuacji dla vairuotojams Lietuvoje, w Vilniuje i Kaune widoczne są podobne zjawiska — inwestycje w infrastrukturę ładowania i rosnące zainteresowanie autami elektrycznymi.

Co powinien zrobić kierowca?

Kierowcy i rodzice powinni zapoznać się ze szczegółami nowej ustawy, zwrócić uwagę na wymagania sprzętowe dla dzieci (kaski, foteliki), a także na nowe przesłanki zatrzymywania prawa jazdy. Floty i kupujący EV powinni rozważyć korzyści wynikające z poruszania się po buspasach tam, gdzie jest to dozwolone, a dealerzy powinni informować klientów o zmianach prawnych wpływających na użytkowanie pojazdów.

Źródło: auto-swiat

Zostaw komentarz

Komentarze