Xiaomi ponownie przekracza 40 000 dostaw miesięcznie

Xiaomi EV podało, że w październiku dostarczyło ponad 40 000 samochodów, drugi miesiąc z rzędu. Artykuł analizuje rekordowy wrzesień, ofertę SU7/YU7, kwestie bezpieczeństwa po wypadku oraz zakładany rozwój R&D i technologii baterii.

Komentarze
Xiaomi ponownie przekracza 40 000 dostaw miesięcznie

6 Minuty

Xiaomi ponownie przekracza barierę 40 000 dostaw miesięcznie

Dział samochodów elektrycznych Xiaomi ogłosił na Weibo, że w październiku dostarczył ponad 40 000 pojazdów, co oznacza drugi miesiąc z rzędu, w którym firma przekroczyła tę granicę. Zgodnie z przyjętą praktyką Xiaomi nie opublikowało dokładnej liczby dla października, ale powtarzające się osiągnięcie podkreśla rosnącą siłę rynkową marki w coraz bardziej zatłoczonym segmencie samochodów elektrycznych (auta elektryczne, EV). To sygnał, że popyt i logistyka dostaw dawno przestały być jedynie fazą przedprodukcyjną, a zaczynają odzwierciedlać zdolność produkcyjną i efektywną sieć sprzedaży oraz serwisu.

Impuls napędzony rekordowym wrześniem

Szerszy kontekst sprawia, że deklaracja o październikowych dostawach nabiera większego znaczenia. We wrześniu Xiaomi EV podało precyzyjny wynik – 41 948 dostarczonych pojazdów, co było nowym rekordem firmy i trzecim z rzędu miesiącem wzrostu. W ujęciu rok do roku wzrost we wrześniu wyniósł imponujące 209,37% w porównaniu z 13 559 samochodami dostarczonymi w tym samym miesiącu rok wcześniej, natomiast w porównaniu z sierpniem (36 396 sztuk) był to wzrost o 15,25%. Tak szybkie tempo wzrostu rzadko osiągają nowe marki motoryzacyjne, zwłaszcza gdy producent formalnie wszedł na rynek EV dopiero w 2024 roku. Te dane sugerują skuteczne przekuwanie zamówień i rezerwacji na realne odbiory, sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw oraz rosnące wykorzystanie mocy produkcyjnych.

Lineup and market positioning

Xiaomi rozpoczęło ofensywę rynkową z ambitną strategią wielomodelową. Kluczowe modele obejmują zarówno sedany, jak i SUV-y, co pozwala firmie atakować dwa z najbardziej konkurencyjnych segmentów rynku samochodów elektrycznych. Oferta została zbudowana z myślą o konkurencji z ugruntowanymi liderami, jednocześnie wykorzystując silne strony Xiaomi — technologie, integrację oprogramowania i konkurencyjną politykę cenową. Główne modele to:

  • SU7: popularny sedan elektryczny wprowadzony 28 marca 2024 roku, zaprogramowany na bezpośrednią konkurencję z Tesla Model 3 dzięki atrakcyjnemu stosunkowi funkcji do ceny, zaawansowanemu systemowi infotainment oraz opcjom z pakietami akumulatorów i napędów dopasowanymi do różnych potrzeb użytkowników (zasięg, osiągi, ładowanie).
  • SU7 Ultra: wariant o podwyższonej wydajności, premierowo dostępny już 27 lutego 2024 roku — wcześniej niż bazowy SU7 — co odzwierciedla nietypowe podejście produktowe Xiaomi polegające na wprowadzeniu najpierw mocniejszej odmiany. Ultra kładzie nacisk na lepsze osiągi, bardziej sportowe zawieszenie, mocniejsze jednostki elektryczne i szybsze przyspieszenie, co ma przyciągnąć klientów poszukujących wrażeń za kierownicą.
  • YU7: pierwszy model SUV marki, zaprezentowany 26 czerwca 2024 roku, adresowany bezpośrednio do segmentu Tesli Model Y — czyli klientów oczekujących większej przestrzeni, wyższej pozycji za kierownicą oraz większej elastyczności przewozowej rodzinnych SUV-ów średniej wielkości. YU7 łączy ergonomię kabiny z optymalizacją zasięgu i praktycznymi rozwiązaniami bagażowymi.

Tak szybkie wprowadzenie trzech odmiennych modeli w okresie około czterech miesięcy jest sygnałem, że Xiaomi stara się szybko zdobywać udziały rynkowe kosztem ugruntowanych graczy, oferując alternatywy w dwóch najintensywniej rywalizowanych segmentach: kompaktowych sedanach oraz kompaktowych / średnich SUV-ach. Strategia wielomodelowa umożliwia także lepsze zagospodarowanie dostępnych modułów platformy, wspólnych komponentów i skali zakupowej dla dostawców baterii, jednostek napędowych i elektroniki, co może prowadzić do niższych kosztów jednostkowych w miarę wzrostu wolumenów.

Design and performance notes

Chociaż konkretne parametry osiągów i zasięgu różnią się w zależności od wersji wyposażenia i rodzaju baterii, seria SU7 kładzie wyraźny nacisk na aerodynamikę, nowoczesne, technologicznie nasycone wnętrza oraz konfiguracje dedykowane dla wyższej mocy w odmianie Ultra. Projekty nadwozia i detale aerodynamiczne zostały zoptymalizowane w celu zmniejszenia oporów powietrza, co przekłada się na realne korzyści w zasięgu przy autostradach. W kabinie znajdziemy systemy infotainment z dużymi ekranami, integrację z aplikacjami mobilnymi, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) oraz elementy pozwalające na aktualizacje funkcji przez sieć (OTA).

YU7 odpowiada współczesnym trendom SUV-ów — wyższa pozycja za kierownicą, konfigurowalne przestrzenie bagażowe i modułowe wnętrze, które przy równoczesnym zachowaniu akceptowalnego zasięgu powinno przemawiać do rodzin i osób potrzebujących uniwersalnego samochodu. Inżynieria układu napędowego obejmuje warianty z jednym i dwoma silnikami elektrycznymi, różne pakiety baterii oraz rozwiązania zarządzania energią (BMS) i termikiem baterii, co wpływa na tempo ładowania, degradowanie ogniw oraz stabilność osiągów w warunkach ekstremalnych.

Safety concerns and corporate response

Cień padł jednak na intensywną fazę wprowadzania produktów po poważnym wypadku z udziałem SU7, który miał miejsce w ubiegłym miesiącu. Incydent ten wzbudził publiczne obawy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów oraz pytania o to, czy procesy produkcyjne, testy zderzeniowe i kontrola jakości nadążały za szybkim tempem ekspansji. W praktyce oznacza to większą uwagę regulatorów, mediów i organizacji konsumenckich: niezależne oceny bezpieczeństwa, audyty jakości i ewentualne dochodzenia mogą mieć wpływ na harmonogram dostaw i reputację marki.

Mimo tego zdarzenia Xiaomi już inwestuje w przyszłe technologie i wzmocnienie kompetencji inżynieryjnych. Lokalny serwis 36Kr poinformował 28 października, że Xiaomi EV utworzyło dedykowany dział badawczo-rozwojowy zajmujący się fundamentami technologicznymi dla produktów następnej generacji. To posunięcie sugeruje długoterminowe ukierunkowanie na autonomię (systemy AD/ADAS na poziomach 2–3+), rozwój technologii akumulatorów (zarządzanie ogniwami, termika, potencjalne badania nad powłokami ogniw czy alternatywnymi chemikaliami), jak również na platformy samochodowe, które ułatwią skalowanie kolejnych modeli.

W reakcji na wypadek i rosnącą uwagę branży, kluczowe będą transparentne wyniki niezależnych testów zderzeniowych (np. krajowych i międzynarodowych protokołów), działania serwisowe, procedury obsługi posprzedażnej oraz ewentualne aktualizacje oprogramowania i modyfikacje konstrukcyjne prowadzone w fabryce. Dla nabywców oraz analityków rynkowych ważne jest, aby ocena ryzyka i jakości była oparta na twardych danych, a nie jedynie na komunikatach PR.

W skrócie, najważniejsze punkty to:

  • Szybki wzrost dostaw i ustanawianie kolejnych rekordów miesięcznych, świadczący o popycie i skutecznym przekształcaniu zamówień w dostawy.
  • Strategia wielomodelowa mająca na celu konkurowanie z najpopularniejszymi modelami Tesli poprzez ofertę SU7 i YU7.
  • Ostatni wypadek, który wzbudza pytania o bezpieczeństwo i rytm skalowania produkcji oraz potrzebę dokładnych audytów i testów.
  • Utworzenie nowej jednostki R&D skoncentrowanej na technologiach kolejnej generacji — autonomia, systemy baterii i platformy pojazdów.

Połączenie szybkiego wzrostu sprzedaży, agresywnych premier modeli oraz zintensyfikowanych inwestycji w badania i rozwój sprawia, że Xiaomi jest jedną z najpilniej obserwowanych nowych marek motoryzacyjnych. Dla potencjalnych nabywców, inwestorów i obserwatorów rynku główne pytania brzmią: czy Xiaomi zdoła utrzymać jakość i bezpieczeństwo przy rosnących wolumenach produkcji oraz jakie efekty przyniosą programy następnej generacji dla przyszłych modeli i konkurencyjności na rynku globalnym. Odpowiedź będzie zależała od wielu czynników: skuteczności kontroli jakości, zdolności do samodzielnego rozwoju technologii baterii i autonomii, jak również od skuteczności budowy sieci serwisowej i obsługi klienta poza Chinami.

Źródło: arenaev

Zostaw komentarz

Komentarze