5 Minuty
Nowy flagowy model Polestar debiutuje
Po latach prezentacji koncepcji rozpoczynając od Precept, Polestar w końcu odsłonił swój skupiony na osiągach flagowy model: Polestar 5. Zaprezentowany na targach IAA Mobility w Monachium, ten w pełni elektryczny grand tourer celuje w segment premium, rywalizując z takimi modelami jak Porsche Taycan i Lucid Air, łącząc skandynawską, minimalistyczną stylistykę z wysokowydajnymi osiągami EV.
Produkcja, cła i dostępność w USA
Polestar potwierdził, że model 5 jest produkowany w Chongqing w Chinach. Ponieważ samochód korzysta z dedykowanej, klejonej platformy aluminiowej i specjalistycznych narzędzi produkcyjnych, inżynierowie firmy twierdzą, że przeniesienie linii montażowej byłoby wyjątkowo trudne. To może stanowić przeszkodę dla sprzedaży w USA, ponieważ pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach podlegają polityce ceł obowiązującej w Stanach Zjednoczonych, co mogłoby znacząco podnieść koszty. W Europie podstawowy Polestar 5 startuje od 119 900 EUR (około 140 000 USD), natomiast Polestar 5 Performance kosztuje 142 900 EUR (około 167 000 USD). Materiały prasowe Polestar wskazują, że samochód jest „dostępny do zamówienia już teraz na wybranych rynkach”, a ceny na rynek północnoamerykański zostaną ogłoszone później, co na razie pozostawia dostępność w USA niejednoznaczną.

Platforma i design
Polestar 5 to pierwszy w historii marki model zaprojektowany od podstaw na dedykowanej platformie. Opiera się na klejonej platformie aluminiowej z karoserią wykonaną z aluminium i był przede wszystkim rozwijany w Wielkiej Brytanii, z udziałem specjalistów wywodzących się z Lotus i McLaren, co miało na celu podkreślenie prowadzenia i odczuć z jazdy. Nadwozie kładzie nacisk na efektywność aerodynamiczną — Polestar deklaruje współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,24 — a linia dachu i tył samochodu tworzą sylwetkę fastback zbliżoną do coupé.
Wnętrze i technologia
W środku 5 kontynuuje oszczędny, szwedzki język projektowy Polestar. Kabina opisywana jest jako układ 4+1 — wygodna dla czterech dorosłych z okazjonalnym piątym pasażerem — a centrum stanowi duży, 14,5-calowy pionowy ekran infotainment oparty na systemie Google. Podobnie jak w Polestar 4, model 5 zastępuje konwencjonalną szybę tylną obrazem z kamery zintegrowanym z lusterkiem wstecznym, co jest rozwiązaniem aerodynamicznym mającym poprawić efektywność i zasięg EV.

Elektryczny układ napędowy i ładowanie
Zarówno standardowy Polestar 5, jak i wersja Performance korzystają z tego samego akumulatora NMC o pojemności brutto 112,0 kWh (netto 106,0 kWh) oraz pierwszej w historii marki 800-woltowej architektury elektrycznej. Pozwala to na ładowanie DC z mocą do 350 kW, z deklarowanym czasem ładowania od 10% do 80% wynoszącym około 22 minut. Szacowany zasięg według EPA to 330 mil dla modelu podstawowego i około 300 mil dla wersji Performance.
Dane techniczne i osiągi
- Polestar 5 (wersja podstawowa): 748 hp, 559 lb-ft, 0–60 mph w 3,8 sekundy, prędkość maks. 155 mph.
- Polestar 5 Performance: 884 hp, 749 lb-ft, 0–60 mph w 3,1 sekundy, prędkość maks. 155 mph.
Oba modele wykorzystują autorski silnik tylni w połączeniu z mniejszym silnikiem przednim, zapewniając napęd na cztery koła. Standardowe zawieszenie jest pasywne, natomiast specyfikacja Performance dodaje adaptacyjne tłumiki MagneRide. Układ hamulcowy pochodzi od Brembo z czterotłoczkowymi, stałymi zaciskami i dwuczęściowymi tarczami, co redukuje masy nieresorowane i poprawia odporność na fading.

Pozycjonowanie na rynku i konkurenci
Polestar 5 jest pozycjonowany jako zaawansowany technologicznie, ukierunkowany na kierowcę elektryczny gran turismo, skierowany bezpośrednio do nabywców rozważających Porsche Taycan i Lucid Air. Łączy mocne osiągi na prostej z podwoziem dostrojonym pod kątem angażującego prowadzenia oraz wysokiej klasy podzespołami. Największym znakiem zapytania dla rynku północnoamerykańskiego pozostaje cena: cła na samochody elektryczne wyprodukowane w Chinach mogą podnieść ceny poza zasięg docelowego segmentu, dlatego Polestar w przeszłości priorytetowo traktował lokalną lub regionalną produkcję dla innych modeli (na przykład powiązania produkcyjne z Volvo w Karolinie Południowej oraz produkcję w Korei Południowej dla innych modeli).
Podsumowanie
Polestar 5 to atrakcyjny, elektryczny sedan o sportowym charakterze, który wnosi dedykowaną inżynierię, szybkie ładowanie 800V i skandynawski minimalizm do segmentu luksusowych EV. Jednak dopóki Polestar nie doprecyzuje dostępności i cen na rynek północnoamerykański, potencjalni klienci z USA będą musieli poczekać, aby przekonać się, czy model 5 zdoła bezpośrednio konkurować z Taycanem i Lucid Air na rynku amerykańskim.
Źródło: motor1

Komentarze