Szpiegowskie zdjęcia elektrycznego AMG C‑Klasy 2028

AMG testuje mocno zamaskowaną, elektryczną C‑Klasę na architekturze MB.EA. Zdjęcia szpiegowskie ujawniają motyw świetlny w kształcie gwiazdy, możliwy napęd trójsilnikowy i kierunek osiągów na rok modelowy 2028.

Komentarze
Szpiegowskie zdjęcia elektrycznego AMG C‑Klasy 2028

8 Minuty

Szpiegowskie zdjęcia sugerują wysokowydajną elektryczną C‑Klasę

Oddział sportowy Mercedesa, AMG, został przyłapany podczas testów mocno zamaskowanej C‑Klasy z układem napędowym EQ Technology — i prototyp już zdradza kilka wyraźnych wskazówek: charakterystyczne oświetlenie w motywie gwiazdy oraz rozwiązania z tyłu nadwozia różniące go od obecnej, spalinowej C‑Klasy. Fotografowie w Niemczech uwiecznili mule oklejone gęstym kamuflażem, ale dostrzegalne szczegóły sugerują, że mamy do czynienia z autem przygotowywanym do produkcji — prawdopodobnie sedanem AMG w wersji elektrycznej zaplanowanym na rok modelowy 2028.

Co ujawniają zdjęcia szpiegowskie

Maskowanie nie tylko ukrywa linie nadwozia; odsłania też elementy świetlne przypominające wzór gwiazdy, który pojawił się w przeprojektowanym CLA i w modelu GLC z technologią EQ. To wskazuje, że Mercedes dąży do spójnej tożsamości wizualnej w gamie EQ — nawet w przypadku wysoko wydajnych wariantów AMG. Ten spójny język projektowy wpływa na rozpoznawalność marki i pozycjonowanie modelu jako części linii Mercedes‑EQ i AMG.

Inne widoczne wskazówki:

  • Wyraźnie odmienny tył z delikatnym spojlerem na klapie bagażnika, co odróżnia go od klasycznej sylwetki C‑Klasy z silnikiem spalinowym.
  • Brak oczywistych ruchomych elementów aerodynamicznych z tyłu prototypu — istotne, bo AMG stosowało aktywną aerodynamikę w AMG CLA z EQ Technology.
  • Niezgodne obręcze kół z oponami Michelin, a także tarcze hamulcowe bez nawierceń i skromne zaciski — to sygnały, że testowany egzemplarz to wczesny prototyp rozwojowy, a nie praktycznie gotowy egzemplarz prasowy.
  • Silny kamuflaż wnętrza, co wskazuje, że znacząca część kabiny i technologii ciągle jest w fazie weryfikacji.

To dopiero wczesne auta testowe — Affalterbach nadal ma czas na dopracowanie aerodynamiki, układu hamulcowego i ostatecznego wyglądu przed homologacją. Proces walidacji obejmuje długie testy termiczne baterii, próby trwałości układu napędowego i optymalizację oprogramowania zarządzającego rozkładem momentu obrotowego (torque vectoring), co jest kluczowe dla aut performance.

Platforma, układ napędowy i oczekiwania technologiczne

Pod prototypem znajduje się elektryczna architektura MB.EA, współdzielona z modelem GLC z EQ Technology. Informacje z branży oraz szumy medialne wskazują na konfigurację z trzema silnikami, wykorzystującymi ultralekkie silniki osiowe (axial motors), z których niektóre opracowane zostały we współpracy z firmą YASA. Konserwatywne szacunki osiągów umieszczają najmocniejszą odmianę AMG C‑Klasy znacząco powyżej 600 koni mechanicznych, z możliwością uzyskania jeszcze większej mocy w ekstremalnych wariantach.

Kluczowe możliwości techniczne, które należy brać pod uwagę:

  • Układ trzech silników: dwa elektryczne silniki na tylnej osi dla poprawionego rozdziału momentu i zaawansowanego torque vectoring, oraz jeden silnik przedni dla zachowania równowagi i charakterystyki napędu na wszystkie koła.
  • Technologia akumulatorów korzystająca z chłodzenia cieczą i ogniw full‑tab round cells — format ogniw, który AMG zaprezentowało wcześniej na koncepcyjnym GT XX Concept; takie ogniwa mogą poprawić gęstość energetyczną i trwałość przy wysokich obciążeniach.
  • Tylny układ skrętu kół (rear‑wheel steering) oraz zaawansowany system rozdziału momentu obrotowego, które razem przyczynią się do lepszej zwrotności i stabilności w zakrętach, co jest istotne dla aut sportowych z dużą mocą.

Warto dodać, że koncepcyjny GT XX z Affalterbach pokazuje ponad 1 000 kW z trzech silników osiowych, lecz produkcyjna C‑Klasa AMG zostanie prawdopodobnie stonowana w porównaniu do ekstremów z salonów. Mimo to kierunek jest jasny: AMG przenosi dramatyzm i osiągi znane z aut spalinowych do ery EV, dążąc do zachowania charakterystycznego DNA marki — czyli dynamicznych reakcji i zdolności „corner‑carving” przy jednoczesnym wykorzystaniu zalet napędu elektrycznego.

Techniczne wyzwania obejmują zarządzanie temperaturą podczas szybkiej jazdy, optymalizację map napędu, a także balans masy i sztywności nadwozia przy cięższej baterii. Inżynierowie AMG muszą jednocześnie znaleźć kompromis między osiągami na torze, codzienną użytecznością i zasięgiem, co będzie miało wpływ na wybory w kwestii pojemności baterii, strategii chłodzenia i oprogramowania zarządzającego.

Projekt i aerodynamika — co może się zmienić

Brak widocznych ruchomych elementów aerodynamicznych na obecnym prototypie może być tymczasową decyzją — AMG stosowało ruchome powierzchnie aerodynamiczne w ostatnich modelach oznaczonych EQ i takie rozwiązania mogą pojawić się w późniejszych fazach testów. Ostateczny model AMG C‑Klasy EQ prawdopodobnie otrzyma unikalne zderzaki, poszerzone nadkola oraz dopracowany dyfuzor i podłogę aerodynamiczną (undertray), tak aby zrównoważyć opór powietrza i docisk, szczególnie przy wyższych prędkościach.

Małe detale, na które warto zwrócić uwagę w miarę postępu prac rozwojowych:

  • Oświetlenie LED z motywem gwiazdy w formie produkcyjnej, zapewniające silną sygnaturę wizualną marki Mercedes‑EQ i AMG.
  • Bardziej agresywne wyposażenie hamulcowe oraz większe, nawiercane tarcze hamulcowe w wersjach top‑spec, by sprostać większym prędkościom i intensywnym hamowaniom.
  • Wyraźniejsze różnice we wnętrzu z fotelami AMG, kierownicą o sportowym profilu i dedykowanym oprogramowaniem sterującym, które dostarczy bardziej bezpośrednie odczucia z jazdy i możliwość spersonalizowanej kontroli nad charakterystykami napędu.

W zakresie aerodynamiki produkcyjnej duże znaczenie mają też elementy ukryte pod nadwoziem, jak profile dyfuzora termicznego i specjalne kanały kierujące powietrze do chłodnic akumulatora oraz inwerterów. Inżynierowie AMG będą testować różne konfiguracje w tunelu aerodynamicznym i podczas jazd high‑speed, aby osiągnąć pożądany kompromis między zasięgiem a osiągami.

Krajobraz konkurencyjny i harmonogram

Mercedes‑Benz planuje zaprezentować standardową C‑Klasę z EQ Technology w 2026 roku jako model 2027, co oznacza, że odmiany AMG najpewniej pojawią się jako modele 2028. Głównym bezpośrednim rywalem wydaje się być wysoko wydajny BMW i3 M (kod nazwowy ZA0), o którym mówi się, że wejdzie do produkcji w marcu 2027 roku — być może także w wersji kombi. To tworzy ciasne starcie między najbardziej agresywnym elektrycznym sedanem kompaktowym BMW a elektryczną C‑Klasą AMG.

Ceny, pakiety wersji i strategia rynkowa będą kluczowe: Mercedes musi ustawić ofertę AMG tak, by konkurowała nie tylko mocą, ale także doświadczeniem kierowcy, jakością wykonania, zakresem opcji i wsparciem serwisowym. Z punktu widzenia klienta ważne będą też takie czynniki, jak zasięg w trybie miejskim i autostradowym, możliwości szybkiego ładowania, oraz programy gwarancyjne i serwisowe dla baterii.

Cytat do zapamiętania: «Affalterbach kieruje swoje kompetencje ku elektryfikacji osiągów — celem jest przeniesienie dramatyzmu AMG do ery EV bez utraty DNA marki związanego z charakterystycznym prowadzeniem w zakrętach.»

Co to oznacza dla nabywców i entuzjastów

Jeżeli AMG odniesie sukces z trzysilnikową C‑Klasą oferującą ponad 600 KM, zaawansowany torque vectoring i wyrafinowany pakiet akumulatorowy, klienci otrzymają skoncentrowany na kierowcy elektryczny sedan, który będzie konkurował z najlepszymi elektrycznymi modelami z gamy BMW M. Wczesne prototypy pokazują, że Mercedes podchodzi do projektu ostrożnie — priorytetem jest walidacja platformy MB.EA i rozwój komponentów przed ostatecznym dopracowaniem stylistyki i elementów aerodynamicznych.

Najważniejsze punkty dla potencjalnych kupujących i fanów motoryzacji:

  • Platforma: MB.EA (współdzielona z GLC EQ Technology) — oznacza skalowalność i dostęp do nowoczesnych rozwiązań dla EV.
  • Przewidywana maksymalna moc: konserwatywnie >600 KM; warianty AMG mogą osiągnąć znacznie wyższe wartości w zależności od celów marketingowych i pozycji rynkowej.
  • Główni konkurenci: BMW i3 M (ZA0) oraz inne elektryczne sedany high‑performance — rywalizacja skupi się na osiągach, charakterze jazdy i technologii baterii.

Dla entuzjastów ważne będzie również pozostałe wyposażenie typowe dla AMG: agresywne zawieszenie z adaptacyjną charakterystyką, tryby jazdy ukierunkowane na tor, dedykowany system wyświetlania parametrów osiągów oraz pakiety opcjonalne poprawiające chłodzenie i trwałość komponentów przy długotrwałym obciążeniu. Ostateczna wersja produkcyjna będzie także determinowana przez regulacje dotyczące emisji, bezpieczeństwa i homologacji dla pojazdów elektrycznych w istotnych rynkach: Europie, USA i Chinach.

W miarę nasilania się testów spodziewajmy się dalszych zdjęć szpiegowskich ujawniających więcej szczegółów: konfiguracje zawieszenia, ostateczne wzory felg, style zderzaków, a także fragmenty oprogramowania i ekranu systemu multimedialnego, które często są wskazówką, jak producent zamierza zbalansować funkcje komfortowe i sportowe.

Oczekuj bardziej szczegółowych informacji wraz z postępem testów. Harmonogram premiery C‑Klasy EQ ustawiony na lata 2026/2027 sprawia, że wariant AMG będzie jednym z ciekawiej obserwowanych debiutów dla miłośników wysokich osiągów w pełni elektrycznych samochodach.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze