Lexus RZ 2026: większa moc i inteligentniejsze ładowanie

Lexus RZ 2026 — odświeżony elektryczny crossover premium z szerszą gamą wersji, mocniejszymi napędami, kompatybilnością NACS i ulepszonym ładowaniem. Analiza osiągów, zasięgu i pozycji rynkowej.

Komentarze
Lexus RZ 2026: większa moc i inteligentniejsze ładowanie

6 Minuty

2026 Lexus RZ trafia do sprzedaży z większą mocą i inteligentniejszym ładowaniem

Lexus wprowadził odświeżony model RZ na rok 2026 — elektryczny, kompaktowy crossover klasy premium — dostępny w całym kraju. Zmiany obejmują rozszerzoną gamę wersji wyposażenia, mocniejsze układy napędowe oraz nowe udogodnienia związane z ładowaniem. Ceny zaczynają się od $47,295, a warianty najwyższej klasy osiągają $58,295, co stawia RZ w bezpośredniej konkurencji w segmencie luksusowych crossoverów elektrycznych.

Oferta wersji i ceny

Rodzina modelowa RZ na rok 2026 obejmuje teraz wersje 350e oraz 350e Premium (napęd na przednie koła), średni zakres obejmujący 450e AWD oraz 450e AWD w wersjach Premium i Luxury, a także nowo dodaną wersję 550e F Sport AWD. Szersza gama modeli daje klientom więcej opcji pod względem ceny, osiągów oraz zestawów wyposażenia. Dzięki temu nabywcy mogą precyzyjniej dopasować samochód do swoich potrzeb — czy to priorytetem jest zasięg, komfort, wyposażenie technologiczne, czy osiągi.

Najważniejsze informacje o ofercie:

  • Cena wywoławcza: $47,295
  • Cena najwyższa: $58,295
  • Wersje: 350e, 350e Premium, 450e AWD, 450e AWD Premium, Luxury, 550e F Sport AWD

Moc i osiągi

Lexus dopracował ofertę układów napędowych dla RZ. Bazowe modele 350e generują około 221 koni mechanicznych (hp) i korzystają z napędu na przednie koła. Warianty 450e AWD dysponują około 308 hp, natomiast nowa jednostka 550e F Sport AWD podnosi moc do imponujących 402 hp — poziom, który w prostej linii stawia RZ w rywalizacji z szybszymi luksusowymi konkurentami, takimi jak Tesla Model Y Performance, jeśli chodzi o przyspieszenie na prostych odcinkach drogi.

Dla użytkowników, którzy chcą dodatkowej dynamiki bez przesiadki do wyższej wersji, Lexus przygotował akcesorium performance montowane w salonach dealerskich dla modelu 450e AWD. Ten pakiet zwiększa moc do około 375 hp i skraca czas przyspieszenia 0–60 mph (0–96 km/h) do około 4,3 sekundy. Opcja ta kosztuje $1,750 (bez kosztów dostawy) i stanowi względnie przystępny sposób na poprawę osiągów bez utraty gwarancji producenta — szczegóły warunków powinien potwierdzić dealer.

Akumulatory, zasięg i usprawnienia ładowania

Zmiany w układzie napędowym i systemie elektrycznym RZ na 2026 rok koncentrują się na zwiększeniu efektywności oraz skróceniu czasu ładowania. Lexus deklaruje, że optymalizacje systemowe poprawiają użyteczny zasięg oraz zmniejszają czas potrzebny na naładowanie baterii, a jednocześnie aktualizacje oprogramowania i częściowe modyfikacje podzespołów wpływają korzystnie na dynamikę prowadzenia i komfort jazdy.

Kluczowe funkcje związane z ładowaniem obejmują:

  • Wbudowaną zgodność z systemem SAE J3400 — North American Charging System (NACS)
  • Dostęp do sieci Tesla Supercharger obok usług takich jak Ionity, ChargePoint i EVgo
  • Nową funkcję Plug & Charge, upraszczającą płatności i proces uwierzytelniania podczas ładowania
  • Inteligentne planowanie tras dla EV w Apple Maps zintegrowane z systemem multimedialnym Lexus Interface

Lexus zaoferuje bezpłatne adaptery NACS właścicielom modeli RZ z lat 2023–2025 za pośrednictwem dealerów, a wszystkie auta BEV 2026 roku będą dostarczane z adapterami umożliwiającymi wsteczną zgodność z gniazdami SAE J1772 oraz Combined Charging System (CCS). Dzięki temu użytkownicy zyskają maksymalną elastyczność przy korzystaniu z publicznych stacji ładowania, a przejście między różnymi standardami stanie się płynniejsze. W praktyce oznacza to mniejsze obawy o dostępność punktów ładowania w trasie i lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury.

Projekt, zawieszenie i produkcja

RZ zachowuje swoją sylwetkę kompaktowego crossovera klasy premium, ale zyskuje dyskretne korekty w zawieszeniu i oprogramowaniu sterującym, które mają na celu poprawę prowadzenia i stabilności przy wyższych prędkościach oraz w zakrętach. Zmiany te obejmują kalibrację amortyzatorów, układu kierowniczego oraz strategii odzyskiwania energii przy hamowaniu, co ma wpływ zarówno na komfort, jak i na efektywność energetyczną pojazdu.

Produkcja RZ nadal odbywa się w zakładzie Motomachi firmy Toyota w Japonii, gdzie Lexus montuje ten model obok innych flagowych samochodów. Kontynuacja produkcji w tym zakładzie jest częścią strategii jakości i kontroli produkcji, charakterystycznej dla marki Lexus, która kładzie nacisk na precyzję montażu, kontrolę jakości oraz dobór materiałów wewnętrznych i wykończeniowych.

„Wszystkie nasze decyzje stawiają gości Lexusa na pierwszym miejscu” — powiedział Shawn Domeracki, wiceprezes ds. sprzedaży i rozwoju sieci dealerskiej Lexus. „Od dostępu do nowego sprzętu do ładowania po aktualizacje oprogramowania dostępne dla wszystkich kierowców BEV Lexusa — cieszymy się, że możemy mile zaskakiwać i zapewniać satysfakcję naszym klientom przez cały okres posiadania Lexusa.”

Pozycjonowanie rynkowe i ocena

Lexus pozycjonuje model RZ jako luksusowy, wszechstronny samochód elektryczny (BEV) skierowany do klientów, którzy oczekują wyrafinowania, zaawansowanej technologii oraz rosnącej wygody ładowania, zamiast surowego, minimalistycznego podejścia stosowanego przez niektórych konkurentów. Wersja 550e F Sport AWD tworzy dla RZ prawdziwą „halo” performance — czyli element przyciągający uwagę klientów poszukujących szybszych samochodów. Dodatkowo wsparcie ładowania, w tym dostęp do sieci Tesla Supercharger i zgodność z NACS, niweluje jedną z głównych przeszkód we wprowadzaniu luksusowych aut elektrycznych na rynek amerykański: obawy o dostępność szybkiego ładowania.

Czy priorytetem jest oszczędność energii, zaawansowane technologie pokładowe, czy bardziej sportowe wrażenia z jazdy — gama RZ na 2026 rok oferuje atrakcyjny miks cech. Dla wielu nabywców luksusowych samochodów kombinacja jakości wykonania Lexusa, poprawionego zasięgu oraz rozszerzonych opcji ładowania sprawi, że RZ stanie się w 2026 roku bardziej kompletną i konkurencyjną ofertą.

Jeżeli rozważasz zakup luksusowego, elektrycznego crossovera w tym roku, odświeżony RZ zasługuje na jazdę próbną — zwłaszcza wersja 450e z dostępnym pakietem performance lub mocny 550e F Sport AWD, jeśli zależy ci na przyspieszeniu elektrycznym bez kompromisów. Przed podjęciem decyzji warto porównać realne testy zasięgu w warunkach miejskich i autostradowych, dostępność stacji ładowania na trasach, a także ofertę serwisową i warunki gwarancji oferowane przez lokalnych dealerów.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze