BMW Neue Klasse Z4 — wizja roadstera w nowym języku projektowym

BMW Neue Klasse Z4 — wizja roadstera w nowym języku projektowym

0 Komentarze Łukasz Kamiński

4 Minuty

Na targach IAA Mobility 2025 w Monachium niemieckie marki premium zaprezentowały ważne nowe modele i koncepcje — ale ogłoszenie BMW zabrzmiało najmocniej dla przyszłego kierunku projektowego. Zamiast eksperymentować na kilku modelach, BMW potwierdziło, że każdy nowy samochód wprowadzony po tym momencie przyjmie język projektowy Neue Klasse zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, w architekturach ICE, HEV, PHEV i w pełni elektrycznych (EV). To zobowiązanie przekształca estetyczne ćwiczenie w strategię obejmującą całą markę, a projektanci cyfrowi już badają, co może to oznaczać dla niszowych modeli. Jedna z takich wizji: hipotetyczny roadster czwartej generacji BMW Z4, wizualizowany przez Lucę Serafiniego (lsdesignsrl), na nowo wyobrażony jako samochód Neue Klasse.

Projekt: estetyka Neue Klasse zastosowana w roadsterze

Koncepcja Z4 Serafiniego stosuje czyste, rzeźbione powierzchnie Neue Klasse i uproszczoną, opływową przednią partię do kompaktowego dwuosobowego samochodu. Render podkreśla charakterystyczne ostatnio oświetlenie BMW, wyraźne linie charakteru oraz uproszczone traktowanie grilla, które stawia proporcje ponad ozdobami. Pomysł pokazuje, jak stylistyka Neue Klasse — pierwotnie zapowiedziana na elektrycznym iX3 Neue Klasse — może zostać zmniejszona i dopracowana dla sylwetki samochodu sportowego, zachowując tożsamość marki BMW.

Szczegóły nadwozia

Kluczowe elementy wizualne w wizualizacji obejmują smuklejsze LED-owe reflektory, bardziej płaski profil maski, aerodynamiczne lusterka oraz zintegrowany tylny dyfuzor. Minimalistyczny grill i szerszy rozstaw kół optycznie obniżają samochód, nadając Z4 bardziej agresywną sylwetkę niż niektóre ostatnie generacje.

Wskazówki dotyczące wnętrza

W środku filozofia Neue Klasse faworyzuje czyste, skupione na użytkowniku kokpity z horyzontalnym przepływem deski rozdzielczej, ograniczeniem liczby przycisków i większym centralnym ekranem dotykowym zintegrowanym z deską — równoważąc technologię cyfrową z zaangażowaniem kierowcy w pakiecie roadstera.

Specyfikacje i osiągi (hipotetyczne)

Ponieważ render jest nieoficjalny, dokładne dane są spekulatywne. Jednak koncept Z4 w stylistyce Neue Klasse mógłby być oferowany z różnymi układami napędowymi, aby dopasować się do strategii BMW: lekka wersja z silnikiem spalinowym dla purystów jazdy, wysoko wydajna hybryda dla równowagi oraz elektryczny roadster oparty na skalowanej platformie EV wywodzącej się z architektury Neue Klasse. Cele osiągów mogłyby mieścić się w przedziale 250–450 KM dla wariantów spalinowych/hybrydowych, podczas gdy elektryczny Z4 mógłby dostarczać natychmiastowy moment obrotowy i czas 0–100 km/h poniżej 4,5 s dla sportowych wersji.

Pozycjonowanie na rynku

Neue Klasse Z4 byłby pozycjonowany jako kompaktowy samochód sportowy z segmentu premium, skierowany do entuzjastów ceniących prowadzenie, wrażenia z jazdy z otwartym dachem i wyróżniający się design. W konkurencji z takimi rywalami jak Porsche 718 i współpraca z Toyotą w modelu Supra, BMW mogłoby wykorzystać stylistykę Neue Klasse do unowocześnienia swojej oferty i wyróżnienia Z4 mocniejszą tożsamością marki w całej gamie.

Porównania i wartość strategiczna

W porównaniu z obecnymi generacjami Z4, iteracja Neue Klasse kładłaby nacisk na spójny design marki zamiast rozbieżnych, specyficznych dla modeli rozwiązań. To może wzmocnić rozpoznawalność i usprawnić rozwój, ale ryzykuje zrazić nabywców, którzy wolą różnorodność w ofercie BMW. W porównaniu z koncepcją Audi Concept C i modelami z serii EQ prezentowanymi na IAA, pełne zaangażowanie BMW w jednolity język projektowy jest odważniejsze: kosztem indywidualnego uroku zyskuje się jednolitą tożsamość.

Czy to dobry pomysł?

Dla entuzjastów to zależy. Neue Klasse Z4 mógłby połączyć nowoczesne technologie EV lub hybrydowe z ostrzejszym designem i efektywniejszym pakowaniem, potencjalnie ożywiając zainteresowanie dwuosobowymi samochodami sportowymi. Z drugiej strony puryści mogą odczuć, że roadster traci charakter, gdy zostaje zmuszony do podporządkowania się jednemu korporacyjnemu językowi projektowemu. Ostatecznie render pokazuje, że przy przemyślanych proporcjach i pakowaniu estetyka Neue Klasse może wzmocnić nawet niszowy samochód sportowy.

Krótko mówiąc: wizualizacja Z4 autorstwa Luki Serafiniego daje przekonujące spojrzenie na to, jak przyszły styl BMW może przełożyć się na klasyczny roadster, i prowokuje potrzebną dyskusję o równowadze między zunifikowanym designem marki a indywidualnością modeli na zmieniającym się rynku samochodów sportowych.

Źródło: autoevolution

Cześć, jestem Łukasz! Motoryzacją interesuję się od lat, ale najbardziej fascynuje mnie to, jak zmienia się rynek i jak pomagać ludziom w podejmowaniu świadomych decyzji. Tworzę poradniki, analizy i a

Komentarze

Zostaw komentarz