6 Minuty
Zdjęcia szpiegowskie ujawniają 911 o bardziej stonowanej twarzy
Porsche zostało zauważone podczas testów nowej odmiany 911 w wersji cabrio, która wizualnie przypomina stonowaną odsłonę Turbo S — ale z dwoma zaskakującymi detalami: boczne wloty powietrza są zamknięte, a wysuwane tylne skrzydło znane z 992.2 Turbo S wydaje się nie występować. Prototyp, który najpewniej bazuje na odświeżonym Turbo S, wzbudził spekulacje, czy Porsche szykuje standardowego Turbo, model w stylu Touring, czy może coś zupełnie innego.
Kluczowe wskazówki wizualne i ich znaczenie
Maska i przód pojazdu prezentują znane elementy z Turbo S, a obecność kół z centralną nakrętką (centerlock) sygnalizuje sportowe aspiracje oraz możliwość wykorzystania podwozia o wysokich osiągach. Jednocześnie zamknięte boczne wloty sugerują mniejsze zapotrzebowanie na chłodzenie niż w „pełnokrwistym” Turbo S — to z kolei podpowiada, że maksymalne osiągi mogą być ukierunkowane niżej. Brak ruchomego tylnego skrzydła jeszcze bardziej podkreśla, że mamy do czynienia raczej z wyciszonym grand tourerem niż maszyną nastawioną wyłącznie na tory wyścigowe.

Najważniejsze cechy na pierwszy rzut oka:
- Koła z centralną nakrętką i przód inspirowany Turbo S
- Zamknięte boczne wloty powietrza
- Brak widocznego wysuwanego tylnego skrzydła
Układ napędowy i oczekiwania co do osiągów
Aktualne Turbo S rozwija imponujące 701 mechanicznych koni mechanicznych (około 515 kW), przy czym 631 KM pochodzi z 3,6-litrowego, sześciocylindrowego silnika bokser (flat-six) wyposażonego w turbosprężarki twin-scroll wspomagane elektrycznie. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie około 760 Nm (560 lb-ft) momentu obrotowego tylko z pracy spalinowej, rosnącego do około 800 Nm (590 lb-ft) po dodaniu wspomagania elektrycznego. Jeśli przyszły wariant Touring bazuje na architekturze Turbo S, lecz z zamkniętymi wlotami powietrza, można spodziewać się stonowanej, przyciętej mocy — prawdopodobnie ustawionej między poziomem Carrera GTS a Turbo S.
W praktyce oznacza to, że inżynierowie mogliby obniżyć maksymalną charakterystykę silnika lub zmodyfikować sposób pracy systemu hybrydowego i mapowania elektroniki, by akcentować płynność, kulturę pracy i komfort długodystansowy zamiast maksymalnej dynamiki przy pełnym obciążeniu. Wariant hybrydowy lub Touring nastawiony na komfort raczej nie będzie oferowany z manualną skrzynią biegów — nowoczesne systemy hybrydowe i integracja elektrycznego wsparcia częściej idą w parze z dwusprzęgłową przekładnią PDK. Z drugiej strony specjalne wersje z napędem na tył i manualem (podobnie jak Sport Classic z 2022 roku) celowo rezygnowały z najwyższych liczb mocy, by zaoferować większe zaangażowanie kierowcy i charakter bardziej analogowy.

Gdzie mógłby się znaleźć w gamie
W kontekście cenowym: na rynku amerykańskim Turbo S zaczyna się mniej więcej od 270 000 USD w wersji coupe i około 284 300 USD dla cabrioletu. Klienci Porsche historycznie chętnie wybierają odmiany „S”, więc zastąpienie standardowego Turbo bardziej charakterystycznym modelem Touring — być może z napędem na tył i manualną skrzynią — mogłoby rozszerzyć ofertę i przyciągnąć purystów zainteresowanych klasycznym doświadczeniem jazdy.
W praktycznej hierarchii modelowej taki Touring mógłby pełnić rolę „średniego” ogniwa: bardziej luksusowego i wyrafinowanego niż Carrera GTS, ale mniej agresywnego niż Turbo S pod względem osiągów i aerodynamiki. Taka pozycja rynkowa odpowiadałaby klientom szukającym komfortu dla długich tras, jednocześnie oczekujących bardziej wysublimowanego charakteru niż standardowy Carrera.
Genealogia i edycje limitowane
Porsche ma za sobą długą tradycję wyprowadzania specjalnych edycji z bazowego podwozia Turbo. Model GT2 RS zwykle wykorzystuje najwydajniejsze elementy z gamy Turbo jako fundament dla ekstremalnego, limitowanego flagowca — i jest oczekiwane, że GT2 RS powstanie w oparciu o zmodernizowane Turbo S. Historia pokazuje, że Zuffenhausen potrafi wykorzystać technologię Turbo do stworzenia najbardziej prestiżowych i drogich wariantów 911.
Dobrym przykładem jest Sport Classic (992.1) — tylnonapędowy samochód z manualną skrzynią, powstały jako ukłon w stronę klasycznych 911. Wyprodukowano jedynie 1 250 egzemplarzy, co potwierdza, że Porsche jest gotowe odstąpić od maksymalizacji czystych liczb osiągów na rzecz tworzenia przedmiotów pożądania o silnym charakterze i ograniczonej dostępności. To doświadczenie z edycjami limitowanymi sprawia, że każda nietypowa odmiana Turbo może trafić do kolekcjonerów lub stać się ciekawą alternatywą w gamie.

Rynek i panorama skrzyń biegów
Na koniec 2025 roku oferta modeli 911 z manualną skrzynią w USA jest ograniczona głównie do GT3 i Carrera T. Większość odmian 992.2 korzysta natomiast z dwusprzęgłowej przekładni PDK dostarczanej przez ZF — to szybka skrzynia, dostępna w konfiguracjach siedmiu lub ośmiu biegów, która poprawia czas reakcji, dynamikę i ekonomię. Dla modeli wykorzystujących hybrydowe wsparcie elektryczne PDK wydaje się naturalnym wyborem, ze względu na płynniejszą integrację z układami wspomagającymi i odzysku energii.
Wiele pytań pozostaje jednak otwartych: czy taki Touring otrzyma układ napędowy skonfigurowany stricte na komfort (miększe zawieszenie, stonowane mapowanie silnika), czy też zachowa część charakteru Turbo S w celu zaoferowania hybrydowego kompromisu między osiągami a komfortem? Entuzjaści zauważają, że prototyp wygląda jak eksperyment na granicy między osiągami torowymi a wyrafinowaną komfortową „turystyką”. To stawia pytanie, czy Porsche zmierza do stworzenia uniwersalnego modelu, który zadowoli i kierowców długodystansowych, i tych oczekujących sportowego potencjału.
Czy będzie to subtelne Turbo, elektryfikowany Touring, czy limitowana, retro-inspirowana edycja — pozostaje to otwarte. Różnorodność strategii produktowych Porsche oraz historyczne podejście do edycji specjalnych wskazują, że marka ma narzędzia i doświadczenie, by przygotować każdy z tych wariantów zależnie od reakcje rynku i oczekiwań klientów.
Przewiduje się oficjalne ujawnienie modelu na początku 2026 roku. Do tego czasu zamknięte wloty powietrza i stonowane rozwiązania aerodynamiczne dają wiele tematów do dyskusji na temat kolejnego kierunku rozwoju gamy 911 ze Stuttgartu.
Źródło: autoevolution
Zostaw komentarz