7 Minuty
Peugeot reinvents the supermini
Peugeot trzeciej generacji 208, który pojawi się w 2026 roku, jest jednym z najważniejszych modeli w strategii koncernu Stellantis. Oparty na nowej architekturze STLA Small i oferowany wyłącznie jako elektryczny hatchback, nowy 208 ma na celu przewartościowanie oczekiwań wobec kompaktowych aut elektrycznych (EV). Projekt łączy odważne rozwiązania wnętrza, nowy prostokątny układ kierowniczy nazwany Hypersquare oraz opcje znacznie większych pakietów baterii, co razem ma podnieść poziom użyteczności, zasięgu i wrażeń z jazdy w segmencie supermini.
STLA Small: the platform for a new era
Model 208 stanie się pierwszym samochodem produkcyjnym wykorzystującym STLA Small — nową, modułową platformę Stellantis przeznaczoną dla samochodów segmentów A–C. STLA Small zastępuje obecne podwozia CMP/e-CMP, które napędzają dzisiejsze wersje 208, 2008 i Vauxhall Corsa. Platforma została zaprojektowana z myślą o dużej elastyczności: może przyjmować układy hybrydowe, elektryczne oraz warianty zoptymalizowane pod kątem różnych rozstawów osi i konfiguracji napędu. Jednak Peugeot zdecydował się wystartować z nowym 208 wyłącznie jako modelem BEV (Battery Electric Vehicle), co odzwierciedla rosnące znaczenie samochodów elektrycznych w portfolio marki.
Ta decyzja ma także wymiar rynkowy i strategiczny. W perspektywie, chcąc osiągnąć lepszą efektywność kosztową i większą skalę produkcji baterii, Stellantis konsoliduje architektury pod modele EV — STLA Small ma umożliwić obniżenie kosztów jednostkowych, poprawę zasięgu przy podobnej masie oraz lepsze możliwości integracji nowoczesnych systemów zarządzania baterią (BMS) i systemów termicznych. Jednocześnie pozostawienie w użyciu konstrukcji CMP dla części rynku daje grupie elastyczność sprzedażową tam, gdzie infrastruktura ładowania lub preferencje klientów nadal sprzyjają jednostkom spalinowym lub hybrydom.
STLA Small przewiduje też ustandaryzowane miejsca montażu akumulatora, kompatybilne z różnymi pojemnościami i topologiami pakietów. Z punktu widzenia serwisu i aftermarketu, ujednolicenie niektórych elementów podwozia i elektroniki ułatwi zarządzanie częściami zamiennymi i serwisowaniem w skali europejskiej. Dla klientów oznacza to także łatwiejszy dostęp do modernizacji oprogramowania (OTA), integracji z sieciami ładowania oraz dłuższą przewidywalną eksploatacją pojazdu.
Battery, range and performance
W systemie STLA Small pojemność baterii przewidziana jest w szerokim zakresie — mniej więcej od 37 kWh do 82 kWh. Dla nowego Peugeota 208 oczekuje się zastosowania jednego z większych pakietów, co może przynieść znaczący wzrost zasięgu w porównaniu z obecnym e-208 z baterią 52 kWh (w najlepszej wersji około 268 mil WLTP). Wyższe pojemności baterii otwierają drogę do realnych zasięgów umożliwiających codzienne użytkowanie bez częstego ładowania, a jednocześnie redukują tzw. range anxiety w segmencie miejskich i podmiejskich kierowców.
Jeśli chodzi o osiągi, konkretne wartości mocy i momentu obrotowego nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone, ale spodziewane widełki obejmują standardowe wersje porównywalne z dzisiejszym benchmarkiem ~156 KM (około 115 kW) oraz mocniejsze warianty sportowe. Architektura STLA Small umożliwia instalację mocniejszych silników elektrycznych oraz systemów z napędem na jedną lub obie osie, co pozwala tworzyć wersje o znacznie ostrzejszych osiągach — nawet aspirujące do miana GTi. Taki wariant mógłby łączyć dużą moc z lepszym rozłożeniem masy dzięki płaskiemu pakietowi bateryjnemu oraz zaawansowanemu zawieszeniu.
W praktyce parametry zasięgu zależeć będą nie tylko od pojemności baterii, ale też od efektywności aerodynamicznej nadwozia, masy pojazdu, opon niskiego oporu, strategii odzyskiwania energii (regeneracji) oraz od sposobu użytkowania i klimatu. Istotne będą też możliwości szybkiego ładowania DC — by konkurować na rynku, nowe 208 powinno oferować realne prędkości ładowania, które pozwolą na uzupełnienie kilkuset kilometrów zasięgu w rozsądnym czasie na stacjach szybkiego ładowania. W zależności od konfiguracji technicznej STLA Small może obsługiwać różne topologie ładowania, w tym tryby do 150–200 kW w szczytowych wariantach, choć dokładne wartości zależą od finalnego wyboru napięciowego i architektury BMS.

Tech-forward interior: Hypersquare and steer-by-wire
Peugeot zaprezentuje samochód w formie koncepcyjnej jako Polygon, aby zwrócić uwagę na radykalne zmiany we wnętrzu i kolejny etap ewolucji koncepcji i-Cockpit. Jednym z najważniejszych elementów jest kierownica Hypersquare — prostokątne sterowanie, które po raz pierwszy pojawiło się w koncepcie Inception. W modelu produkcyjnym Hypersquare ma być zintegrowany z systemem steer-by-wire (sterowanie po kablu), co byłoby pierwszym tego typu rozwiązaniem w produkcyjnym samochodzie Stellantis.
Sterowanie by-wire usuwa fizyczne połączenie mechaniczne między kierownicą a układem kierowniczym, zastępując je sygnałami elektrycznymi i zaawansowanymi aktorami. Dzięki temu Peugeot może zoptymalizować przestrzeń przed kierowcą, poprawić widoczność zestawu wskaźników, a także zaoferować nowe profile prowadzenia z adaptacyjnym tłumieniem i czułością kierownicy. Systemy by-wire muszą spełniać rygorystyczne standardy bezpieczeństwa funkcjonalnego (np. ISO 26262) oraz obejmować redundantne rozwiązania elektroniki i zasilania, by zapewnić pełną niezawodność w każdych warunkach.
Wnętrze ma też zyskać nową ergonomię: przewidywane są większe przestrzenie schowkowe, bardziej intuicyjne rozmieszczenie przycisków skrótowych oraz ekrany o wysokiej rozdzielczości. Wersje produkcyjne koncepcyjnie nawiązują do trendów segmentu, gdzie dominują wyświetlacze panoramiczne i rozbudowane systemy infotainment z integracją smartfonów, aktualizacjami oprogramowania OTA oraz rozbudowanymi funkcjami wspomagania kierowcy (ADAS). Peugeot zapowiada, że Hypersquare zapewni charakterystyczne wrażenia z jazdy, wyróżniające 208 spośród innych elektrycznych hatchbacków.
- 21-calowy panoramiczny, zakrzywiony ekran infotainment podobny do tego w modelu 3008, z zaawansowaną integracją systemów multimedialnych i nawigacji
- Konfigurowalne przyciski skrótów oraz rozbudowane ustawienia asystentów jazdy — od adaptacyjnego tempomatu po systemy pół-autonomiczne
- Produkcja w zakładzie Stellantis w Saragossie (Zaragoza) z planowanym startem sprzedaży pod koniec 2026 roku
W praktyce takie wnętrze oznacza również wyższy poziom personalizacji: od układów wyświetlania, przez tematy graficzne, po adaptacyjne profile jazdy. Istotne będą też materiały wykończeniowe — Peugeot dąży do połączenia trwałości i estetyki przy jednoczesnym zwiększeniu udziału materiałów pochodzących z recyklingu, co wpisuje się w szersze cele zrównoważonego rozwoju marek Stellantis. Wersje wyższe mogą oferować połączenie systemów audio premium, masażu foteli i zaawansowanych funkcji komfortu kierowcy i pasażerów.
Dyrektor generalny Peugeota deklaruje, że marka pozostaje zobowiązana do rozwoju samochodów w pełni elektrycznych (BEV), jednocześnie utrzymując strategię multi-energetyczną w obrębie całej grupy. Taka dwutorowa strategia wyjaśnia, dlaczego obecne modele oparte na platformie CMP z napędem spalinowym lub hybrydowym mogłyby nadal być oferowane obok nowego, w pełni elektrycznego e-208 — szczególnie tam, gdzie popyt rynkowy lub infrastruktura nie sprzyja jeszcze szybkiemu przejściu na EV.

Pod względem ceny oczekuje się, że nowy 208 zostanie wyceniony blisko obecnego punktu wejścia dla segmentu, czyli w okolicach 30 000 funtów (lub równowartości w walutach lokalnych). Finalna polityka cenowa będzie uwzględniać różne warianty baterii, poziomy wyposażenia oraz lokalne subsydia lub zachęty podatkowe dla aut elektrycznych. W planach Stellantis jest również wprowadzenie na platformie STLA Small bliźniaczej Corsy oraz kolejnej generacji 2008, co ma zwiększyć efektywność wdrażania i pozwolić na szersze upowszechnienie rozwiązań technologicznych.
Dla nabywców i entuzjastów model 208 na rok 2026 ma być czymś więcej niż drobną aktualizacją: to początek nowego rozdziału dla przystępnych cenowo samochodów elektrycznych w Europie. Połączenie praktycznego zasięgu, świeżego wzornictwa oraz autentycznie nowych technologii wewnątrz kabiny może sprawić, że 208 stanie się referencyjnym autem w swoim segmencie. Kluczowe będzie jednak to, jak Peugeot i Stellantis przygotują sieć sprzedaży i serwisu, gwarancje baterii, programy leasingowe oraz rozwiązania ładowania, które razem zadecydują o atrakcyjności całkowitego kosztu posiadania (TCO).
Źródło: autocar.co
Zostaw komentarz