Chevrolet Traverse BraunAbility — dostępny SUV i mobilność

Chevrolet i BraunAbility wprowadzają adaptowany Chevrolet Traverse — SUV dostępny dla osób na wózku. Artykuł opisuje funkcje, technologie, proces produkcji, porównanie z vanami oraz znaczenie dla rynku mobilności.

Komentarze
Chevrolet Traverse BraunAbility — dostępny SUV i mobilność

9 Minuty

Chevrolet i BraunAbility debiutują z dostępnym Traverse

Chevrolet oraz specjalista od mobilności BraunAbility połączyli siły, aby dostarczyć wersję Chevrolet Traverse przystosowaną dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, oferując alternatywę w segmencie SUV-ów wobec tradycyjnych, przerabianych vanów. To partnerstwo ma na celu poszerzenie wyboru na rynku pojazdów dostępnych (samochód dostępny, samochód inwalidzki), które łączą styl, wszechstronność i funkcje ułatwiające codzienną mobilność. Współpraca została pokazana między innymi przez specjalny egzemplarz zbudowany na cześć sierżanta US Army Nicka Koulchara, weterana, który stracił obie nogi po wybuchu IED w Iraku i który kontynuuje aktywne życie — łowiectwo, podnoszenie ciężarów, maratony oraz handcycling w ramach Achilles Freedom Team. Ta historia podkreśla, jak adaptacyjne pojazdy mogą wspierać osoby z niepełnosprawnościami w zachowaniu aktywnego trybu życia i uczestnictwa w wydarzeniach społecznych i rodzinnych.

Jak mówi sam Koulchar: "Nie postrzegam braku nóg jako wadę — to supermoc". Takie słowa obrazują ducha odporności i samodzielności, który projekt BraunAbility Traverse ma wzmacniać. Weteran niedawno dojechał zmodyfikowanym Traverse na wydarzenie w Nashville honorujące służbę wojskową, co pokazuje praktyczne zastosowanie tego typu pojazdów: utrzymanie relacji towarzyskich, udział w uroczystościach oraz niezależne poruszanie się w warunkach miejskich i podmiejskich. W praktyce ten projekt łączy inżynierię dostosowaną do potrzeb użytkowników wózków z mainstreamową estetyką SUV-ów, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy mobilnościowe, które nie wyglądają jak typowe samochody użytkowe.

Co wyróżnia BraunAbility Traverse?

Bazując na platformie Traverse LT, konwersja BraunAbility skupia się na dostępności (dostępność samochodu, adaptacja pojazdu) bez kompromisów w zakresie stylu czy możliwości typowych dla SUV-ów. Projektanci zachowali proporcje nadwozia, charakterystykę jezdną i elementy komfortu, jednocześnie wprowadzając modyfikacje strukturalne oraz systemy ułatwiające wjazd i obsługę osoby na wózku. Kluczowe elementy konstrukcyjne i użytkowe obejmują szeroki zakres zmian technicznych i ergonomicznych, zaprojektowanych z myślą o bezpieczeństwie, wygodzie i codziennej użyteczności. Poniżej znajdują się główne cechy, które mają realny wpływ na użytkowanie każdego dnia:

  • Całkowicie obniżona podłoga oraz zintegrowana, chowana rampa w podłodze, zapewniające płynny i stabilny wjazd wózka do wnętrza pojazdu (umożliwiając bezstopniowy dostęp i eliminując konieczność stosowania zewnętrznych ramp).
  • Funkcja "kneeling" pojazdu, czyli opuszczanie zawieszenia w momencie otwierania rampy, co zmniejsza kąt nachylenia rampy przy wjeździe i wyjeździe, ułatwiając samodzielne operowanie wózkiem i podnosząc bezpieczeństwo podczas manewrów.
  • Wyjątkowo szerokie i wysokie otwarcie drzwi bocznych typu glide (31" x 54.5") zapewniające przestrzeń manewrową oraz możliwość wyjącia przednich foteli, co zwiększa elastyczność konfiguracji wnętrza i umożliwia zajęcie miejsca kierowcy lub pasażera bez konieczności transferu z wózka.
  • Oświetlana boczna rampa MayfinderTM — pierwsze zastosowanie tej technologii w SUV-ie — która poprawia widoczność i pewność użytkownika w warunkach słabego oświetlenia, ułatwiając bezpieczne użytkowanie pojazdu po zmroku lub w trudnych warunkach pogodowych.

Dzięki tym rozwiązaniom osoby poruszające się na wózkach mają możliwość zajęcia pozycji kierowcy, miejsca przedniego pasażera lub fotela w drugim rzędzie, co znacząco zwiększa elastyczność użytkowania w codziennych sytuacjach, podczas podróży rodzinnych, czy w zastosowaniach zawodowych. Konstrukcja uwzględnia też mocowania typu Q'STRAINT/8-pt (w zależności od rynku i konfiguracji) oraz punkty kotwiczenia ISOFIX/Top Tether tam, gdzie to konieczne, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa i uniwersalność montażu akcesoriów.

Technologia, bezpieczeństwo i personalizacja

BraunAbility planuje oferować zmodyfikowany Traverse przez swoją ogólnokrajową sieć dealerów mobilności zaczynając od modelowego roku 2026. Kupujący będą mogli określić opcje adaptacyjne odpowiadające indywidualnym potrzebom, od konfiguracji rampy i układów foteli po dodatkowe systemy sterowania pojazdem (np. manualne sterowanie gazem i hamulcem, joysticki, sterowanie głosowe lub przyciski zamontowane przy miejscu kierowcy). Przy zachowaniu licznych nowoczesnych udogodnień i technologii Traverse, konwersja ma za zadanie minimalizować kompromisy między funkcjonalnością a komfortem:

  • 17-calowy ekran systemu infotainment z obsługą multimediów i łącznością, istotny dla nawigacji, integracji ze smartfonami (Apple CarPlay, Android Auto) oraz zarządzania systemami pojazdu.
  • 11-calowy cyfrowy zestaw wskaźników (digital instrument cluster) prezentujący informacje o pojeździe w czytelny sposób, co ma znaczenie przy instalacji alternatywnych systemów sterowania i ułatwia dopasowanie interfejsu do potrzeb kierowcy z niepełnosprawnością.
  • Zestaw 20 standardowych funkcji bezpieczeństwa i systemów wspomagania kierowcy (ADAS), który może obejmować adaptacyjny tempomat, system utrzymania pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją, monitorowanie martwego pola oraz systemy wspierające parkowanie — elementy ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa osób z ograniczoną mobilnością.
  • To, co Chevrolet i BraunAbility określają jako najlepszą w klasie pojemność bagażową (best-in-class cargo capacity) przy zachowaniu przestrzeni dla wózka i pasażerów, co jest kluczowe dla praktycznego użytkowania w wyjazdach rodzinnych, transporcie sprzętu sportowego lub akcesoriów medycznych.

Wyboru wyposażenia dokonuje się w kilku wariantach: standardowa konwersja oraz dwie wizualnie wyróżniające się wersje — pakiet Sport oraz Midnight Edition z całkowicie czarnymi akcentami, 20-calowymi felgami w czarnym malowaniu, czarną atrapą chłodnicy i emblematami. Opcje wykończenia obejmują także materiały wnętrza odporne na zabrudzenia i łatwe do czyszczenia, dodatkowe uchwyty i listwy pomocnicze, a także opcjonalne instalacje ogrzewania i klimatyzacji z oddzielnymi strefami sterowania, co ma znaczenie dla komfortu osób z ograniczeniami termoregulacji. Dla profesjonalnych użytkowników możliwe będą też opcje montażu schowków na sprzęt medyczny lub sportowy oraz instalacje zasilania dodatkowych urządzeń.

Produkcja i pozycjonowanie rynkowe

Podstawowy egzemplarz Traverse opuszcza zakład montażowy Chevrolet Lansing Delta Township Assembly Plant w stanie Michigan, po czym pojazd jest przekazywany do zakładu BraunAbility w Winamac, Indiana, gdzie odbywa się końcowe upfitowanie i certyfikacja adaptacji. Ten dwustopniowy proces produkcyjny pozwala Chevrolecie zachować fabryczny standard dopasowania i wykończenia karoserii, jednocześnie umożliwiając BraunAbility wprowadzenie specjalistycznych modyfikacji strukturalnych i instalacyjnych, przebadanie wytrzymałościowych aspektów konstrukcji oraz uzyskanie wymaganych homologacji i testów bezpieczeństwa. Taka współpraca między producentem samochodu a wyspecjalizowanym upravcą jest dziś powszechną praktyką rynkową, gdy celem jest zachowanie jakości OEM przy jednoczesnym dostarczeniu rozwiązań specjalistycznych.

Dla wielu nabywców z niepełnosprawnościami BraunAbility Traverse odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na dynamiczne, estetyczne i stylowe pojazdy mobilnościowe. Zamiast wybierać minivana przerabianego głównie pod kątem funkcjonalności, kierowcy otrzymują teraz opcję SUV-a, który łączy zdolności terenowe, obecność na drodze, a także zaawansowane funkcje adaptacyjne. Takie rozwiązanie trafia do osób ceniących design, chce mieć większy prześwit i łatwiejszy dostęp do miejsc parkingowych w centrach miast, a jednocześnie wymaga rozwiązań zapewniających dostępność i bezpieczeństwo.

Jak Traverse wypada w porównaniu

W porównaniu z przerabianymi minivanami i specjalistycznymi vanami mobilnościowymi, BraunAbility Traverse kładzie nacisk na kombinację elegancji typowej dla SUV-ów i funkcji adaptacyjnych. Główne cechy wyróżniające to:

  • Stylistyka SUV oraz wyższy prześwit, co wpływa na lepszą widoczność na drodze i łatwiejsze pokonywanie nierówności — istotne dla osób podróżujących w różnorodnych warunkach drogowych.
  • Nowoczesne systemy infotainment i cyfrowe kokpity, które ułatwiają integrację urządzeń pomocniczych i pozwalają na adaptację interfejsu sterowania do potrzeb użytkownika.
  • Możliwość zajmowania przez użytkownika wózka pozycji kierowcy lub pasażera w drugim rzędzie, co zwiększa niezależność i redukuje potrzebę transferu z wózka na fotel, a także umożliwia prowadzenie pojazdu bez konieczności stałego korzystania z pomocy innej osoby.

Nie oznacza to jednak, że zastąpi wszystkie rozwiązania typu van — rodziny wieloosobowe, firmy świadczące usługi transportowe lub użytkownicy wymagający ogromnej przestrzeni ładunkowej lub specjalistycznych rozwiązań do przewozu noszy i dużych urządzeń medycznych nadal mogą preferować pełnowymiarowe vany. Niemniej jednak Traverse tworzy realną alternatywę dla klientów, którzy chcą estetyki SUV-a, lepszej dynamiki jazdy i rozwiązań dostępnościowych zbliżonych do tych znanych z vanów dedykowanych osobom niepełnosprawnym.

Dlaczego to ma znaczenie

BraunAbility Chevrolet Traverse reprezentuje zarówno krok techniczny naprzód w dziedzinie pojazdów adaptacyjnych, jak i zmianę kulturową w kierunku bardziej inkluzywnego projektowania w modelach mainstreamowych. Oferując platformę fabryczną, która następnie jest profesjonalnie przystosowywana, Chevrolet i BraunAbility sprawiają, że mobilność dostępna staje się mniej postrzegana jako improwizowane doposażenie, a bardziej jako naturalny wybór pojazdu z ofertą dostępną już na etapie zakupu. Taki model dystrybucji sprzyja wysokiej jakości wykonania, ustandaryzowanym procedurom testów bezpieczeństwa i lepszej obsłudze posprzedażnej w sieci dealerów.

Dla weteranów pokroju Nicka Koulchara i tysięcy innych osób oznacza to szersze możliwości wykonywania pracy, uczestnictwa w życiu rodzinnym, uprawiania sportów czy podróżowania w samochodzie, który odzwierciedla zarówno styl osobisty, jak i praktyczne potrzeby. Dostępne SUV-y adaptacyjne ułatwiają integrację społeczno-zawodową dzięki niezależności, jaką zapewniają, i poszerzają wybór kierowców, którzy dotąd musieli godzić się na ograniczone estetycznie lub funkcjonalnie opcje.

  • Terminy takie jak "dostępny SUV" i "pojazd adaptacyjny" przestają być sprzecznością — stają się realnym segmentem rynku, który producenci i upfitterzy powinni aktywnie rozwijać.

W miarę jak BraunAbility Traverse wchodzi na rynek w 2026 roku, można oczekiwać, że coraz więcej kupujących będzie porównywać korzyści płynące z dostępnego SUV-a przy wyborze rozwiązań mobilnościowych. Kluczowe czynniki wpływające na decyzję będą obejmować koszt całkowity inwestycji (w tym dostępne dofinansowania, ulgi podatkowe i programy wsparcia dla osób niepełnosprawnych), dostępność serwisu i części zamiennych, gwarancje producenta oraz możliwości dalszej personalizacji pojazdu. Z punktu widzenia rynku to także sygnał, że segment pojazdów adaptacyjnych zyskuje na znaczeniu, a konsumenci oczekują produktów łączących funkcjonalność, bezpieczeństwo i estetykę.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze