3 Minuty
Retro korzenie spotykają nowoczesne CGI: reboot Eclipse, o którym marzą fani
Obecna oferta Mitsubishi opiera się w dużej mierze na crossoverach i sojuszach, jednak niedawna cyfrowa reinterpretacja modelu Eclipse przypomniała entuzjastom sportową przeszłość marki. Filipiński artysta cyfrowy Enoch Gabriel Gonzalez (enochgonzalesdesigns na Instagramie) przygotował render, który przedstawia Eclipse jako nisko osadzone, trzydrzwiowe liftback coupe — ćwiczenie w nostalgii, które jednocześnie rodzi pytania o przyszłą strategię produktową Mitsubishi.
Gdzie stoi dziś Mitsubishi
Japoński producent przebudowuje swoją pozycję na wielu rynkach. W Ameryce Północnej firma ogłosiła pięcioletni plan Mitsubishi Motors Momentum 2030, jednak konkretne premiery produktowe były ograniczone: Outlander pozostaje głównym modelem marki w USA, otrzymując m.in. wersję 2025 Outlander Trail Edition, opcję mild‑hybrydowego turbodoładowanego silnika 1,5 l zamiast wolnossącego 2,5 l oraz odświeżenie mid‑cycle dla Outlandera Plug‑in Hybrid. W Europie wiele obecnych modeli Mitsubishi to przebrandowane auta Renault — w tym elektryczny Eclipse Cross oparty na Renault Scenic E‑Tech — co odzwierciedla strategię sojuszu grupy.

Projekt i hołd dla oryginalnego Eclipse
Koncepcja Gonzaleza składa hołd oryginalnemu Eclipse (produkowanemu w latach 1990–2012), przywracając długą maskę, opadającą linię dachu i kompaktowe zwisy, kojarzone ze sportowymi kompaktami lat 90. Model CGI akcentuje klasyczne proporcje i wprowadza współczesne detale, takie jak szerokie nadkola i układ z czterema końcówkami wydechu — to sygnały wizualne sugerujące spalinowe nastawienie wydajnościowe, a nie układ elektryczny.
Najważniejsze elementy renderu:
- Sylwetka trzydrzwiowego liftback coupe
- Długa maska i krótkie zwisy przedni i tylny
- Agresywny tylny dyfuzor i cztery końcówki wydechu
- Proporcje sugerujące układ 2+2 lub ciasne cztery miejsca
Osiągi i pozycjonowanie — czysto spekulacyjne
Dzieło CGI sugeruje coupe napędzane silnikiem spalinowym. Gdyby trafiło na rynek w podobnej formie, prawdopodobnie konkurowałoby z takimi modelami jak Nissan Z, Toyota GR Supra czy odrodzony koncept Hondy Prelude. Mniejsza, lżejsza wersja mogłaby też stanąć obok Toyota GR86, Subaru BRZ czy Mazdy MX‑5 Miata RF. Jednak ostatnie priorytety produktowe Mitsubishi i strategia współdzielonych platform z Renault sprawiają, że komercyjna wykonalność dedykowanego sportowego coupe jest niepewna.
„Cyfrowy szkic może ożywić wspomnienia i sprawdzić apetyt rynku,” sugeruje render Gonzaleza — zaproszenie dla marki i fanów, by wyobrazić sobie, jak mógłby wyglądać współczesny Eclipse.

Perspektywy rynkowe
Realistycznie rzecz biorąc, ewentualny powrót nazwy Eclipse zależałby od priorytetów korporacyjnych, celów elektryfikacji i dostępności platform. Na razie CGI‑owe coupe pozostaje atrakcyjnym konceptem dla entuzjastów i przypomnieniem, że dziedzictwo Eclipse wciąż rezonuje w kulturze motoryzacyjnej.
Źródło: autoevolution
Komentarze