5 Minuty
Następny Touareg Volkswagena ma trafić na SSP oparte na Rivian
Volkswagen przygotowuje radykalne przekształcenie swojej oferty dużych SUV-ów: w pełni elektryczny ID. Touareg zbudowany na platformie Scalable Systems Platform (SSP). Według niemieckiego tygodnika branżowego Automobilwoche, bezemisyjny następca obecnego Touarega z napędem spalinowym może pojawić się około 2029 roku i — jak donoszą — przyjmie oprogramowanie oraz architekturę elektryczną w układzie strefowym opracowaną przez amerykańskiego producenta EV, firmę Rivian.
Dlaczego Bratysława ma znaczenie
Automobilwoche wskazuje także fabrykę Volkswagena w Bratysławie jako prawdopodobne pierwsze w Europie miejsce montażu pojazdów na platformie SSP. Zakład w Bratysławie jest już mocno zintegrowany z łańcuchem produkcji dużych SUV-ów Grupy Volkswagen: wytwarza Touarega z silnikiem spalinowym, Audi Q7/Q8 i Porsche Cayenne/Cayenne Coupe, a także modele segmentu D, takie jak Volkswagen Passat i Škoda Superb. Przeniesienie ID. Touarega opartego na SSP do Bratysławy pozwoliłoby wykorzystać moce produkcyjne i doświadczenie w wytwarzaniu SUV-ów, jednocześnie utrzymując produkcję blisko wieloletnich operacji Volkswagena na Słowacji.
SSP, technologia Rivian i architektura strefowa
Scalable Systems Platform to ambitna, nowej generacji architektura EV Grupy Volkswagen, mająca na celu ujednolicenie sprzętu i oprogramowania pomiędzy markami. Wyróżniający się element raportu Automobilwoche to wzmianka o oprogramowaniu i architekturze elektrycznej w układzie strefowym pochodzących od Rivian — nowoczesnym podejściu, które redukuje złożoność przez grupowanie okablowania i mocy obliczeniowej w strefy zamiast wielu oddzielnych jednostek sterujących (ECU). Dla klientów architektura strefowa obiecuje szybsze aktualizacje oprogramowania, lepszą diagnostykę i większą elastyczność dla różnych konfiguracji układu napędowego.

Opcja range extender: praktyczne rozwiązanie na długie trasy
Jedna z ciekawszych plotek mówi, że ID. Touareg może być oferowany z układem range-extender (EREV). W odróżnieniu od hybrydy plug-in, EREV wykorzystuje silnik spalinowy wyłącznie jako generator pokładowy do doładowywania akumulatora wysokiego napięcia i wydłużania zasięgu — napęd kół pozostaje elektryczny. Volkswagen potwierdził, że SSP jest projektowana z myślą o obsłudze takich rozwiązań range-extender, co firma podkreśliła w połowie 2025 roku.

- Zaleta range-extendera: wydłużony rzeczywisty zasięg bez konieczności polegania na publicznych sieciach ładowania.
- Jak to działa: silnik spalinowy napędza generator, który zasila akumulator, a ten z kolei zasila elektryczne jednostki napędowe; koła pozostają napędzane elektrycznie.
- Ostatni punkt odniesienia: Ram 1500 REV z 2026 roku łączy generator V6 o pojemności 3,6 litra z silnikami elektrycznymi, osiągając do 647 hp i 610 lb-ft (827 Nm) mocy szczytowej oraz szacowany łączny zasięg 690 mil (1 110 km) przy pełnym akumulatorze i baku.
Zastosowanie takiego rozwiązania w dużym elektrycznym SUV-ie, jak ID. Touareg, mogłoby znacząco poprawić wartości zasięgu wg EPA lub WLTP i zmniejszyć obawy związane z zasięgiem u klientów często podróżujących na duże odległości.
Kontekst rynkowy i natychmiastowe zmiany w gamie
Volkswagen potwierdził, że obecny Touareg z silnikiem spalinowym zostanie wycofany w przyszłym roku. To przesunie Tayrona na pozycję największego SUV-a Volkswagena w Europie i Wielkiej Brytanii — modelu, który, w przeciwieństwie do Tiguan na rynku północnoamerykańskim, jest na Starym Kontynencie dostępny z trzema rzędami siedzeń.

Dla osób rozważających dziś zakup Touarega, odchodzący model nadal jest w sprzedaży: na wrzesień 2025 jego cena wyjściowa w Niemczech wynosi około €74,925, a cena startowa w Wielkiej Brytanii to około £71,390. Najmocniejsza obecnie odmiana to hybryda plug-in z turbodoładowanym silnikiem V6, oferująca łącznie około 340 kW (około 456 KM).
Czego nadal nie wiemy
Kluczowe dane techniczne pozostają niepotwierdzone: konkretne komponenty range-extendera, pojemności akumulatorów, konfiguracje silników i ostateczne parametry osiągów ID. Touarega są wciąż nieznane. Volkswagen i jego dostawcy zwykle utrzymują takie specyfikacje w tajemnicy do chwili oficjalnych zapowiedzi modelu. Mimo to połączenie SSP, architektury strefowej i możliwości range-extendera wskazuje na elastyczną strategię platformy przygotowaną do zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb rynku — od nabywców zainteresowanych czystymi BEV, po tych, którzy priorytetowo traktują przydatność na długie trasy.
Wyróżniony cytat: 'ID. Touareg oparty na SSP mógłby połączyć oprogramowanie inspirowane przez Rivian z doświadczeniem Volkswagena w projektowaniu SUV-ów, tworząc zaawansowany technologicznie duży elektryczny SUV, który rozwiązuje problemy z zasięgiem dzięki opcjom EREV.'
W miarę jak producenci samochodów dążą do elektryfikacji segmentów premium, zgłaszane plany Volkswagena dotyczące ID. Touarega na platformie SSP, planowanego na 2029 rok, będą warte uważnego śledzenia — szczególnie dla klientów poszukujących dużych, bogato wyposażonych elektrycznych SUV-ów z praktycznymi rozwiązaniami na długie trasy i zwiększonym zasięgiem.
Źródło: autoevolution
Zostaw komentarz