4 Minuty
Prezydent podpisał szeroki pakiet nowelizacji przepisów drogowych, który obejmuje m.in. zmiany w Prawie o ruchu drogowym oraz w Ustawie o kierujących pojazdami. Nowe regulacje dotyczą kierowców samochodów, rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz transportu zawodowego. Większość zapisów zacznie obowiązywać w ciągu trzech miesięcy od publikacji, a część rozwiązań ma charakter przejściowy.
Najważniejsze zmiany — podsumowanie
Do najistotniejszych modyfikacji należą:
- obowiązek noszenia kasku przez osoby poniżej 16. roku życia na rowerze, hulajnodze elektrycznej i urządzeniach transportu osobistego; dzieci do 7 lat mogą być przewożone tylko w kasku i dodatkowym siodełku lub foteliku;
- zakaz dopuszczania dzieci poniżej 13 lat do kierowania hulajnogą elektryczną na drodze (wyjątek: strefa zamieszkania pod opieką osoby dorosłej);
- dodatkowa przesłanka do zatrzymania prawa jazdy — przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym;
- możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B w wieku 17 lat za zgodą rodziców/opiekunów;
- przedłużenie do 31 grudnia 2027 r. możliwości poruszania się pojazdów elektrycznych po pasach dla autobusów (tam, gdzie zarządca drogi na to zezwala);
- podniesienie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h;
- rozszerzenie uprawnień starosty w zakresie zatrzymywania i cofania uprawnień do kierowania pojazdami oraz ujednolicenie przesłanek;
- więcej uprawnień w szkoleniu kierowców przewozu drogowego przez branżowe centra umiejętności oraz zmiany dotyczące wieku kierowcy zawodowego.
Bezpieczeństwo młodych uczestników ruchu
Nowe obowiązki dotyczące kasków mają wyraźny cel — poprawa bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. W praktyce oznacza to, że rodzice i opiekunowie muszą zwracać większą uwagę na odpowiedni sprzęt (kaski zgodne z wymogami technicznymi) oraz montaż fotelików i dodatkowych siodełek. To z kolei może wpłynąć na rynek akcesoriów rowerowych — producenci i sklepy w Polsce (i na rynkach sąsiednich, np. Lietuva) odnotują większe zapotrzebowanie na certyfikowane kaski i siedziska dziecięce.

Samochody elektryczne — co z buspasami i rynkiem?
Przedłużenie możliwości poruszania się pojazdów elektrycznych po pasach dla autobusów do końca 2027 r. to istotna decyzja dla mobilności miejskiej. W praktyce ułatwia to poruszanie się po miastach takich jak Warszawa, ale też ma znaczenie dla regionów przygranicznych — porównując sytuację z Lietuva i Lietuvos automobilių rinka, widać podobne trendy: wzrost zainteresowania EV, powolne dopasowywanie infrastruktury i regulacji.
Specyfikacje techniczne i popularne modele
Polscy kierowcy coraz częściej wybierają modele z dobrym zasięgiem i szybkim ładowaniem: Tesla Model 3, Volkswagen ID.4/ID.3, Hyundai Kona Electric czy Kia e-Niro. Dla wielu nabywców kluczowe są: zasięg (>300 km realnych), czas ładowania DC (do 80% w 30–45 minut) oraz koszty eksploatacji. Rynek w Polsce pokazuje rosnącą ofertę używanych EV (niższe ceny zakupu), ale ceny nowych aut utrzymują się na relatywnie wysokim poziomie w porównaniu z średnią europejską.
Wpływ na rynek motoryzacyjny w Polsce i porównanie z Europą
Z prawno-organizacyjnego punktu widzenia zmiany mogą przyspieszyć transformację floty miejskiej i zawodowej. Dla flot EV możliwość korzystania z buspasów to argument zakupowy. Na rynku wtórnym w Polsce obserwujemy większą dostępność modeli z zachodu Europy, a ceny zależą od kursu walut, dostępności komponentów i popytu. W odniesieniu do Lietuvos automobilių rinka i sytuacji dla vairuotojams Lietuvoje, w Vilniuje i Kaune widoczne są podobne zjawiska — inwestycje w infrastrukturę ładowania i rosnące zainteresowanie autami elektrycznymi.
Co powinien zrobić kierowca?
Kierowcy i rodzice powinni zapoznać się ze szczegółami nowej ustawy, zwrócić uwagę na wymagania sprzętowe dla dzieci (kaski, foteliki), a także na nowe przesłanki zatrzymywania prawa jazdy. Floty i kupujący EV powinni rozważyć korzyści wynikające z poruszania się po buspasach tam, gdzie jest to dozwolone, a dealerzy powinni informować klientów o zmianach prawnych wpływających na użytkowanie pojazdów.
Źródło: auto-swiat
Zostaw komentarz