XYTE One — kompaktowy pojazd elektryczny łączący bezpieczeństwo i mikromobilność

XYTE One — kompaktowy pojazd elektryczny łączący bezpieczeństwo i mikromobilność

0 Komentarze Tomasz Wójcik

6 Minuty

Nowe podejście do mobilności miejskiej

Życie w mieście daje wygodę, ale też powoduje korki, zanieczyszczenie i dłuższe dojazdy. Niemiecki startup XYTE (wymawiane "excite") chce przeciwdziałać tym wyzwaniom w mobilności miejskiej, oferując nowatorskie rozwiązanie mikromobilne łączące oczekiwania ochrony i bezpieczeństwa samochodu z kompaktowym formatem e-hulajnogi.

Efektem jest XYTE One: lekki, jednoosobowy trzykołowy pojazd elektryczny plasujący się pomiędzy e-rowerami/e-hulajnogami a samochodami osobowymi. Został zaprojektowany dla kierowców, którzy oczekują więcej bezpieczeństwa, ochrony przed warunkami atmosferycznymi i możliwości przewozu bagażu niż w przypadku tradycyjnego dwukołowca, bez rozmiarów i kosztów typowego samochodu.

Co XYTE One ma rozwiązać

Mikromobilność udowodniła swoją wartość dla krótkich dojazdów, jednak wielu użytkowników wciąż musi godzić się na kompromisy w zakresie bezpieczeństwa i praktyczności. XYTE One adresuje te braki, oferując:

  • Wzmocnione elementy bezpieczeństwa i sztywność nadwozia zbliżoną do samochodu;
  • Ochronę przed pogodą oraz zamykany bagażnik do codziennych zakupów;
  • Kompaktowe wymiary ułatwiające parkowanie i poruszanie się po mieście;
  • W pełni elektryczny napęd dla niskich emisji i niższych kosztów eksploatacji.

Projekt i zabudowa

One to wąski pojazd — zaledwie 79 cm szerokości i 2,17 m długości — co sprawia, że parkowanie jest znacznie prostsze niż w przypadku tradycyjnego samochodu, przy jednoczesnym podleganiu przepisom dla pojazdów silnikowych (nie można korzystać ze ścieżek rowerowych ani zostawiać go na chodnikach). XYTE podkreśla podejście inspirowane motoryzacją: wyścigowo stylizowany, pełen aluminiowy monocoque, pojedyncze ergonomiczne siedzenie z opcjonalnym pasem 4-punktowym oraz ukształtowane wnętrze kokpitu z 10-calowym ekranem dotykowym.

Ochrona przed pogodą i ładowność

XYTE reklamuje One jako oferujący "pewną ochronę przed pogodą" i popiera to 72-litrowym, odpornym na warunki atmosferyczne, zamykanym bagażnikiem, mieszczącym niewielką skrzynkę napojów, sprzęt sportowy czy kilka toreb z zakupami. Należy jednak pamiętać, że One jest otwarty po obu stronach, więc choć zapewnia lepszą ochronę niż typowa hulajnoga, nie jest hermetyczną kabiną jak samochód — użytkownicy powinni realistycznie ocenić możliwości w ekstremalnych warunkach pogodowych.

Osiągi, układ napędowy i ładowanie

One napędzany jest silnikiem elektrycznym o stałym przełożeniu, o szczytowej mocy 19 kW i maksymalnym momencie obrotowym 55 Nm. Ogranicznik elektroniczny blokuje prędkość maksymalną na poziomie 99 km/h, co jest wystarczające na drogi miejskie i podmiejskie. XYTE podaje zasięg na jedno ładowanie około 112 km — konkurencyjny dla miejskiego pojazdu elektrycznego, choć ograniczony przy intensywnym całodziennym użytkowaniu.

Ładowanie i bateria

Stały akumulator jest niewymienialny, ale obsługuje szybkie ładowanie: XYTE twierdzi, że pakiet może osiągnąć około 80% stanu naładowania w nieco ponad dwie godziny, co jest praktyczne dla codziennych dojeżdżających, którzy mogą uzupełnić energię między zmianami lub podczas przerw. W przypadku dłuższego użytkowania właściciele powinni planować postoje na ładowanie, ponieważ deklarowany zasięg sprzyja krótkim miejskim trasom, a nie długodystansowym podróżom.

Podwozie, zawieszenie i hamulce

Bezpieczeństwo i komfort jazdy są kluczowe dla charakteru One. Układ wykorzystuje dwa przednie koła dla poprawy stabilności oraz podwójne wahacze i dwa pionowe amortyzatory, które łagodzą miejskie wyboje. Hamowanie realizowane jest przez tarcze 240 mm na wszystkich kołach z systemem ABS 3-kanałowym — wyposażenie rzadkie w wielu micro-EV i zdecydowanie przewyższające standardowe e-hulajnogi czy skutery.

Waga, ładowność i ergonomia

Masa własna wynosi 206 kg, a maksymalna ładowność 330 kg. Pozostawia to około 124 kg dla kierowcy oraz dodatkowego bagażu w bagażniku. Stosunkowo niska waga pojazdu i kompaktowe wymiary utrzymują zużycie energii na niskim poziomie i zapewniają wysoką zwrotność.

Łączność i wyposażenie

Modele podstawowe i edycje startowe obejmują oświetlenie LED, łączność Bluetooth i LTE, uchwyt na telefon oraz 10-calowy ekran dotykowy integrujący telematykę i nawigację. Elektryczny bieg wsteczny ograniczony do 10 km/h ułatwia manewry parkingowe — wygoda cenna w zatłoczonych obszarach miejskich.

Pozycjonowanie rynkowe i ceny

XYTE pozycjonuje One jako produkt mikromobilności premium skierowany do miejskich profesjonalistów i dojeżdżających, którzy potrzebują większej ochrony i bezpieczeństwa niż w przypadku dwukołowców, ale nie potrzebują wielomiejscowego samochodu. Firma planuje ograniczone premiery początkowe w europejskich miastach takich jak Paryż, Barcelona, Mediolan i Monachium.

Przedsprzedaż edycji Launch Edition wymaga bezzwrotnego depozytu w wysokości 250 EUR, a cena wprowadzenia wynosi 10 750 EUR (około 12 600 USD) przed podatkami i opłatami lokalnymi. XYTE zobowiązało się do darmowej wysyłki dla pierwszej partii, z produkcją planowaną na listopad i orientacyjnymi dostawami na początku 2026 roku.

Opowieść o bezpieczeństwie i porównania

XYTE twierdzi, że One jest duchowym następcą BMW C1 — skoncentrowanego na bezpieczeństwie zamkniętego skutera produkowanego pod marką BMW na początku lat 2000 — jednak firma nie jest powiązana z BMW ani z modelem C1 zbudowanym przez Bertone. Istotne jest też, że projekt One miał ewoluować na podstawie opinii ponad 500 rzeczywistych użytkowników i entuzjastów, co daje produktowi przewody wiarygodności w kontekście mobilności miejskiej.

Jak wypada na tle alternatyw

W porównaniu z e-hulajnogami i e-rowerami, One oferuje lepszą ochronę przed pogodą, zamykany bagażnik oraz komponenty bezpieczeństwa klasy samochodowej, takie jak ABS i opcja pasa. W zestawieniu z małymi samochodami jest znacznie tańszy i dużo bardziej kompaktowy — jednak traci w możliwościach przewozu pasażerów (tylko jedno miejsce) i pełnym uszczelnieniu kabiny. Dla użytkowników, którzy cenią bezpieczeństwo i ładowność bardziej niż pełną kabinę czy wielomiejscowość, One stanowi sensowny kompromis.

Dla kogo jest XYTE One?

One jest przeznaczony dla miejskich dojeżdżających, którzy chcą efektywnego, niskoemisyjnego pojazdu z naciskiem na bezpieczeństwo i użyteczność codzienną. To dobry wybór dla osób priorytetowo traktujących łatwiejsze parkowanie, niższe koszty eksploatacji i mniejszy ślad środowiskowy, przy jednoczesnym oczekiwaniu większej ochrony niż w zwykłej e-hulajnodze.

Podsumowanie

XYTE One to ambitna próba wypełnienia luki między mikromobilnością a autami. Łącząc aluminiowy monocoque, hamulce ABS, wąskie wymiary i przyzwoity zasięg miejski, oferuje przekonującą opcję dla jednoosobowych podróży po mieście. Potencjalni nabywcy powinni rozważyć zalety — zwiększone bezpieczeństwo, kompaktowe wymiary i szybkie ładowanie — w kontekście ograniczeń, takich jak jedno miejsce, ograniczona ochrona przed pogodą oraz wymóg posiadania prawa jazdy w wielu jurysdykcjach. Dla odpowiedniego użytkownika One może być najpraktyczniejszym i najbezpieczniejszym krokiem w górę względem tradycyjnej mikromobilności dwukołowej.

Źródło: autoevolution

Hej! Tu Tomek. Od dzieciaka marzyłem o testowaniu samochodów – dziś spełniam to marzenie jako recenzent. Uwielbiam porównywać modele, sprawdzać ich mocne i słabe strony i dzielić się z Wami rzetelną o

Komentarze

Zostaw komentarz